Forskerdagbok og GEDCOM

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Forskerdagbok og GEDCOM

Legg inn av Otto Jørgensen » 5. mai 2005 kl. 8.54

En rekke slektsprogram sier at de har forskerdagbok!

Kan denne forskerdagboken eksporteres til GEDCOM og hvis så er tilfellet, hvilke GEDCOM-koder (tags) benyttes både for å fortelle at dette er forskerdagboken som ekporteres og for de enkelte elementene i forskerdagboken?

Brukeravatar
14525
Kontakt:

Re: Forskerdagbok og GEDCOM

Legg inn av 14525 » 27. mai 2005 kl. 0.45

Føler at du prøver å tenne på våt ved med dette innlegget Otto, men ok :wink:

Men du har et poeng. Mange programmer har vel utvidelser som ikke lar seg representere 100% v.h.a. GEDCOM. Og noen egenskaper i noen programmer kunne sikkert med litt godvilje latt seg representere i GEDCOM, men programmet gjør det ikke.

En bør nok ha et bevisst forhold til dette - ved å bruke egenskaper i programmet som ikke lar seg eksportere til GEDCOM så står en i fare for å miste informasjon ved et evt. bytte.

Jeg har ikke hatt tid til å studere gedcom 6 ennå, men jeg håper og tror at dette formatet åpner for nye muligheter der gedcom 5.x kommer til kort!

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Re: Forskerdagbok og GEDCOM

Legg inn av Otto Jørgensen » 27. mai 2005 kl. 18.18

Kan ikke se det.

Jeg har kun spurt hvilke koder i GEDCOMfilen som ulike program har benyttet til dette?

Det er da ikke noe problem å komme med disse opplysningene.

Jeg er er taknemlig på tilbakemeldingen fra Arne Tjelle som har gitt meg en oversikt på kodene fra Legacy som var mer omfattende enn det jeg i utgangspunktet spurte etter. Alt dette er tilgjengelig fra min hjemmeside.

Det har i alle år vært program med kodeverk som ligger uten for de standardiserte kodene i GEDCOM, bl.a. finnes en rekke produsent definerte koder, i tillegg til den som brukeren selv definerer ved hjelp av rutinen i det programmet de bruker.

Dette kommer i tillegg at en rekke "døde" koder, fra før GEDCOM 5.5 forsatt er i bruk. Dette er den verden vi må leve med.

Hva som skjer med GEDCOM 6 eller andre varianter, får komme når det kommer. Så langt forholder vi oss til den verden de fleste program er i.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»