Johannes Svendsen og Kari Johannesdatter, Greåker

Moderator: MOD_Østfold

Svar
dn04547
Sted: ÅS

Johannes Svendsen og Kari Johannesdatter, Greåker

Legg inn av dn04547 » 26. desember 2004 kl. 15.10

Disse står i ft 1801, og flytta i 1803 til Oksane under Garder i Vestby. Jeg tror Johannes, ƒca 1750, † 1826, kom fra Kråkstad (Asper) - hvis det da ikke er Asper i Spydeberg. Kari veit jeg ikke noe om. FT: "Kary Johanesdtr Hans kone 50 Gift 1 gang K"

Tre døtre, en sønn (i folketellinga):
985 Marthe Johanesdtr Datter 22 Ugift K, seinere gift med Botolv Olsen Skjelfoss
986 Johane Johanesdtr Datter 20 Ugift K
987 Gudnil Johanesdtr Datter 17 Ugift K
988 Svend Johanessen Søn 9 Ugift M , overtok i Oksane.

Noen som kan hjelpe meg med Johannes og Karis bakgrunn?

Hogne Holst
Sted: Knapstad
Kontakt:

Re: Johannes Svendsen og Kari Johannesdatter, Greåker

Legg inn av Hogne Holst » 4. juni 2005 kl. 0.45

Hei Jens

Mulig har du funnet svar på dine spørsmål, men jeg kan likevel legge ved mine opplysninger:

Johannes Svendsen var født 1749 i Kråkstad. Sønn av Svend Helgesen Hjell og Olaug Sebjørnsdatter (fra Jørnerud). Han ble gift i Ås 27.12.1775 med Kari Johannesdatter Dylterud (henne vet jeg ikke noe om). Han var lottbruker på Greåker i Hobøl 1801. Har registrert 4 barn, de samme som er nevnt i ft 1801.
1. Marthe, 1778 - 1840, g.m. Botolf Olsen (sønn av Ole Pedersen og Helvig Sophie Paulsdatter, Vien i Spydeberg.
2. Johanne, f. 1781, g.m. Peder Olsen (fra Gudbrandsdalen ?) Til Råken i Hobøl.
3. Gunild, f. 1784, g.m. Arne Helgesen (fra Rogsti i Vestby, sønn av Helge Olsen og Anne Arnesdatter).
4. Svend, f. 1791, g. 1.m. Gunild Eriksdatter Vien (datter av Erik Olsen Vien og Maria Sørensdatter Aasem, Spydeberg). Han ble andre gang gift med hennes søster Ingeborg. Og tredje gang gift med enken Ingeborg Henriksdatter Gusrud fra Kråkstad.

Svend Helgesen og Olaug Sebjørnsdatter finner du også under "Folloslekt" på sidene til Ski Slektshistorielag http://www.skislekt.no/

Har mere om anene til Johannes og Vien-slekten i Spydeberg. Ønsker du ytterligere detaljer, vennligst kontakt meg pr.mail [email protected]

mvh
Hogne Holst

Svar

Gå tilbake til «Hobøl»