Knut Gustav Olsen Vidnes - utvandra til Canada 1906

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Audun Mathias Kvalsvik

Knut Gustav Olsen Vidnes - utvandra til Canada 1906

Legg inn av Audun Mathias Kvalsvik » 7. oktober 2025 kl. 23.29

Jeg leter info om Knut Gustav Olsen Vidnes, onkel av min far.  Født på gården Vidnes i Vanylven, Møre og Romsdal 21.05.1987.  Sønn av Ole Rasmussen Eidså Vidnes og Marie Knutsdtr. Vidnes. Utvandet til Canada våren 1906, reiste fra Bergen via Liverpool med Allan Line.  Lenke til Digitalarkivet: https://www.digitalarkivet.no/view/557/pe00000000713434 og Utvandringsprotokoll: https://media.digitalarkivet.no/view/112675/27Hans navn er her skrevet Knut Gustav Nilsen Vidnæs, men må vere ei feilskriving.
Ankomst Montreal 03.05.1906, reisemål Minnedosa, Manitoba. Han fikk kanadisk statsborgerskap i 1912, bodde da i East Kootennay i British Columbia. Verva seg i den kanadiske hæren i 1915 i Vancouver. Han skrev da navnet sitt som Knut Widnes. Dokumenter finnes i MyHeritage og Family Search.Vet lite om hva han gjorde senere, det verserer flere dødsårststal i bygdebøkene, 1937 og 1939.
Iflg merknad fra enkelte på MyHeritage under tragiske omstendigheter. Han hadde ein liten fiskebåt der borte, hadde visst gått i land på ei øy, og båten drev av. Så hadde han sultet i hjel før han ble funnet. Jeg har sett bilde av fiskebåten, med et flatt landskap i bakgrunnen. Er derfor usikker på om han døde i Canada, eller kanskje USA? Og om han kan ha endret navn?Ønsker info om hvor/når han døde, for å kunne gå videre til Arkivverket med dette.

Har også lagt ut dette under "Emigrasjon andre land - USA/Canada"

Audun Mathias Kvalsvik

Re: Knut Gustav Olsen Vidnes - utvandra til Canada 1906

Legg inn av Audun Mathias Kvalsvik » 9. november 2025 kl. 1.15

Denne personen er nå funnet. Skiftet navn til John Olson, døde i Alaska under tragiske omstendigheter i 1940.

Svar

Gå tilbake til «Møre og Romsdal - ukjent sted»