Maret jakobsdatter bruseth født 1867

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Oddbjørn Emil Storslett
Sted: Bergen

Maret jakobsdatter bruseth født 1867

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 22. oktober 2025 kl. 11.39

Hei.

Jeg holder på å oppdatere Trodalslekta fra Trodalen i Stangvik.

Her finner vi ei rosemalt kiste påmalt navnet Maret Jakobsdatter Brusett 1867. Er det noen her som vet noe om denne Maret ?

I Trodalslekta finnes også ei rosemalt kiste påmalt navnet Ingebør Olsdatter Trodahl 1867.
Jeg finner navnet ingeborg Olsdatter Trodal, datter av Ola Jskobsen Trodal, men hun er født i 2851.
Er det noen herbsom kan vite noe om dette.

Og så et siste spørsmåli denne omgangen.: Det årstallet som males på slike rosemalte utstyrskister - viser det fødselsår, år konfirmert eller kanksje året vedkommende gifter seg ?

Takker på forhånd om det er noen som kjenner til dette og gjerne synspunkter og tips.

Beste hilsen
Oddbjørn Storslett

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Maret jakobsdatter bruseth født 1867

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 22. oktober 2025 kl. 14.40

19692 skrev: 22. oktober 2025 kl. 11.39Og så et siste spørsmåli denne omgangen.: Det årstallet som males på slike rosemalte utstyrskister - viser det fødselsår, år konfirmert eller kanksje året vedkommende gifter seg ?

Eller kanskje det året ho får kista.  Det kan sikkert variere.

Eg har kista etter ei oldemor, f. 1874. Kista er påmåla 1887. Då var ho altså 13 år - og anten gammal nok til å gå i teneste (hjå andre),
og også gammal nok til å byrje å samle utstyr.
I kista samla jentene ymse ting dei sydde (sengkle, handkle,  osv.), som dei måtte ha i huset når dei etablerte seg.
Dette er frå søre Sunnmøre, men det var neppe så ulikt.

Oddbjørn Emil Storslett

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 22. oktober 2025 kl. 15.45

Hei Ivar og takk for svaret ang de rosemalte kistene. Det bekrefter tanken min om at det er året kisten ble laget, og ikke nødvendigvis knyttet til en spesiell hending.

Takk igjen 👍

mvh Oddbjørn

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 30. oktober 2025 kl. 15.28

Oddbjørn Emil Storslett

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 4. november 2025 kl. 14.17

Hei Knut.

Takk for svar og tips.

Ja, her er det nærmeste man har vært. Her er Maret Jakobsdatter tilknyttet Bruseth. I Ft for 1965 er det nevnt gården Haugen (plads)og her er det en Marit 27 år  (så da ville hun være født i 1838.) Hun er datter av Marit Jensdattet (70 år). Hun er sansynligvis enke.

Er det sansynlig at dette er rette Marit ?

Men desverre er man like langt hvorfor denne kisten er funnet i Trodalsslekten

Ledetråden er vel hvilken gård Bruseth det er snakk om ?

mvh Oddbjørn

Oddbjørn Emil Storslett

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 4. november 2025 kl. 16.16

Hei,

Beklager - jeg er kommet i skade for å forveksle Bruset med  BØRSETH. Dette har skapt forvirring for meg selv og selvfølgelig for dere som har forsøkt å hjelpe meg.

Navnet jeg leter opplysninger for er: Maret Jakobsdatter Børseth. På den rosemalte kisten hennes står årstallet 1867. (Kanskje årstallet kisten ble laget til en ungpike, kanskje i konfirmasjonsalderen , som samler sine eiendeler til senere giftemål?)

Håper dette retter opp evt.forvirring.

Av de mange med navnet Maret Jakobsdatter er det en med tilføyelsen Børseth det  gjelder. Kanskje er hun gift på gården Børseth ?

mvh Oddbjørn.

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»