Kongsrud/Kongshoug i Grue, Brandval, Vinger

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj03323
Sted: BERGEN

Kongsrud/Kongshoug i Grue, Brandval, Vinger

Legg inn av gj03323 » 11. januar 2009 kl. 17.00

Jeg leter etter opphavet til en tipptippoldefar – Anders Eriksen Kongsrud – som gifter seg i Eidskog i 1821 (23 år gammel) og bosetter seg på Delerud under Gaustad. Han bærer Kongsrudnavnet med seg og er antakelig Anders Eriksen Kongshoug som konfirmeres i Brandval Annekskirke 16 år gammel i 1813.

Det er så langt den eneste referansen til Eriksen jeg har funnet på KongsHOUG, men det er også en Eriksenfamilie i Grue eller Brandval som stedfestes til KongsRUD – Erik Halvorsen og Marthe Olsdatter (sistnevnte antakelig fra Berger) med flere barn. De vies i Grue i 1793, og jeg har så langt funnet følgende barn: Thore født ca 1799, Ole i 1802, Olea ca 1808 og Eli i 1813. Denne familien er delvis oppgitt som hjemmehørende på Skrigerud (angitt som plass under Skaare) og Kongsrud. Ved folketellingen 1801 bor Erik, Marthe og dattera Thore på en husmannsplass under Berger.

Hvorvidt Anders hører til denne familien, vet jeg ikke, men jeg merker meg at det går seks år fra vielsen til det første barnet døpes, så det er mulig de har barn som er født et annet sted i denne perioden… Uansett er bare dattera Thore registrert sammen med dem ved tellingen i 1801.

Det jeg lurer på, er hvilke bruk eller plasser som bar navnet Kongsrud i Grue, Brandval og Vinger. Grueboka hevder jo at Kongshoug og Kongsrud kan være navnevarianter av Kongshovgården, men jeg tviler vel litt på at det var der Erik og Marthe bodde. Faddere og kausjonister peker heller i retning av Roverud eller Hokåsen. Også Anders konfirmeres for øvrig i Brandval kirke. Hvis han hadde vært hjemmehørende på Kongshov hadde det vel vært logisk at han ble konfirmert i Grue kirke…?

Med vennlig hilsen
Eldar Bråten

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Re: Kongsrud/Kongshoug i Grue, Brandval, Vinger

Legg inn av Finn Sollien » 11. januar 2009 kl. 19.11

Hvilket Kongsrud denne Anders Eriksen har tilknytning til vet jeg ikke. I følge FT for Grue/Brandval 1801 er det ingen Anders Eriksen med en alder som kan passe. Kirkebokavskriften har ingen dåp på noen Anders Eriksen f. 1792-1800. Heller ikke noen Anders Eriksen i avgangslista. Mvh. Finn Sollien.

Svar

Gå tilbake til «Grue»