Marthe Poulsd g.m Didrick Olsen Gjølstad
Moderator: MOD_Akershus
Marthe Poulsd g.m Didrick Olsen Gjølstad
Jeg leter etter Marthe Poulsdatter f ca 1773 sine forelder. Mathe og Didrick fikk ei datter 1793 Olea Didriksd Døvstum. Telling 1801 Hobøl bor hun hos Poul Aslachsen og Gunil Evensdatter.Kan dette være Marthe`s foreldre. Marthe er konfirmert i Hobøl 1787 også gift med Didrick Olsen Gjølstad fra Vestby i Hobøl 1793. Når Marthe Poulsdatter dør 3 6 1837 Vestby står det at hun er 76 år ?da må hun være født i 1761. Jeg finner hun ikke som født i Vestby eller Hobøl. Kan noen hjelpe meg her???
Hilsen Elisabeth [email protected]

Re: Marthe Poulsd Dahl g.m Didrick Olsen Gjølstad
Glemte noe Marthe Poulsdatter er fra Dahl i Hobøl.
Er dette Marthes foreldre og søsken.
1801-telling for 0138 Haabel
Amt Prestegjeld Sokn Gard
20 Smaalehnene Haabel Haabel Dahl
Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
288 Poul Aslachsen Huusbond 58 Gift 1 gang Bonde bruger gaard M
289 Gudnil Evensdtr Hans kone 58 Gift 1 gang K
290 Andreas Poulsen Hans søn 16 Ugifte M
291 Helvig Poulsdtr Deres datter 24 Ugifte K
292 Aniken Poulsdtr Deres datter 20 Ugifte K
293 Olie Dedrichdtr En foster barn 6 Ugifte Døv og stum K.
Olie Dedrichsdatter døvstum f 26 12 1793 EK Vestby hun er Marthe Poulsdatter Dal og Didrich Olsen Gjølstads datter.
Hvor er Marthe Født og når 1773 eller 1761 ??
Elisabeth [email protected]
Er dette Marthes foreldre og søsken.
1801-telling for 0138 Haabel
Amt Prestegjeld Sokn Gard
20 Smaalehnene Haabel Haabel Dahl
Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
288 Poul Aslachsen Huusbond 58 Gift 1 gang Bonde bruger gaard M
289 Gudnil Evensdtr Hans kone 58 Gift 1 gang K
290 Andreas Poulsen Hans søn 16 Ugifte M
291 Helvig Poulsdtr Deres datter 24 Ugifte K
292 Aniken Poulsdtr Deres datter 20 Ugifte K
293 Olie Dedrichdtr En foster barn 6 Ugifte Døv og stum K.
Olie Dedrichsdatter døvstum f 26 12 1793 EK Vestby hun er Marthe Poulsdatter Dal og Didrich Olsen Gjølstads datter.
Hvor er Marthe Født og når 1773 eller 1761 ??
Elisabeth [email protected]
-
- Sted: ÅMOT
Hei,
Siden Marthe fødte en sønn Paul (nr 13 side 86) i oktober 1814, vil jeg vel tro at hun var født nærmere 1773 enn 1761, men har heller ikke vært i stand til å finne Marthe døpt i Vestby 1771-1775.
Iflg FS kan hun være født ca 1773 i Vestby
Kjell H.
Siden Marthe fødte en sønn Paul (nr 13 side 86) i oktober 1814, vil jeg vel tro at hun var født nærmere 1773 enn 1761, men har heller ikke vært i stand til å finne Marthe døpt i Vestby 1771-1775.
Iflg FS kan hun være født ca 1773 i Vestby
Kjell H.
Hei
Marthe er ikke lett å finne. Hun er Konfirmert i Hobøl 1787 jeg har lett der også på kirkebøker digitalarkivet og Hobøl Hogne Holst og kan ikke finne henne. Er det andre også (private sider) i Hobøl og området rundt der det går ann og lete??Kansje de bodde et annet sted enn Dahl i Hobøl før telling 1801 .Håper på Hjelp.
Marthe er ikke lett å finne. Hun er Konfirmert i Hobøl 1787 jeg har lett der også på kirkebøker digitalarkivet og Hobøl Hogne Holst og kan ikke finne henne. Er det andre også (private sider) i Hobøl og området rundt der det går ann og lete??Kansje de bodde et annet sted enn Dahl i Hobøl før telling 1801 .Håper på Hjelp.
-
- Sted: ÅMOT
13 mars 1796 døpes Christian (øverste del av side 368) i Vestby og far hans er da oppgitt som Diderich EegsEie og 17 april blir kona Marthe Poulsdatter introdusert (side 369).
I FT 1801 er jo Diderich Olsen med familie fortsatt bosatt samme sted, men dette er kanskje info du allerede har registrert selv ?
Kjell H.
I FT 1801 er jo Diderich Olsen med familie fortsatt bosatt samme sted, men dette er kanskje info du allerede har registrert selv ?
Kjell H.
Hei
Paul Aslachsen dør på Dal i Hobøl 1806 og blir begravet13 januar s.å, (65år)hans hustru Gunild dør 1810 og blir begravet 07 oktober s.å. (65 år), da skal han være født 1741 og hun 1745.
Jeg har søkt i Hogne Holts avskrifter og ført inn i egne databaser, som jeg har delt inn i fødsel,dåp, konfirmasjon, vielser og begravelser.men kan ikke finne Marte født i Hobøl, og det tror jeg heller ikke foreldrene var. Kan ikke finne noe vielse mellom disse to der.
Du må enten se bygdebøkene for Ås eller finne bygdeboken for Kråkstad på nettet, men den er helt umulig å komme inn på idag.
mvh Inger Sofie Olberg
Paul Aslachsen dør på Dal i Hobøl 1806 og blir begravet13 januar s.å, (65år)hans hustru Gunild dør 1810 og blir begravet 07 oktober s.å. (65 år), da skal han være født 1741 og hun 1745.
Jeg har søkt i Hogne Holts avskrifter og ført inn i egne databaser, som jeg har delt inn i fødsel,dåp, konfirmasjon, vielser og begravelser.men kan ikke finne Marte født i Hobøl, og det tror jeg heller ikke foreldrene var. Kan ikke finne noe vielse mellom disse to der.
Du må enten se bygdebøkene for Ås eller finne bygdeboken for Kråkstad på nettet, men den er helt umulig å komme inn på idag.
mvh Inger Sofie Olberg

Paul Aslachsen Dahl og Gunhild Evensdatter
Takk Inger Sofie.
Da kan jeg gå ut i fra at de kom til Dahl og Hobøl ,men når??
Paul Aslachsen Dahl og Gunhild Evensdatter med datter Marthe Poulsdatter f 1773 hvor bodde de før de kom til Dahl og Hobøl????????? .
Da kan jeg gå ut i fra at de kom til Dahl og Hobøl ,men når??
Paul Aslachsen Dahl og Gunhild Evensdatter med datter Marthe Poulsdatter f 1773 hvor bodde de før de kom til Dahl og Hobøl????????? .