For å gi litt kontekst, gjelder spørsmålet kona til Knut Knutson Åmli (fra Tveit) i Valle.Hun var Margit/Margithe Torjusdatter, død 1792 i Valle. Både bygdebøkene for Bygland og Valle (lenker nedenfor) hevder at denne kvinnen er den samme som Mette/Martha Torjusdatter Rysstad, født i 1737 som datter av Torjus Niklasen Rysstad og hans kone Mette Ånundsdatter Åmli (barnebarn av den beryktede Valle-presten Esaias Hansson Bugge).
Det er imidlertid to ting som får meg til å tvile på denne konklusjonen. For det første, fornavnet hennes. Alle primærkilder fra 1762 og tidligere oppgir navnet hennes som en variant av «Marthe», aldri en variant av «Margit».
Rundt 1766 flyttet Knut Knutsson Tveit fra gården Tveit i Bygland til gården Åmli i Valle. Den neste kilden jeg har sett er en dåpsinnførsel i Valle fra 1769, der hun heter «Margite», og i alle senere kilder er navnet hennes en variant av «Margit», og aldri en variant av «Marthe». «Marthe/Martha» og «Margit/Margithe» er like, men ikke identiske navn, så det virker litt rart.
Det andre problemet er at dødsinnførselen hennes 10. mai 1792 oppgir alderen hennes til 50 år, mens datteren til Torjus Niklasen Rysstad ble født i februar 1737 (så alderen ved død ville ha vært 55). Jeg er klar over at slike kilder ofte inneholder feil, men det virker litt merkelig.
Derfor prøver jeg å finne skjøtet som er nevnt i Bygland bygdebok, hvor bnr. 6 på Åmli i Valle blir overtatt av Knut Knutson Tveit og denne Marthe/Margit, fordi, som bygdeboka hevder, Margit hadde odelsrett til denne eiendommen fra sin mor, Mette Ånundsdtr. Åmli. Dette ville jo vært et klart bevis på foreldreskapet, men jeg har ikke klart å finne den kilden som sier noe om odelsretten, eller som i det hele tatt nevner husnummer 6 (som Bygland bygdebok sier er den aktuelle eiendommen).
Alt jeg kan finne er innførselen i tingboka øverst på side 303 (lenke nedenfor) som ser ut til å vise at Ole Taraldsen Åmli selger eiendommen til Knut Knutsen Tveit. Jeg lurer på om bygdebokforfatteren anser odelsretten som underforstått i tingbokinnførselen, og at den ikke er eksplisitt nevnt i en egen protokoll. Eller kanskje dette er tydeliggjort i et skjøte som jeg rett og slett ikke har klart å finne ennå. Det ser ikke ut til å finnes en egen pantebok for Setesdal for 1766, som jeg har klart å finne.
Jeg er klar over at Ole Taraldson og kona hans, Lisbeth Karolusdatter, har en føderådskontrakt med Knut Knutsson Tveit/Åmli, noe man bare ville forvente av nær familie. Og ganske riktig, Lisbeth Karolusdatter ville vært søskenbarn med Margit dersom hun faktisk var datter av Mette Ånundsdatter Åmli. Men dette er et indisium, ikke et direkte bevis på Margits foreldreskap.
Jeg ville vært veldig takknemlig for fellesskapets kunnskap og visdom om denne gåten. Jeg vet det kanskje er litt arrogant av meg å stille spørsmål ved konklusjonene til bygdebokforfatterne, men jeg prøver å utvise sunn slektsforskerkepsis.Her er de relevante referanselenkene:
- Bygland bygdebok: Bygland gard og ætt. B. 2 : Sordal, Tveit, Heistad, Moi, s. 213. Lenke her.
- Valle bygdebok: Valle kommune. 3-6 3. 3-6 3 : Gards- og ættesoge Valle, s. 467-469. Lenke her.
- mai 1737 Valle, dåpsinnførsel for «Marta» (vanskelig å lese) (3. kolonne, andre innførsel), lenke her.
- desember 1761 Bygland, vielsesinnførsel for «Martha» og Knut Knutsson Tveit (igjen 3. kolonne, andre innførsel; Knut var fra Tveit i Bygland), lenke her.
- Ekstraskatten fra 1762 viser henne som «Martha», lenke her (første forekomst av «Tvedt», andre innførsel).
- Januar 1769 Valle, dåpsinnførsel for datteren deres Anloug, lenke her (3. kolonne, 4. innførsel). Nå er navnet «Margite».
- 1792 Valle, begravelsesinnførsel for «Margithe», som oppgir alderen hennes til 50 år, da hun skulle ha vært 55, lenke her (8. innførsel under 1792).
- Setesdal sorenskriveri, Tingbok nr. 8, s. 302-303, lenke her. Nr. 2 nederst på side 302 er føderådskontrakten med Ole Taraldsen Åmli og Knut Knutsson. Nr. 3 øverst på side 303 ser ut til å være kjøpekontrakten. Nr. 4 og 5 øverst på side 303 ser ut til å gjelde lån for kjøpet av Åmli-gården.