Ingara Nilsen til New York 1887, hennes barn til Wittenberg, Wisconsin

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Egil Fredheim

Ingara Nilsen til New York 1887, hennes barn til Wittenberg, Wisconsin

Legg inn av Egil Fredheim » 4. oktober 2021 kl. 20.37

Ingara Nilsdatter, født i Leka 5.9.1849, var gift med Peter Kristian Ingebrigtsen (f. ca. 1844) som kullseilte og forsvant på sjøen 23.12.1879. 

37 år gammel, den 13.5.1887 forlot hun Leka med barna Emma Konstance (4.8.1875) og Peter Ingvard Marius (23.7.1878) for å emigrere til Amerika https://media.digitalarkivet.no/view/2527/189.

Fem dager senere (18.5.1887) går de om bord i DS Juno i Trondheim, vel med kurs for Hull i England i første omgang. Jeg ble overrasket da de mot normalt ikke er innført i protokollen sammen, skjønt på samme side og alle med etternavnet Nilsen (og fra Leka). 

En større overraskelse var det at moren Ingara Nilsen skal til New York, men barna til Wittenberg i Wisconsin. https://media.digitalarkivet.no/view/43716/126

Først trodde jeg det var en feil, men så viser det seg at Wittenberg var et sted som ble skapt av den norske presten Even J Homme som bl.a. hadde startet et barnehjem der noen år før (se http://wigenweb.org/shawano/biohomme.html)

I 1893 ble Ingara gift med Knut Hagerup Johannesen (f. Bindal 18.4.1871) i Brown, Wisconsin. De bodde i Green Bay, Wisconsin sammen med hennes barn før de dro tilbake til Norge i 1897. På et tidspunkt har hun altså blitt gjenforent med barna. 

Jeg har tre spørsmål som jeg ville bli takknemlig for å få hjelp med:
1) Er det mulig å finne passasjerlister og annet og spore veien fra Liverpool noen dager senere og til bestemmelsesstedene?
2) Hvordan kan en som Ingara ha fått kjennskap til dette barnehjemmet?

Sist redigert av Egil Fredheim den 6. oktober 2021 kl. 12.42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ingara Nilsen til New York 1887, hennes barn til Wittenberg, Wisconsin

Legg inn av Astrid Mollan » 5. oktober 2021 kl. 10.44

Green Bay.https://en.wikipedia.org/wiki/Green_Bay,_Wisconsin . Name: Ingara Randine Nilsen
Record Type: Marriage
Marriage Date: 30 Nov 1893
Marriage Place: Green Bay, Wisconsin, USA
Spouse: Knud Nagarup Johanas Joseered
Church Name: Trinity Lutheran Church
Church Location: Green Bay, Wisconsin
Save

Det er skannet en del ankomster/avganger til Canada på familysearch og ancestry, men jeg fant henne ikke. Litt rart at hun dro om England og ikke direkte til New York.

Noen tanker. Jeg ser at hun betalte billetten selv i Trondheim. Da er ikke billetten betalt av slekt eller ny arbeidsgiver i Amerika. Hvis hun skulle ta seg av sine barn i Amerika måtte hun ha reist til slekt/venner som hun kunne bodd hos. En kvinne kunne ikke reise med barn uten å ha et sted å bo og arbeide. Hadde hun slekt i Wisconsin? Reiste det noen sammen med dem som tok med seg barna? Noen må ha møtt barna og tatt dem med til barnehjemmet. 

Det reiste veldig mange til og fra Amerika. Det kunne være noen slektninger/venner som kjente til barnehjemmet og hjalp henne. Kanskje var det en agent som averterte i aviser. Kontakten mellom Amerika og Norge var nok mye større en vi tror.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Egil Fredheim

Re: Ingara Nilsen til New York 1887, hennes barn til Wittenberg, Wisconsin

Legg inn av Egil Fredheim » 5. oktober 2021 kl. 11.16

Takk til Astrid Mollan for gode tanker og for skanningen fra bryllupet i 1993. Den viser at de ble viet i Fort Howard, som ble innlemmet i Green Bay kort tid etter. Og de ble viet i den norske lutherske kirken på stedet, så det var tydeligvis en rimelig stor kontingent med nordmenn der. Emma Pettersen er blant forloverne, hun er Ingaras datter og 18 år gammel på dette tidspunktet.
Oppslaget viser at Knut Hagerup Johannesen Jøssevold nok kalte seg Johansen der borte, og det er vel sannsynlig at både mellomnavnet Hagerup og Jøssevold bare ble brukt i formelle sammenhenger som dette.

Det var nok vanlig at amerikafarere nordfra seilte fra Trondheim via Kristiansund og Ålesund til Hull i England. Derfra tok de gjerne tog til Liverpool og seilte til Boston, New York eller Canada. 
Verken når de forlater Leka eller Trondheim er det noe som tyder på at de reiser sammen med andre. Men som du sier, kontakten med Amerika var større den gangen, og det kan nok ha vært slekt eller venner som møtte dem der borte, skjønt jeg har ikke funnet noen sannsynlig kandidat ennå.

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»