Synnøve Pedersdatters foreldre og besteforeldre

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Troms

Svar
Tor-Edde Fossbakk

Synnøve Pedersdatters foreldre og besteforeldre

Legg inn av Tor-Edde Fossbakk » 28. mai 2026 kl. 20.24

Jeg har funnet at en av mine 6x tipp-oldeforeldre er Synnøve Pedersdatter (1675-1719) gift med Paul Larsen (1663-1720). Så langt mener jeg alt stemmer, men jeg er ikke sikker på opplysningene jeg har om Synnøves foreldre og besteforeldre stemmer. Opplysningene jeg har funnet er fra Geni. Jeg må med en gang si at jeg er svært skeptisk til opplysningene som finnes i Geni (eller andre "åpne" slektsdatabaser) fordi de som regel ikke har noen referanser til kilder.

Jeg har at hennes far skal være “Peder” som var gift med Susanne Caspersdatter/Kaspersdatter (1637-1699). Synnøve var, hvis det stemmer, deres eneste barn. Etter at Peder døde en gang rundt/før 1646 skal Susanne ha giftet seg med Lars Larsen (1624-1701).

Susanne er oppgitt å være datter til Casper Toresen (1595-1685), storbonde i Store Fauskevåg (informasjon fra Trondenes bygdebok).

Her er problemene jeg har:

1) Hvis det stemmer at Synnøve ble født i 1675 kan ikke “Peder” være faren hvis han døde ca 1646.
2) Susanne og Lars Larsen skal ha fått barn sammen så tidlig som 1646 (Anne født en gang mellom 1646 og 1664), Jørgen Larsen (f: 1651), Casper L (f: 1671) og Karen (f: 1671).

Så her er det flere ting jeg ikke får til å stemme: Synnøves fødselsår, “Peders” dødsår er to av dem.

Jeg håper noen har svar på disse spørsmålene eller setter meg på rett spor. For meg er det viktig å kunne vise til kilder. Jeg er absolutt ingen tilhenger av Geni, Ancestry, MyHeritage eller andre “åpne” databaser med mindre jeg kan bekrefte opplysningene f.eks. via kirkebok, skifteprotokoll eller (i siste utvei) bygdebok.
Jeg født (1956) og oppvokst i Harstad. Min far er Edmund Fossbakk og min mor er Solfrid Bornø (Fossbakk). Det er på min mors side via Trygve Bornø Sr (gift med Nora Marie Nilsen fra Lavangen) jeg nå søker bakover via hans far (min oldefar) Ole Daniel Nikolai Olausen (1873-1938) fra Bjarkøy/Harstad.
Mvh
Tor-Eddie
Bluffton, Sør Carolina, USA

Svar

Gå tilbake til «Sør-Troms - ukjent kommune»