Siver Nielsen, gift med Sønnøf Christoffersdatter 1724-1784

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj02391
Sted: OSLO

Siver Nielsen, gift med Sønnøf Christoffersdatter 1724-1784

Legg inn av gj02391 » 6. mars 2009 kl. 22.20

Jeg har alle dataene på Sønnøf Christoffersdatter, dvs. fødsel, konfirmasjon, ekteskapsinngåelse og dødsfall. Hun bodde på Braaten både da hun ble døpt og da hun giftet seg. Han er jeg imidlertid ikke i stand til å finne opplysninger på i det hele tatt. Da hun døde i 1784 - står oppført i 1785 (november begynner innførslene) - var hun enke. Nå har jeg imidlertid bladd meg gjennom alle de aktuelle kirkebøkene fra 1756 av uten å oppdage dødsfallet hans - for jeg hadde tenkt å gå bakover i tid derfra. Er det mulig å finne ut noe om ham?
Anne Brit Benum
Oslo

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Re: Siver Nielsen, gift med Sønnøf Christoffersdatter 1724-1

Legg inn av Astrid Ryen » 6. mars 2009 kl. 23.15

Jeg har selv forgjeves lett etter døde i Aurdal på 1700-tallet, både i databasen som finnes på Digitalarkivet og ved å se gjennom kirkebøkene.

I siste halvdel av 1750-tallet er det mistenkelig få som er ført som døde. Fra november 1778 og ca tre år fremover er ingen døde ført. Det finnes sikkert flere lakuner.

Dette er ikke noe enestående fenomen. Den samme erfaring har jeg særlig fra Stjørdal NT.

gj02391
Sted: OSLO

Re: Siver Nielsen, gift med Sønnøf Christoffersdatter 1724-1

Legg inn av gj02391 » 7. mars 2009 kl. 10.53

Så pussig at det finnes slike laguner, som du sier. Det er ganske merkelig at prest/klokker ikke har ført dødsfall/begravelser. Jeg var ikke så veldig klar over at det finnes en del slike "tomrom" - det jeg har undret meg over, er at det faktisk skulle være så merkelig og vanskelig å "hente opp" noen opplysninger om ham overhodet. For det virker som om han bare er luft, selv om jeg også har vært innom samme fenomenet på slektninger jeg har i Verdal. Der er imidlertid ikke forklaringen ikke-førte dødsfall/begravelser, men at vedkommende som husmann sannsynligvis har flyttet ganske mye omkring uten at det har blitt registrert noe sted. Men da har jeg fått en forklaring. Så takk for innspill.
Vennlig hilsen
Anne Benum

Svar

Gå tilbake til «Nord-Aurdal»