Imbjør Andersdatters skjebne

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj02676
Sted: DRAMMEN

Imbjør Andersdatters skjebne

Legg inn av gj02676 » 26. april 2013 kl. 10.27

Jeg tar opp igjen et tema som var på Slektsforum i 2010, og som jeg håper noen kan hjelpe meg med.
Jfr: Tråd på Slektsforum under Sel, 2010
Det gjelder Imbjør Andersdatter som to ganger stod offentlig skrifte i Heidal kirke for leiermål. Første gang 6. sept 1761 og andre gang 2. juli 1765. I 1770 fødte Imbjør sitt tredje barn utenfor ekteskap. Det var tre forskjellige fedre. I kirkeboka heter det at hun ved dette leiermålet utla to menn som hun begge var beslektet med.
Etter som off skrifte for leiermål ble avskaffet i 1767, stod hun ikke kirkens disiplin for dette siste leiermålet. I tråden fra 2010 er det gitt referanse til tingboka for det andre leiermålet: Tingbok nr 9 for Nord-Gudbrandsdal 1764-1777, fol. 212.
Men jeg regner med at med et så alvorlig lovbrudd som tre leiermål med tre forskjellige - endog med slektsrelaterte, må hun ha fått en atskillig strengere straffereaksjon enn bare bot, og at det må stå noe i denne tingboka om dette.
Og her kommer mitt problem: Jeg har svært store problemer med å tolke teksten i tingboka. Spørsmålet er: Finnes det noen som er flinke til å lese denne skriften og som kan se etter om det i tiden fra 1770 og utover finnes noen dom på Imbjør Andersdatter for 3. leiermål?
- Kan nevne at jeg har søkt igjennom fangeprotokollene for Christiania Tukthus for årene som fulgte, men finner ikke Imbjør der. Det ser ut til at svært få fra Nord-Gudbrandsdal ble sendt dit.
Meget takknemlig for hjelp.
Oddbjørn

dn23011
Sted: VÅGÅ

Re: Imbjør Andersdatters skjebne

Legg inn av dn23011 » 27. april 2013 kl. 9.45

Det var en straffeanstalt kalt "Lundehuset". Jeg tror den var i Fåberg, og senere ble det bygget kvinnefengsel i Bredebygden. Christiania spinneri ble også brukt til straffearbeid.

Svar

Gå tilbake til «Vågå»