Passasjerliste SS Corinthian fra november 1902 - Port of Quebec

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Havard Pynten
Innlegg: 4
Registrert: 31. oktober 2022 kl. 17.42

Passasjerliste SS Corinthian fra november 1902 - Port of Quebec

Legg inn av Havard Pynten » 31. oktober 2022 kl. 18.50

Hei,

Trenger hjelp til å tyde noen punkter på ei passasjerliste som tilhørte båten SS Corinthian. De punktene jeg trenger hjelp til å finne tilhører Ole Larsen Fiske (født 5.5.1876 i Surnadal). Ole sitt navn befinner seg på horisontal linje 11.

Ole tok båt fra Kristiansund, via Liverpool til Quebec i Canada. Reisen varte fra 15. oktober til 2. november 1902. Han reiste med en båt som het SS Corinthian som tilhørte Allanlinjen.

De punktene jeg i hovedsak trenger hjelp til å tyde er feltene som heter "Occupation" (horisontal linje 6), "Final destination" (vertikal linje 11, samme som for Gjertrud Sande i horisontal linje 10) og "Whether going to join a relative... (horisontal linje 16".

Link til passasjerlista finner dere under. Krever sikkert innlogging hos Ancestry.com.

https://www.ancestry.com/discoveryui-co ... cessSource

 På forhånd; tusen hjertelig takk!  :D
 
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Passasjerliste SS Corinthian fra november 1902 - Port of Quebec

Legg inn av Astrid Mollan » 1. november 2022 kl. 9.21

Her. Jeg pleier å ta bilde fra ancestry.com. Fant det også på familysearch. Andre må tyde.

 Name: Ole L Fiske
Gender: Male
Age: 26
Record Type: Manifests
Birth Date: abt 1876
Port of Departure: Liverpool
Arrival Date: 3 Nov 1902
Port of Arrival: Quebec, Canada
Ship Name: Corinthian
Residence Place: Christian
Line Number: 11
Save
 
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... AQK3Y-9V5S
 
 
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Passasjerliste SS Corinthian fra november 1902 - Port of Quebec

Legg inn av Astrid Mollan » 5. november 2022 kl. 14.35

Kan noen hjelpe til med tydingen?
Astrid M

Brukeravatar
Even Stormoen
Innlegg: 648
Registrert: 30. november 2004 kl. 13.58
Sted: STAVANGER

Re: Passasjerliste SS Corinthian fra november 1902 - Port of Quebec

Legg inn av Even Stormoen » 5. november 2022 kl. 15.34

Har ikke Ancestry-abonnement, men utfra Astrids bilde så står i kolonne seks Lab. Altså labourer – arbeider.
Elleve er vanskelig: Fir [eller Tir?] og N.T(?). Han ser ut til å skulle besøke en L.N. Moen [kolonne 16] på samme ‹Fir/Tir›-adresse. 

Mvh
 
 

Havard Pynten
Innlegg: 4
Registrert: 31. oktober 2022 kl. 17.42

Re: Passasjerliste SS Corinthian fra november 1902 - Port of Quebec

Legg inn av Havard Pynten » 7. november 2022 kl. 18.47

Tusen takk for alle svar, så langt  :D

Når det gjelder kolonne elleve så mener jeg også det står "Fir". Hva "N.T." betyr skjønner jeg derimot ikke.

Det jeg har funnet ut er at det er et sted i staten Washington som heter Fir Island. På Google maps så ser det ut til å være mange "norske" stedsnavn her, så det kan jo faktisk være det.

Hvis det er tilfellet så var jo reisen på langt nær ferdig i det han gikk i land i Quebec. Quebec og staten Washington er jo på helt motsatte sider av USA/Canada, så reisen må jo har vært forferdelig lang i tilfellet...

L.N. Moen kan jeg heller ikke finne noe om, hverken papirer generelt eller gravsteiner o.l.     

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Passasjerliste SS Corinthian fra november 1902 - Port of Quebec

Legg inn av Astrid Mollan » 7. november 2022 kl. 21.38

Det er vel Moen i Surnadal. Han her har ei mor som var født Fiske. https://www.ancestry.com/discoveryui-co ... 9783:60525

 Jeg finner flere Ole Fiske. Hvilket annet etternavn kan han ha brukt? Hva brukte søsknene? Jeg har sjekket Ole Larsen uten å ha fått napp. Selv om han har oppgitt Moen som kontaktperson kan ha reist til mange steder. 
 
I 1902 var det Boerkrigen og diamantleting!
Astrid M

Havard Pynten
Innlegg: 4
Registrert: 31. oktober 2022 kl. 17.42

Re: Passasjerliste SS Corinthian fra november 1902 - Port of Quebec

Legg inn av Havard Pynten » 7. november 2022 kl. 22.25

Ja, Moen i Surnadal stemmer. I kirkebøkene for Surnadal fra 1878 så finner jeg en som heter Niels (f. 25. juli). Han er sønn av Lars Nilsen Moen (f. 1839) og Marit Larsdatter (f. 1842).

I kirkebøkene fra 1842 så finner jeg igjen ei Marit Larsdatter. Etternavnet er litt småvanskelig å tyde, men det kan fort være Fiske. Hennes foreldre er oppført som Lars Sverkesen og Ingeborg Olsdatter. Link til kirkeboka: https://media.digitalarkivet.no/view/16140/127

Ole Larsen Fiske var uekte. I kirkebøkene står han oppført som Ole Larsen, med mor "Pige Anne Olsdatter Sveen" og far "Gift mand Lars Olsen Fiske".
Link til kirkeboka: https://media.digitalarkivet.no/view/6453/33

Oles mor Anne Olsdatter Sveen fikk enda et barn med en annen mann, og han het Harang til etternavn. I emigrantprotokollen av 1902 står Ole derfor oppført som Ole Larsen Harang, med (Fiske) i parentes bak.

I samme protokoll står han oppført sammen med ei Gjertrud Sivertsen Sande, men de reiste visst bare sammen til Amerika og var ikke et par. Begge står derimot oppført med at de skal til Washington. Om det da er byen eller staten det er snakk om, vites derimot ikke.

I passajerlistene på båten så står begge også oppført med samme "Ultimate destination", men hva som står oppført får jeg ikke til å tyde. Det kan minne om "Ser W.S." eller "Yer W.Y", men eksakt. Har lagt ved det jeg har funnet av for både Ole og Gjertrud, både passasjerliste og billetter / immigrantkort.

Når det gjelder det du nevner om diamantleting; I kolonne 11 som nevner lenger opp her, så er det oppført et sted som ser ut som "Fir N.T.". Kan NT i så fall være Northwest Territory i Canada? I så fall vet jeg at jeg jar hørt snakk om diamantgruver i NT i Canada tidligere  :D
 
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Even Stormoen
Innlegg: 648
Registrert: 30. november 2004 kl. 13.58
Sted: STAVANGER

Re: Passasjerliste SS Corinthian fra november 1902 - Port of Quebec

Legg inn av Even Stormoen » 7. november 2022 kl. 23.29

Hm. En nøtt. I Passasjerlisten noe lenger oppe, er den en Ole Kalstad med samme destinasjon. Men der ser det ut som det står for W.J. Ikke at man blir stort klokere av det. På gjennomreise til W.J.?

EDIT: MEN – siste bildet der er destinasjonen Seattle. Wash. Fir(?) W.J. Cousin L. N. Moen.
Og jaggu finnes der en Fir Street i Seattle! Prøv google maps :-) 

Mvh
 

Brukeravatar
Even Stormoen
Innlegg: 648
Registrert: 30. november 2004 kl. 13.58
Sted: STAVANGER

Re: Passasjerliste SS Corinthian fra november 1902 - Port of Quebec

Legg inn av Even Stormoen » 7. november 2022 kl. 23.39

Og selv om man får treff på Fir Street, heter gaten East Fir Street. Kan det derfor en gang ha fantes en West Fir Street? Slik at det kan stå Fir W.S. – [West Street]? 
Eller rett og slett Washington State? 

Mvh
 

Havard Pynten
Innlegg: 4
Registrert: 31. oktober 2022 kl. 17.42

Re: Passasjerliste SS Corinthian fra november 1902 - Port of Quebec

Legg inn av Havard Pynten » 8. november 2022 kl. 0.14

Hmm, det er nok mye som kan tyde på at du er på veldig rett spor der ja. Enten at en gate het West Fir Street, eller at det rett og slett er snakk om Fir street i Washington State  :D
Sporene etter Ole Larsen Fiske stopper uansett vel der da, og vi vet ikke ikke hvor han tok veien videre derifra. For å finne ut det må man kanskje bare lete videre i skannede arkiver i staten Washington eller noe sånt.

Bare som et midlertidig sidespor så lette jeg litt mer etter han som er oppført som Ole skulle reise til, nemlig cousin L. N. Moen. Som Astrid Mollan kommenterte tidligere så har hun funnet en gravstein med påskriften Nels Louis Moen.

Han er oppført med fødselsår 1878 og død 1956. Han var gift første gang med Jessie Shelstead (Skjelstad?) i 1906. Som "residence" har han oppført Van Horn, et sted nordøst for Seattle. Sjekka i Google Maps, og ved Van Horn er det også en vei som heter "Moen Road".
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»