Knut Hovliksen og hans etterkommere

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Oddbjørn Emil Storslett
Sted: Bergen

Knut Hovliksen og hans etterkommere

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 6. august 2025 kl. 15.59

Hei. 
Knut Hovliksen født 1773 og hustru Ane Jonsdatter finner jeg FT for 1825 boende på Øren Aure. Her står  det å lese - smed fattig.-
Da er mitt første spørsmål: 
Er dette plassen som man senere finner som Smedøren.?

Så følger man etterslekten deres og man finner den nevnt på plasser som Øren, Smedøren, Tevik som områdenavn, og Møllestuen ( Møllestuå)
Da er mitt neste spørsmål:
Er det trolig at alle disse navnene er på  plassen?

Så dukker det opp et navn Julhaug br nr 46 eid av Hartvik K Tevik.Regner med at det er Hartvik Knutsen det er snakk om.
Så er spørsmålet:
Hvor kan denne plassen være i Aure?

Håper at det er noen i dette forumet som kan ha noe kjennskap til, og har tid,  til å gi noen synspunkter på dette 

På forhånd takk

mvh Oddbjørn Storslett

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Knut Hovliksen og hans etterkommere

Legg inn av Tore Kristiansen » 7. august 2025 kl. 9.39

Smedøra lå under garden Tevik, så det stemmer. Øra kan være mange plasser i Aure, og uten kildehenvisninger for å se på naboene, er det umulig å si om det er samme plassen som Smedøra. 

Mølnarstuå ligger på andre sida av Aureelva, og var plass under prestegarden Aure. Skillet mellom Tevik (klokkargarden) og Aure (prestegarden) var Aureelva.

Mange gamle stadnamn i Møre og Romsdal finner du her: Stadnamn Møre og Romsdal  Der kan du zoome inn på Aure. Jeg fikk ikke den søkefunksjonen i det kartet der til å fungere. Den fant ikke Smedøra i Aure for eksempel. 

Det er samlet en del kilder under paraplyen til IKA Møre og Romsdal og under databasesøk fant jeg lenka til Stadnamn. 

:) Tore

Oddbjørn Emil Storslett
Sted: Bergen

Re: Knut Hovliksen og hans etterkommere

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 7. august 2025 kl. 21.23

Hei Tore.
Takk for svar og verdifullt tips.

Ved å bruke Stadsnavn Møre og Romsdal fant jeg kart hvor Smedøren og Møllnarstuo nå tydelig kom frem og viser at det erbto forskjellige plasser. Da ligger det vel i kortene at Øren plats, Tevikøren, Smedøren er samme sted, og at de som foretok folketellingene ikke var nøye med å bruke samme på gårdene. Man opplever jo også at etternavn kuttes med til forbokstav og så blir stedsnavnet satt inn som etternavn. Eks. Hartvik Knutsen blir til Hartvik K Tevik og  dette gjør jo leting etter personer nokså vanskelig.

Takk igjen

mvh Oddbjørn

Svar

Gå tilbake til «Aure»