Heisann
Jeg sitter her og prøver å pusle bitene på plass. Jeg tar utgangspunkt i opplysningene Ole Olsen Sukkestad fremlegger når han gifter seg. Dette er sammenhengen slik jeg ser den :
1. Ole Olsen Sukkestad hevder ved giftermålet å være født 1.januar
1843 på Biri.
*Dødsfallsmeldingen etter han sier han var født i 1843 i Biri Hovedsogn.------ fødselsplassen bekreftes med rett sogn og år
*Astrid fant ut at han det står oppgitt i kirkeboka (en yngre bok enn hva dødsfallet skulle tilsi, oppført bakerst etter noen blanke sider, muligens fordi han var uten tilknytning til statskirken) at han er født på Bollerud---- dødsdato og navn samt bopel ved død stemmer. Må stole på at rette opplysninger skrevet i kirkeboka.
*Kirkebøkene viser en Ole Olsen uekte født av soldat Ole Gundersen og Marit Christensdatterfødt 8 juni 1843---- her stemmer år, bopel ved fødsel og fars fornavn samt at far er soldat- kan han bli fanejunker etterhvert ?
"konklusjon" : I den grad en kan konkludere utifra kirkebøker så virker det ikke usannsynlig at dette er rett sammenheng. Begrunnelsen for det er å stole på opplysningene om bosted Bollerud ved fødsel. Dersom jeg setter spørsmålstegn ved alt, blir det umulig å foholde seg til saken. Så inntil annet er bevist tar jeg dette for en "sannhet". (godt utgangspunkt for videre arbeid)
Dog har far feil etternavn, men dette kan være oppgitt feil ved giftermålet. Rart er det at dette Sukkestadnavnet dukker opp - foreløpig ingen indikasjon på at sukkestad eller fanejunker "tilhører" denne Ole Gundersen. Men hva er rett ? Forela Ole Olsen Sukkestad feil attest ? Var den fiktiv ? Eller er det informasjon jeg ikke har fått tak i ennå? Kunne man bli begravet på denne tiden under feil navn for eksempel ? I dag vet jeg via nær familie at det kan bli kluss i folkeregisetret/pass og i kirkebøkene ved navneendring, og at det er lett å kunne operere med to etternavn og ha "gyldig" bevis på at begge navnene er rett for vedkommende. Hm... hvordan var regelverk/kontroll på dette på 1800 tallet ?
Mange nye spørsmåpl utløst av et så langt trolig rett svar.
2.Ole Olsen Sukkestads sønn Gustav Adolf vokste opp på
Kulsveen.
*plassen hvor hans farmor bodde da hun døde i 1908. Men hvor er hun i 1900 tellingen ? jeg har ikke søkt mer etter henne, men mener å se at hun ikke bodde på Kulsveen. Men hvem er Karoline Ols. som er oppgitt til å være hm. på Kulsveen i 1900 tellinga ? Er det en søster av Ole Olsen Sukkestad ? ved hans dåp står det at dette er farens 2.leiemål, kan dette være en eldre søster ? Eller er linken en helt annen ?
3. Da Ole Olsen Sukkestad melder seg ut av kirkeboka står han oppført med bopel
Svenneseie. Her er det funnet (Tusen takk igjen Marit

) en halvsøster av Ole som bor der i 1875 tellinga. Dette er for meg nok en indikasjon på at Ole Gundersen sporet er rett.
hvordan jeg skal sikre meg mer "bevis" for at dette er rett får jeg finne ut av senere, om jeg må det.
4. Dette utelukker jeg som spor inntil videre:
- omstreifer Ole Olsen
- Kviknesporet, ingen indikasjoner på at dette skal være rett. Dog oppgir Ole Olsen Sukkestad å være født på Kvikne ved utmeldelsen av statskirken. Skal jeg stole på dette faller dødsfallsopplysningen i fisk. Men, som argumentasjon for at dette er feil fører jeg:
- det kan se ut for at opplysninger om fire barn og død er påført senere, muligens er også opplysninger om kvikne påført senere
- Det kan være en sammenblanding av Ole Olsen Sukkestad. Som belegg for det finner jeg på ulike folketellinger ulike Ole Olsener lik i alder med margin på to år, som alle lett kan ha kalt seg Sukkestad etter bopel. Ergo kan en kirkebokfører lett ha anført nota på feil person, eller, det kan ha blitt forelagt feil "bevis" fra familie på hvem deres Ole olsen er.
Som arbeids teori velger jeg å se bort fra kviknesporet til jeg sikkert ser at Gundersen/bollerud-sporet er feil.
- svenskesporet ser jeg helt bortifra. Da skal alle de "norske"Ole Olsenene jeg har funnet være utelukket før jeg graver videre her. Har ingen holdepunkter for at dette er rett.
Jobb Videre:
* Prøve å finne flere holdepunkter på at Gustav ble satt bort til sin farmor, og finne ut av hvem Ovidia ble satt bort til.
* Se om det går an å finne noe ut om fanejunker tittelen og hvor Sukkestad kommer inn i bildet - så langt ser jeg ikke sammenhengen her, bortsett fra attesten Ole la frem når han giftet seg.
* Følge opp de familieære trådene etter Gundersen og moren til Ole Olsen født på Bollerud for å finne om mulig flere"bevis" på sammenhengen.
* Finne ut om Ole Olsen Sukkestad i 1975 er en annen eller samme person
- her er det feil fødselsår og sted som er oppgit, men jeg finner ingen Ole Olsen Sukkestad født i 1840 eksakt på Toten så dette kan være feil. Videre har jeg heller ikke funnet noe giftermål eller barn på dette paret i Kristiania i 1875, uten at det egentlig betyr noe annet enn at jeg ikke har funnet det....
* Finne ut mer om denne Ole Gundersen, kan han ha vært Ole Sukkestad som dukket opp i 1828 i Garnisonmenigheten ? tror jeg skal sende avsted en forespørsel til tråden Bjørg gav meg om hjelp til å finne ut av fanjunker Sukkestad, Olsen eller Gundersen.
Puh... sikkert mye mer å ta fatt i au, men dette er slik jeg ser det det jeg føler er viktigst....
Spennende er det virkelig, og utrolig rart ås e hvor kronglete veien har vært, og ikke minst at "målet" ble noe helt annet enn hva jeg tidvis har trodd her

Endelig mål er ikke nådd ennå, men jeg har en god tro på at vi er på rett vei
Nå skal jeg printe opplysninger, lese og tenke litt :- ) og sikkert også lete litt etterhvert.
Tusen takk alle gode hjelper, jeg hadde ikke klart dette uten dere
Hilsen Liv Christin