Hvor i Mysen lå Lilleby?

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Knut Erling Harg
Sted: SKIEN

Hvor i Mysen lå Lilleby?

Legg inn av Knut Erling Harg » 1. juni 2026 kl. 12.13

Johan Anton Olsen Moen (1864-1949) flyttet til Mysen i 1884. I "Mysen-leksikon : Mysen kommune 1920-1961" (se https://www.nb.no/items/1cfe5c34b02f6ce ... 354?page=0) står det at han snart etter kjøpte ut en eiendom fra Høytorp og kalte den Lilleby. Her ryddet han jord og bygde hus, men solgte bruket i 1902 til Anna Henningsmoen (senere gift med Svend Kjønna). Selv flyttet Anton Moen til en utskilt tomt, som han holdt tilbake ved salget og kalte "Ilebæk". Han bygde nytt hus der. Jeg lurer på hvor det opprinnelige bolighuset på Lilleby lå (eller ligger). Her er det jeg har funnet ut så langt:
  • I folketellingen 1900 står han oppført som Anton Olsen på "Lilleby under Høitorp", og eiendommen har Gnr 56, bnr 4
  • Jeg ser at veien som i dag heter Gerd Pettersens vei, tidligere het Lillebyveien. De fleste eiendommer langs denne veien har Gnr 329 i dag, men ingen av dem har bnr 4.
  • Den utskilte tomten "Ilebæk" har jeg funnet igjen som dagens Gamleveien 16, med Gnr 329, bnr 13. Huset her er nytt, men har beholdt eiendomsnavnet Ilebæk. Det bekrefter Gnr 329 som sannsynlig også for Lilleby.
  • Jeg har funnet et bilde av et maleri fra 1914 med tittelen "Oljemaleri av Lilleby gård på Mysen fra 1914". Er dette Anton Moens bruk?
Jeg regner med at Lilleby-bruket lå et sted langs Gerd Pettersens vei, mellom Gamleveien og Vardeveien - men hvor? Bruksnummer 4 er tydeligvis oppdelt, og husene på gården trolig revet. Men hva er nærmeste adresse i dag for stedet der bygningen lå? Her trenger jeg lokalkunnskap!

Knut Erling Harg
Sted: SKIEN

Re: Hvor i Mysen lå Lilleby?

Legg inn av Knut Erling Harg » 2. juni 2026 kl. 10.47

Oppdatering: Jeg tok en "kjøretur" med Google Streetview gjennom Gerd Pettersens vei i går. Da så jeg et hus i nr. 5 som lignet litt på det som var vist på maleriet, se lenke i forrige innlegg (for Google-bilde av huset se her). Ved å zoome inn, fant jeg et skilt på veggen der det står "Lilleby"! Eiendommen har Gnr 329/bnr 277, og i eiendomsregisteret har det navnet "Lilleby li". En tidligere beboer forteller meg at dette huset ble bygget i 1911, så det er nok ikke Anton Moens opprinnelige hus. Men var det her i dagens Gerd Pettersens vei 5 at han satte opp bygningene på Lilleby?

Svar

Gå tilbake til «Eidsberg»