Faddere til Marie Anette Eggers f. 1883 i Orkdal?
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Faddere til Marie Anette Eggers f. 1883 i Orkdal?
Lurer på om noen kan slå opp i dåpen til Marie Anette Eggers født 1883? Hun var uekte datter av Marit Røhme(Rømmesmælen?)f. 1855 og Cristoffer/Kristoffer Castberg Eggers f. 1861. Kunne tenke meg og vite hvem som står oppført som faddere?
Etter å ha fått hjelp med å finne Kristoffer og hans familie, er det kommet fram at han ikke fikk barn i sitt ekteskap med Karen M. M. Sirnes fra Flekkefjord. Han døde bare 39 år gammel. Under sitt opphold som apotekerlærling her i Orkdal får han altså en datter utenfor ekteskap. Hun står jo oppført som Eggers og ikke Kristoffersdatter i folketellingen, det betyr vel at han har anerkjent henne som sin? Har noen en mening om dette?
Kristoffers onkel på morsiden, Tyco Didrik Castberg,f. 14.06.1829 i Søndre Land, Oppland, dør 24.04.1897 i Meldal. Han er referert til i Meldalsboka bd. II, s. 221 og 343, som prost og prest Castberg. Har noen mer info, evt. hvor jeg kan finne det?
Takk på forhånd, Gjertrud
Etter å ha fått hjelp med å finne Kristoffer og hans familie, er det kommet fram at han ikke fikk barn i sitt ekteskap med Karen M. M. Sirnes fra Flekkefjord. Han døde bare 39 år gammel. Under sitt opphold som apotekerlærling her i Orkdal får han altså en datter utenfor ekteskap. Hun står jo oppført som Eggers og ikke Kristoffersdatter i folketellingen, det betyr vel at han har anerkjent henne som sin? Har noen en mening om dette?
Kristoffers onkel på morsiden, Tyco Didrik Castberg,f. 14.06.1829 i Søndre Land, Oppland, dør 24.04.1897 i Meldal. Han er referert til i Meldalsboka bd. II, s. 221 og 343, som prost og prest Castberg. Har noen mer info, evt. hvor jeg kan finne det?
Takk på forhånd, Gjertrud
Marie Anette f. 13/4 1883, døpt 25/5. Faddere: Arnt Christoffersen Rømme, Arnt Olsen Rømme, Anders Andersen Rømme, Helene Olsen Rømme, Marit Knutsen Evjen og Eli Olsen Rømme. (Det står sen på damene ikke dt.)
Hans 2. hendes 1. leiermaal anmelt af A. Rømme.
Hilsen Margit
Hans 2. hendes 1. leiermaal anmelt af A. Rømme.
Hilsen Margit
Takk skal du ha Margit, hva betyr det siste? Jeg antar Kristoffer står oppført som far?
Ja, Kristoffer er oppført som far.
Leiermaal = barn utenfor ekteskap. Dette er Kristoffers 2 leiermaal og Marits 1. Det er A. Rømme som har gitt opplysningene.
Margit
Leiermaal = barn utenfor ekteskap. Dette er Kristoffers 2 leiermaal og Marits 1. Det er A. Rømme som har gitt opplysningene.
Margit
Hei igjen Margit! Stusset litt på en ting, Marit er på folketellingen 1875 oppført med en sønn utenfor ekteskap;
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71638&gardpostnr=144&merk=144#ovre>Lenke</a>
Jeg har fra min svigermor at Marit hadde tre barn utenfor ekteskap før hun til slutt ble gift med Sivert Rømmesmo. Jeg vet også at Kristoffer ikke fikk barn i sitt ekteskap, men jeg har ikke klart å finne flere barn utenfor ekteskap for ham. (Det kan jo godt være fordi om jeg ikke klarer å finne dem, selvfølgelig.) Kan det være feil i kirkeboka?
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71638&gardpostnr=144&merk=144#ovre>Lenke</a>
Jeg har fra min svigermor at Marit hadde tre barn utenfor ekteskap før hun til slutt ble gift med Sivert Rømmesmo. Jeg vet også at Kristoffer ikke fikk barn i sitt ekteskap, men jeg har ikke klart å finne flere barn utenfor ekteskap for ham. (Det kan jo godt være fordi om jeg ikke klarer å finne dem, selvfølgelig.) Kan det være feil i kirkeboka?
Gjertrud, når jeg bruker forstørrelsesglass ser jeg at det står 3 leiermål på Marit og jeg er sikker på at det står 2 på Kristoffer. Når kom han til Orkdal? har du sett etter flere barn av han her? Har du fødslene på Marit sin to andre barn ? Skal jeg se etter for deg?
Mvh Margit
Mvh Margit
Apotekerlærling Kristoffer Eggers kom til Orkdal våren 1879, og var her i 5 år, altså 1884. Jeg må finlese FT1900 for å finne evt. barn av ham. Ifølge mine papirer hadde Marit tre barn utenfor ekteskap før hun giftet seg, John var eldst, og så var var det ei som hette Anne. Jeg har ikke funnet dem, vet jo ikke etternavnet deres. Lars vet jeg ingenting om utenom at han står i folketellingen. Kanskje han døde? Marit er her i 1900;
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01638&gardpostnr=197&merk=197#ovre>Lenke</a>
Her er hun gift med Sivert. Hvis du kan se etter disse barna i Orkdal Kirkebok har det vært kjempefint. Har er onkel av min svigermor som skal få det jeg finner i julegave, så det har vært topp om du har hatt tid!
Hilsen Gjertrud
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01638&gardpostnr=197&merk=197#ovre>Lenke</a>
Her er hun gift med Sivert. Hvis du kan se etter disse barna i Orkdal Kirkebok har det vært kjempefint. Har er onkel av min svigermor som skal få det jeg finner i julegave, så det har vært topp om du har hatt tid!
Hilsen Gjertrud
Her er det kanskje en missforståelse ute og går! "Leiermål" var en betegnelse på samleie utenfor ekteskap. Straffbart før 1842. Etter 1842 var bare "kvalifisert leiermål" straffbart. Dvs. en mann som utenfor ekteskap besvangret tre forskjellige kvinner, eller kvinne som lot seg besvangre av tre forskjellige menn. Det var vel derfor presten holdt telling.
Hilsen Magne
Hilsen Magne
Hei Magne! Jeg forstår ikke helt hva du mener, slik har jeg forståt dette;
Marit har tre barn utenfor ekteskap med tre forskjellige menn, Marie Anette er hennes tredje barn, dvs. hennes 3. leiermål. Kristoffer må ha et barn utenfor ekteskap fra før, dvs. med barnet med Marit blir det hans 2. leiermål. (Kristoffer blir ikke gift før i 1897 i Flekkefjord.) Ble dette riktig?
Hilsen Gjertrud
Marit har tre barn utenfor ekteskap med tre forskjellige menn, Marie Anette er hennes tredje barn, dvs. hennes 3. leiermål. Kristoffer må ha et barn utenfor ekteskap fra før, dvs. med barnet med Marit blir det hans 2. leiermål. (Kristoffer blir ikke gift før i 1897 i Flekkefjord.) Ble dette riktig?
Hilsen Gjertrud
Hei Margit!
Etter en gjennomgang av FT1900, (det er bare 27 personer i FT1900 med det navnet) fant jeg ingen Eggers som med sannsynlighet kunne være Kristoffers barn. Han er født i Skjerstad i Nordland der faren praktiserer som lege i FT1865, kanskje han hadde barn der fra før?Barnet kan også selvsagt ha dødd.
Hilsen Gjertrud
Etter en gjennomgang av FT1900, (det er bare 27 personer i FT1900 med det navnet) fant jeg ingen Eggers som med sannsynlighet kunne være Kristoffers barn. Han er født i Skjerstad i Nordland der faren praktiserer som lege i FT1865, kanskje han hadde barn der fra før?Barnet kan også selvsagt ha dødd.
Hilsen Gjertrud
Kirkeboka for Orkdal: Olga Marie f. 1/3 1881 døpt 19/3, foreldre ugift Formasaut Christoffer Eggers f. 1860 og pige Karen Fredrikke Olausdt. Hofsøren f. 1859(trur ho var fra Klemmetsmo)
Apoteksvensdt. Olga Marie Eggens f. 20/12 1881, død 18/5 begr. 25/5 1882, dødsårsak skarlagensfeber.
Har funne barna til Marit også, men det er blit sent på dagen så jeg skal skrive det opp for deg i morgen
God natt!
Margit
Apoteksvensdt. Olga Marie Eggens f. 20/12 1881, død 18/5 begr. 25/5 1882, dødsårsak skarlagensfeber.
Har funne barna til Marit også, men det er blit sent på dagen så jeg skal skrive det opp for deg i morgen
God natt!
Margit
Hei Gjertrud!
Vet ikke hva du ikke forsto?? Jeg ville bare poengtere at leiermål var seksuell omgang uten å være gift. Dette kunne man før 1842 bli straffet for med bøter eller fengsel selv om det ikke ble noe barn. Det var handlingen som var forbudt, ikke nødvendigvis resultatet. Etter 1842 ble det andre regler (Kriminalloven av 1842)som jeg nevnte, så det er sikkert riktig resonert av deg. Dette kaltes "kvalifisert leiermål" og ble ikke opphevet før 1905!
Mvh Magne
Vet ikke hva du ikke forsto?? Jeg ville bare poengtere at leiermål var seksuell omgang uten å være gift. Dette kunne man før 1842 bli straffet for med bøter eller fengsel selv om det ikke ble noe barn. Det var handlingen som var forbudt, ikke nødvendigvis resultatet. Etter 1842 ble det andre regler (Kriminalloven av 1842)som jeg nevnte, så det er sikkert riktig resonert av deg. Dette kaltes "kvalifisert leiermål" og ble ikke opphevet før 1905!
Mvh Magne
Takk for klargjøringen Magne! Var ikke klar over at lovene var så strenge den gangen, regner med at de hadde sin virkning i samfunnet. Marit må ha vært litt av en gjenganger for presten.... Men det ordnet seg da for henne til slutt også!
Hilsen Gjertrud
Hilsen Gjertrud
Hei Gjertrud
Her kommer det som jeg har funnet, er det noe mere så bare spør
Fra kirkeboka:
John Larsen f. 17/9 1875 døpt 24/10 1875, far ungkar Lars Johnsen Rømmesmo. Faddere: Arnt A. Rømmesmo, Arnt Rømmesmo, Peder K. Evjen, Johanna N. Rømmesmo, Martha Rømmesmo Konfirmert 12/10 1890 i Ørkedalenkirke.
Gift 6/10 1899 John Larsen Rømmesmo f. 1875 og Karen Pedersdt. Harrang på Gjølme f. 1876
Barn: 1. Ingeborg Marie Johnsdt f. 31/11 1899
2. Petra Antonie Johnsdt f. 9/7 1902
Giftmann John Larsen Rømmesmo f. 1875, reiste til USA 19/8 1903
Ane Jensdt, f. 12/61879, døpt 26/7 foreldre Gift mann skredder Jens Jacobsen Mælen, Rømme og Marit Arntsdt. Rømmesmo. Faderens 2. leiermål (1. i 1873), Moderens 2. leiermål (1. i 1875) Faddere. Ole Arntsen Rømmesmælen, Ole Paulsen Nærvik, Petter Andreas Arntsen Rømmesmælen, Martha Iversdt. Rømmesmælen, Hansine Kristoffersdt. Rømmesmælen.
Gift 27/10 1900 gardmandsøn Paul Olsen Blåsmo f. 1876 og pike, skreddersdt. Anne Jensdt Rømmesmo f. 1879
Barn: 1. Marie Paulsdt. f. 1/3 1900.
2. Oskar Fredrik Paulsen f. 20/3 1902
Gardmannssøn og løsarbeider Sivert Olsen Rømmesmo f. 1855 og Marit Arntsdt. Rømmesmælen f. 1855 gift 8/8 1889, De hadde en sønn Ole f. 1892 som døde av tæring 6/11 1901
Hilsen Margit
Her kommer det som jeg har funnet, er det noe mere så bare spør
Fra kirkeboka:
John Larsen f. 17/9 1875 døpt 24/10 1875, far ungkar Lars Johnsen Rømmesmo. Faddere: Arnt A. Rømmesmo, Arnt Rømmesmo, Peder K. Evjen, Johanna N. Rømmesmo, Martha Rømmesmo Konfirmert 12/10 1890 i Ørkedalenkirke.
Gift 6/10 1899 John Larsen Rømmesmo f. 1875 og Karen Pedersdt. Harrang på Gjølme f. 1876
Barn: 1. Ingeborg Marie Johnsdt f. 31/11 1899
2. Petra Antonie Johnsdt f. 9/7 1902
Giftmann John Larsen Rømmesmo f. 1875, reiste til USA 19/8 1903
Ane Jensdt, f. 12/61879, døpt 26/7 foreldre Gift mann skredder Jens Jacobsen Mælen, Rømme og Marit Arntsdt. Rømmesmo. Faderens 2. leiermål (1. i 1873), Moderens 2. leiermål (1. i 1875) Faddere. Ole Arntsen Rømmesmælen, Ole Paulsen Nærvik, Petter Andreas Arntsen Rømmesmælen, Martha Iversdt. Rømmesmælen, Hansine Kristoffersdt. Rømmesmælen.
Gift 27/10 1900 gardmandsøn Paul Olsen Blåsmo f. 1876 og pike, skreddersdt. Anne Jensdt Rømmesmo f. 1879
Barn: 1. Marie Paulsdt. f. 1/3 1900.
2. Oskar Fredrik Paulsen f. 20/3 1902
Gardmannssøn og løsarbeider Sivert Olsen Rømmesmo f. 1855 og Marit Arntsdt. Rømmesmælen f. 1855 gift 8/8 1889, De hadde en sønn Ole f. 1892 som døde av tæring 6/11 1901
Hilsen Margit
Tusen takk for opplysningene Margit, her var det mye interessant! Jeg gleder meg sånn til kirkeboka blir lagt ut på nett! Jeg har ihvertfall over hundre personer i Orkdalen jeg skulle ha sjekket datoer på, så det blir noen timer foran pc'en når den dagen kommer..
Hilsen Gjertud
Hilsen Gjertud