Anna Ruud, født Thoresen i Minneapolis

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj03323
Sted: BERGEN

Anna Ruud, født Thoresen i Minneapolis

Legg inn av gj03323 » 26. juni 2006 kl. 22.33

Hei

Minst to av min bestemors søsken utvandret til USA. Selma Marie Thoresen (født 1893; fra Linderud, Østre Aker) ankom Ellis Island 8. september i 1913 og er ifølge immigrasjonspapirene på vei til sin søster Anna Ruud som allerede bor på 328-25 Ave. i Minneapolis. Selma skal visstnok senere ha giftet seg med en nordmann ved navn Aksel/Axel. Jeg har ennå ikke klart å finne ut noe om verken Anna eller Selma; kan noen være behjelpelige?

Mvh Eldar

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Anna Ruud, født Thoresen i Minneapolis

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 26. juni 2006 kl. 22.40

Her kommer nok Margit glitrende inn etter hvert,

Men jeg synes vel at en fødselsdato på disse damene hadde vært på sin plass, og bør også være ganske enkelt å finne fram?

regner forøvrig med at det er denne gjengen:

Linderud Barakker

og jeg vil vel da kanskje tro at det er Hanna som er den ene søstern?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

gj03323

Legg inn av gj03323 » 27. juni 2006 kl. 9.56

Hei igjen og takk for rask respons!

Ja, Hanna kan nok godt være Anna. Ifølge 'Emigranter over Kristiania 1871-1930' er Selma Marie Thores.'s fødselsdato 16. desember 1893, men Anna/Hanna Elise Thoresen/Ruud finner jeg verken her eller på Ellis Island, og de relevante kirkebøkene ligger heller ikke ute på nettet, så hennes fødselsdato sliter jeg med... (Ingen levende å spørre heller som jeg vet om). I U.S. Social Security Index har jeg funnet én Anna Ruud som er født i 1889 (den 5. juni). Hun levde i Fairfax, Minnesota - men jeg vet ikke om dette er riktig person.

Glad for alt som kan føre meg videre!

Mvh Eldar

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 27. juni 2006 kl. 11.35

Legger inn lenken til emigrasjonen til Selma

Emigrasjon Selma M. Thoresen

Kirkebøker får du lånt gratis inn til biblioteket ditt.

Jeg ser at de fleste av ungene er født andre steder enn i Østre Aker (Kristiania) . Men med navnet August Thoresen bør det være mulig å følge familien i adressebøkene. Kanskje et hyggelig brev til Oslo Byarkiv kan gi deg hjelp? Da vil du få vite hvor de bodde når de forskjellige ungene ble født.

Ser forresten at når Selma emigrerer, oppgir hun at faren bor på Alnabru St. i Østre Aker. Familien flyttet nok mye rundt. (Jernbanefolk)

Og - jeg fant fakta f.datoen til Hanna Elise i hvertfall: F. 31.8. 1889 i Kristiania.
se konfirmasjon nr. 26 Hanna Elise Thoresen konfirmert

Obs! Det er ikke noe galt med linken, det er problemer med serveren for de skannede kirkebøkene. Disse bør tråles - her finner du nok konfirmasjoner på flere av ungene.

------

Du må finne ut om familien hadde en datter Anna, eller om det altså er Hanna som har endret navn. Burde vel i grunnen ikke vært nødvendig, da Hanna var et greit navn også på engelsk. Så mitt stalltips er at de også hadde en datter som het Anna.

Jeg vil da tro at en evt. datter Anna da var født mellom sønnen Gustav Adolf (f. 1883) og Hanna Elise (f 1889) da de andre ungene kom som perler på en snor. Eller at hun var født før Gustav Adolf. Hun må i hvertfall ha vært gammel nok til å ikke bo hjemme i 1900 - enten emigrert eller flyttet for å arbeide et annet sted.

--------
Sist redigert av Laila Normann Christiansen den 28. juni 2006 kl. 13.56, redigert 1 gang totalt.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen

gj03323

Legg inn av gj03323 » 28. juni 2006 kl. 12.12

Takk for viktig informasjon!

Jeg kontakter byarkivet og leter videre i kirkebøker.

Mvh Eldar

PS. Lenken du la inn til Selmas utreise fører visst til feil person...

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 28. juni 2006 kl. 14.00

Det skjer noe rart med databasegreiene hos DA tror jeg.
VIrker den nå? Den virker herfra i hvertfall.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen

gj03323

Legg inn av gj03323 » 30. juni 2006 kl. 17.04

Ja, nå virker lenken til Selmas migrasjon.

Status er nå som følger: Ditt stalltips var slett ikke verst! Anna og Hanna ER to forskjellige personer. Hanna (Elise Thoresen) gifter seg i Østre Aker i 1913, noen måneder etter at Selma har reist til sin søster Anna i USA.

Jeg har ennå ikke kirkebøker som kan fastslå Annas fødselsdato og mulige mellomnavn, men jeg finner henne igjen som fadder i min farmors (Nora Teoline) dåp 4. novemeber 1900 i Østre Aker. (Andre faddere er Carl og Thea Rud, noe som KAN være interessant ettersom Selma altså senere utvandrer til sin søster Anna RUUD, men det kan være en tilfeldighet).

Ellers finnes det i FT 1900 en Anna Thoresen som er født i Østre Aker (i 1885). Ved århundreskiftet jobbet hun som fyrstikkarbeiderske i Vaalerenggata. Dette KAN være den Anna jeg leter etter:

En Anna Thoresen i folketellingen 1900

Selma oppgir altså at hun skal besøke sin søster på 328-25 Ave. i Minneapolis. Jeg har sjekket datidas "gule sider" for Minneapolis i 1914, og på denne adressen er oppgitt en snekker - Theodore Ruud. Dette KAN være Annas husbond.

Ellers viser det seg at også Selmas storebror - Gustav Adolf Thoresen, f. 1883 - utvandret. Ifølge 'Emigranter fra Kristiania' dro han 17. april 1902 med Manchester Skipper, destinasjon Sault Ste Marie:

Gustav Adolfs migrasjon

Har ennå ikke fått solide treff på Gustav Thoresen, Anna Rud/Ruud, Theodor(e) Ruud eller Selma Thoresen i USA-baser, men leter videre. Skal forsøke å etablere fødselsdatoer for Gustav og Anna også. Men det blir etter ferien...

Mvh Eldar

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»