Hvor er Øftyness? Hitra eller Stjørdalen

Hvor du skal plassere din etterlysning? Spør her

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Eilif Jakob Nilssen
Sted: KROKELVDALEN

Hvor er Øftyness? Hitra eller Stjørdalen

Legg inn av Eilif Jakob Nilssen » 2. april 2026 kl. 12.52

=12.0ptHvor er Øftyness? Hitra eller Stjørdalen=12.0pt =12.0ptI forbindelse med dåp er det oppgitt for faren : Enkemann Ole Hansen Øftyness Størdalen.=12.0ptOriginalen er her, side 95, nr 57, dåpen til Karen Johanna=12.0pthttps://nye.digitalarkivet.no/source/2374/parish/e3db3eae-7cfb-4721-a7a4-67a7ebbbbb0b
=12.0ptFor mora Randi Johnsdatter står det Melland fra Størdalen. Jeg oppfatter dette slik at Melland er stedsnavnet der hun bor, men at hun er fra Stjørdalen, det vil si at dette gjelder Meland på Hitra. Barnedåpen er på Hitra og barnet Karen Johanna bor i Stjørdalen da hun blir konfirmert. =12.0ptDersom dette resonnementet benyttes på faren skulle det bety at stedet Øftyness er på Hitra, men at han er fra Stjørdalen. =12.0ptDessverre har jeg ikke funnet noe mer om foreldrene, verken i kirkebøker, folketellinger eller bygdebøker.=12.0ptDet jeg er ute etter er altså hvor dette stedet Øftyness er.

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli

Re: Hvor er Øftyness? Hitra eller Stjørdalen

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 2. april 2026 kl. 13.26

Jeg lurer på om det skal være  " Øfsti " , og ikke Øfty . Kan være uttalelsen av stedsnavnet som har forvirret.......

Fra Google :
Øfstines er navnet på en gård eller et bosted i Hegra i Stjørdal kommune.
Navnet knyttes ofte til slektshistorie og folketellinger i området. I Folketellingen fra 1920 er Øfstines registrert som en del av kretsen Øfsti.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 2. april 2026 kl. 13.35

Det står vel "Østyness"; venteleg det same som "Ystines" i matrikkelen.  Ligg 2-3 km rett aust for rullebana på Værnes (i Stjørdal).

For ordens skuld. Ysti ligg på motsett side av elva, og Øfsti ligg eit part km oppover.

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 2. april 2026 kl. 13.43

Svar

Gå tilbake til «Hvor i Norge ligger stedet?»