Nye Gravminner

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Nye Gravminner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 20. august 2020 kl. 13.47

Gratulerer med nye sider. veldig bra ser det ut til.

Ser at det er hett tema på Facebook.

Men hva med vårt eget forum. Burde det ikke også være lagt ut opplysninger her. Så kan vi medlemmer komme med ris og ros og konstruktive innspill.

Og gjerne noen linker til aktuelle sider, vebimar om bruk etc.

Ja det er faktisk en god del medlemmer (tror jeg) som ikke har stort annen kontakt med Slekt og Data enn gjennom slektsforum. Jeg er en av dem :)

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av dn04977 » 20. august 2020 kl. 13.58

Heilt enig med deg Helge, men som normalt så ser det ut som om Slektsforumet er totalt neglisjert/isolert frå resten av S & D sine sider.

Er vel ikkje lenge heller no før vi får eit oppdatert Slektsforum på beina, det skal bli spanande å sjå :)

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Innlegg: 706
Registrert: 14. november 2004 kl. 13.48
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 20. august 2020 kl. 14.55

Hei Helge og Ingmar,

Jeg må nok innrømme at jeg er mye mer tilhenger av forumet vårt enn av diverse Facebooksider hvor jeg egentlig finner mye, men ikke det jeg er på jakt etter. På den annen side er ikke forumet laget som en underholdningsplattform heller :D

Det har vært mye jobbing med de nye gravminnesidene, og det er noen ting som gjenstår, men vi har fått en flott, moderne plattform som gjør det mye enklere for flere å delta i dugnaden vår.

Noen få høydepunkter:
Felles påloggging med nettsidene.
Vi har fått en mye bedre søkemulighet med en egen søkemotor.
Alle personer har nå endelig fått en permanent lenke som kan brukes.
Vi kan ha mange bilder per grav.
Heretter kan vi kreditere fotografen på hvert enkeltbilde.
Vi har fått egne sider med informerende tekst og visning på kart hvor den ligger.

Som gravminnekoordinator i Vestfold må jeg si at det blir en helt annen hverdag for oss som forer basen med innhold.
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 20. august 2020 kl. 16.49

Problemet er jo at forumet visner vekk om det ikke brukes av ledelse og administrasjon til informasjon. Det var vel noe av tanken bak Slektsforum.

At ny gravminnedatabase var oppe å gå fikk jeg informasjon om gjennom FB.

Kjempebra løsning så langt jeg har sett!

Så nå forventer jeg litt mer informasjon her både om webinar og anna. Og det skulle også gi oss medlemmer mulighet til å komme med gode innspill.

Og diskusjonen og medlemmenes meninger bør vel komme her og ikke mellom underholdningsinnlegga på FB

:)

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Innlegg: 706
Registrert: 14. november 2004 kl. 13.48
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 21. august 2020 kl. 9.45

Da er dato satt for det første webinaret om bruk av Nye Gravminner.
Tidspunket er mandag 31. august kl.12.00

Her står det mer info om hvordan man melder seg på webinaret
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.

Anne Berit Hildrum
Innlegg: 760
Registrert: 3. desember 2004 kl. 9.16
Sted: OSLO

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Anne Berit Hildrum » 28. august 2020 kl. 16.45

Jeg er nok ikke like begeistret for det nye gravminnene.

Som et eks tok jeg nå et søk og la inn

Fornavn lik Valborg født 11-09-1902 og jeg sjekket at år dag og måned var lagt rett inn. Dermed trykket jeg på erksakt søk, og burde da kun få opp Valborg som var føldt i 1902,

Jeg fikk 7 forslag med fødselsår fra 1903 til 1927.

I den gamle kunne man søke på begynner med, inneholder og lik. I denne sammenhengen er den nye løsningen mye dårligere og enkelte man ville finne i den gamle løsningen vil man ikke finne i den nye.

Anne

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Innlegg: 706
Registrert: 14. november 2004 kl. 13.48
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 28. august 2020 kl. 17.27

Hei,

Mulighetene for søk i den nye løsningen er nok mye bedre på de aller fleste måter synes jeg.
Her brukes ikke begynner med eller inneholder fordi alle søk gjøres som inneholder.
Det gjør det at det er mye raskere å velge og man kan kombinere mange valg samtidig dersom man vil snevre inn søket.

Jeg testet et søk på en bestemt dato og får her bare opp to stykker.
Vedlegg
Eksempel på søk på en bestemt dato
Eksempel på søk på en bestemt dato
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.

Anne Berit Hildrum
Innlegg: 760
Registrert: 3. desember 2004 kl. 9.16
Sted: OSLO

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Anne Berit Hildrum » 28. august 2020 kl. 18.22

Ganske merkelig når jeg gjør samme søket får jeg ikke opp noen. Får beskjed om fant ingen graver. Og det er den Valborg Fredriksen du får opp jeg er på jakt etter. Søker jeg på Valborg Fredriksen får jeg hellker ikke opp noen uansett om jeg ber om eksakt søk eller ikke.

Søker jeg bare på Fredriksen får jeg opp 199 fra hele landet, men ingen Valborg.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 29. august 2020 kl. 10.06

Er enig med John her. Synes søket nå har blitt veldig bra.


Prøvde å søke på Valborg med å legge inn forskjellige opplysninger og ho kommer jo opp hver gang.

fornavn Valborg, etternavn Fredrik gir 15 treff og da er det bare å skrolle og velge. Plusser jeg på med fødselsdag 11 er jeg nede på 2 treff.

Det har blitt sagt at det alltid vil være litt "smårusk" å rette på når en legger ut en slik base. Det vil nok bli rettet på.

Ellers så er det jo kjekt at vi selv kan legge til lenker til gravlagte person. Det har jeg også prøvd. Disse lenkene må jo sjekkes og godkjennes før de kommer på nett slik at basen ikke blir full av "støy". Hos meg skjedde dette veldig raskt. Så derfor vil jeg takke administratorene som er der for oss og gjør en kjempeinnsats!

Anne Berit Hildrum
Innlegg: 760
Registrert: 3. desember 2004 kl. 9.16
Sted: OSLO

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Anne Berit Hildrum » 29. august 2020 kl. 10.26

For meg er det mere tungvint, men flott at det går greit for dere, selv om det ikke hjelper meg.
Da jeg logget meg helt ut og gikk inn igjen fikk jeg opp Valborg. Det ser ut som om for å få opp det jeg vil ha må jeg nullstille søket hver gang jeg skal søke på nytt. Det trengte jeg ikke før, da var det bare å endre og så søkte den på det nye. Det som er irriterende er at jeg kan ikke søke på eksakt uten å ha eksakt på alle feltene det er fylt ut noe i. Sikkert mulig at noe er bedre, men noe er også dårligere. En mulighet at vi opplever det forskjellig kan være at vi har brukt det ulikt slik det var.

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 29. august 2020 kl. 10.38

Hei.
Dersom du har søkt etter en person på gravminner og skal søke etter en ny person, da må man nullstille og søke helt på nytt. Slik var det også på gamle gravminner.

Dersom du søker etter en person og ønsker å legge til informasjon når du søker, så kan du dette og trykke søk på nytt. Trenger ikke nullstille.

Dette blir som på Digitalarkivet. Du kan legge til og ta bort informasjon og søke på nytt
Eksakt søk er en mulighet (også på Digitalarkivet), men det er strengt tatt ikke alltid anbefalt.

Jo mer man legger inn, jo mindre treff får man.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Anne Berit Hildrum
Innlegg: 760
Registrert: 3. desember 2004 kl. 9.16
Sted: OSLO

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Anne Berit Hildrum » 29. august 2020 kl. 14.43

Det stemmer ikke at du måtte nullstille tidliger. Hadde jeg lett oppe en person på gamle gravminner f eks Trine Fredriksen og etterpå skulle søke etter Valborg Fredirksen kunne jeg bare skrive inn Valborg i fornavnsfeltet istedenfor Trine og søke, og fikk da opp de som het Valborg Fredriksen. Jeg innser at for noen så er dette fantastisk, men for meg er det et klart tilbakeskritt, spesielt det med eksakt søk. Der kunne jeg ha et lik f eks et etetternavn, begynner på på et fornavn.

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av dn04977 » 1. september 2020 kl. 10.16

Full ordkrig på facebook ad gravminner, tilgang og søk som nok dei fleste her har fått med seg, skikkelig "god" reklame for S & D :cry:

Eg er fullstendig einige med dei som meiner at dette er eit stort tilbakesteg for ikkje medlemmer, spesielt dei som er bosatt utanfor Norge.

Om man ikkje veit kvar vedkommande er begravd så må man i verste fall utføre oppimot 3000 søk (Gravplasser i Norge som er med i basa)

Slik eg ser det så er det to aktuelle løysninger på dette, eit eige abonnement for kun gravminner til ein "passande" pris, eller at man "definerer" at man kan søke på fylkesnivå, då er man nede på 12 aktuelle søk før man eventuelt finner det man leiter etter.

Som eg skreiv i ein eller annan debatt på FB:
"Brukervennligheita har havna bak ein betalingsmur. Det kan nok dei fleste være einige om"

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Nye Gravminner

Legg inn av gj25675 » 1. september 2020 kl. 11.07

For folk flest er det ikke lenger noen praktisk nytte av den nye løsningen, dessverre, så det kan nok ikke lenger forsvares at det støttes med offentlige midler.

Hilsen
Matthias

Brukeravatar
gj14114
Innlegg: 1523
Registrert: 1. juni 2011 kl. 19.50
Sted: LARVIK

Re: Nye Gravminner

Legg inn av gj14114 » 1. september 2020 kl. 16.23

Sier meg enig med Matthias!
Mvh.
Egil J

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Else Berit Rustad » 1. september 2020 kl. 18.36

Enig med Matthias jeg også... :evil:

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 1. september 2020 kl. 19.25

Ikke enig med de siste her.

Det jeg legger merke til på FB er jo at de førende er gamle traverne fra debatter om DIS og NSF. Her skal Slekt og Data tas :)

Jeg meldte meg inn i NSF for å få tilgang til en del skanna materiale. Har noen kritisert dem skal tro? Eller skulle vi ha betalt noen kroner for å få tilgang til deler av materialet deres...

Nei jeg vil ikke være med å betale for gratispassasjerer.
La vi medlemmer få særfordeler.
Og de aller fleste vet hvor de fleste av personer de forsker på er gravlagd. Om ikke så får de søke litt.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 1. september 2020 kl. 19.38

Matthias skrev:For folk flest er det ikke lenger noen praktisk nytte av den nye løsningen, dessverre, så det kan nok ikke lenger forsvares at det støttes med offentlige midler.

Hilsen
Matthias



Omtrent hele det norske kulturliv er vel støtta med offentlige midler. Men er det nok til at foreninger og institusjoner kan gi alle som vil de samme rettigheter som de som betaler medlemskontingent.

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av dn18596 » 2. september 2020 kl. 9.24

Dessverre fungerer det ikke for meg jeg skriver inn mobilnummeret +4670----- får ikke SMS. Skriver e-postadresse xxxxx@hegge.se xxxx@gmail.com og xxxxx@outlook.com FÅR IKKE SVAR!

Det er ikke ofte jeg har bruk for Gravminner nå lengre, men fikk spørsmål og skulle hjelpe en venn og så går det ikke.

Vennlig se til att det fungerer for alle oss i "eksil" eller utlendinger.

MVH
Niels Hegge

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av dn04977 » 2. september 2020 kl. 10.07

Niels skrev:Dessverre fungerer det ikke for meg jeg skriver inn mobilnummeret +4670----- får ikke SMS. Skriver e-postadresse xxxxx@hegge.se xxxx@gmail.com og xxxxx@outlook.com FÅR IKKE SVAR!


Regner med at du er medlem av S & D, hvist ikkje så får du ikkje svar!

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. september 2020 kl. 10.36

Startet denne tråden for å få en debatt om Nye Gravminner på vårt eget forum, og nå er vi i gang. Kom med synspunkt. Her litt fra meg. Mange har andre meninger, her kan de grunngis og kanskje overleveres til ledelsen som dessverre er litt fraværende på Slektsforum.

Når det gjelder nye Gravminner så vil jeg påstå at en også uten medlemskap i Slekt og Data får veldig mye. Bilde av grav og opplysninger om fødsel/død osv. En kan også legge inn lenker og lese lenker som andre har lagt inn. Så var det dette med søk. De fleste vet vel hvor «sine» er gravlagt, og jeg vil tro at ved de aller fleste søk så vet en det geografiske området det skal søkes i.
Ja noen ganger kan det jo være påkrevet å finne hvor i Norge en person ligger. Og da, om en ikke vil/kan være med å betale kostnaden med gravminnebasen, spørre de en vet har tilgang. Verre er det ikke.
Ser blant annet at en kilde som Aftenposten krever abonnement til dødsanonser. Men hvor mange er det ikke som spør og får svar om disse på forskjellige fora?
Slik er det vel ellers med aviser, tidsskrift o.a. som krever abonnement eller medlemskap. Skal en ha informasjon så må en enten betale for det eller gå omveier.
Så er det selvsagt blant medlemmene greit, ja viktig å diskutere dette. Hvor søkegrense skal gå blant annet. Jeg regner med at dette har vært bestemt i S&D sitt styre, og at kostnader, goodwill etc. har vært veid opp mot hverandre. Alternativet kan vel ha vært om en ikke får økte inntekter og må legge ned tjenesten.
Skal vi tenke oss at 400 nye medlemmer er tilstrekkelig til at tjenesten kan driftes på en god måte… skal en da heller ta hensyn til de kanskje 100-tusen som ikke bryr seg om S&D på andre måter enn at det er kjekt å ha – gratis.
Mange av oss medlemmer tenke nok også annerledes. Ja at nå har jeg så mye gratis fra Slekt og data at jeg ikke behøver å betale og melder meg ut. Da blir regnskapet 400 i minus i stedet for 400 i pluss.
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. september 2020 kl. 11.29

Niels skrev:Dessverre fungerer det ikke for meg jeg skriver inn mobilnummeret +4670----- får ikke SMS. Skriver e-postadresse xxxxx@hegge.se xxxx@gmail.com og xxxxx@outlook.com FÅR IKKE SVAR!

Det er ikke ofte jeg har bruk for Gravminner nå lengre, men fikk spørsmål og skulle hjelpe en venn og så går det ikke.

Vennlig se til att det fungerer for alle oss i "eksil" eller utlendinger.

MVH
Niels Hegge



Er du medlem så må Slekt og Data ha mobilnr. eller e-postadresse. Ser ikke ut til at det er noen automatikk i dette og må legges inn av de som administrerer, sjekkes vel opp mot navn og gammelt medlemsnr.

"Fikk du ingen kode? Da mangler vi mobilnummeret ditt. Send dette til kontor@slektogdata.no."

https://slektogdata.no/nb/slik-logger-d ... -nettsiden


Virker nok litt tungvint for mange av oss. Men alt (snart også Slektsforum forhåpentligvis) skal over på ny plattform. Og da må de nok ha en form for kontroll utenom det gamle medlemsnr.

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Nye Gravminner

Legg inn av gj25675 » 2. september 2020 kl. 11.34

Helge skrev:...
Ser blant annet at en kilde som Aftenposten krever abonnement til dødsanonser.
...

Den prinsipielle forskjellen mellom Aftenposten og Gravminnedatabasen (blant annet) er at Gravminner har lukket en tidligere åpen tjeneste, mens Aftenposten alltid har vært en abonnementsavis. Og så vidt jeg forstår, er innholdet i Aftenposten fortsatt fritt tilgjengelig hvis du benytter en pc på lokalbiblioteket ditt.

Du sier man stort sett kjenner stedet en person er begravet, men jeg kan si for min egen del at nytten av Gravminnedatabasen i hovedsak har vært å lokalisere personer med ukjent oppholdssted.

Jeg ser at enkelte argumenter med at tjenester fra Ancestry og Myheritage også er betalingstjenester, men det er vel mer relevant å sammenligne med den tilsvarende tjenesten til Gravminner, Findagrave, som er gratis.

Det nevnes også som et problem at dugnadsinnsatsen som har vært gjort for å bygge opp Gravminner har vært gjort under forutsetning av at databasen skal være til nytte for allmennheten.
For mine formål er ikke lenger Gravminnedatabasen nyttig, dessverre.

Hilsen
Matthias

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. september 2020 kl. 13.23

Matthias skrev:
Det nevnes også som et problem at dugnadsinnsatsen som har vært gjort for å bygge opp Gravminner har vært gjort under forutsetning av at databasen skal være til nytte for allmennheten.
For mine formål er ikke lenger Gravminnedatabasen nyttig, dessverre.

Hilsen
Matthias



Hvem lovte og hvem kunne love?

Nå vet jeg ikke om det foreligger noen slik kontrakt mellom de som ga og de som mottok, men det kan vel andre svare på. Men ingen ansvarlig person i Slekt og Data eller i sammenlignbare organisasjoner kan vel gi evigvarende lovnader. En av forutsetningene må da også være den økonomiske delen, kostnadene til utvikling og drift. Faller den bort, ja så er alt borte.

Gir jeg et arbeid/gave til en organisasjon så tar jeg det for gitt at det er organisasjonens eiendom.

Definasjon av "skal være til nytte for allmenheten" er vel også et tøyelig begrep. Når all informasjon ligger der med mulighet for alle å bruke databasen er den vel til nytte for allmenheten.

Ellers så er det nå engang slik at er noe viktig og nyttig for mitt/vårt formål så må en være villig til å betale for det.
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av dn18596 » 2. september 2020 kl. 18.22

Jeg ser på senere innlegg her att Gravminner ikke kan brukes så som den tidligere. Om man ikke vet hvor personen er gravlagt, så kan man ikke finne graven! Vad er logikken i dette?

Jeg er ikke medlem lengre, det var viktig for meg tidligere, men nå har jeg ikke nytte av det lengre. Men jeg bidrar gjerne på Slektsforum men mine erfaringer. Det blir vel også umulig nå om jag tolker det som står her rett.

Jeg ser også att det er en del "døde lenker" i den nye løsningen, men det finner der vel også uten hjelp :-)

Takk for meg
Niels

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av dn04977 » 2. september 2020 kl. 20.41

Niels skrev:Jeg er ikke medlem lengre, det var viktig for meg tidligere, men nå har jeg ikke nytte av det lengre. Men jeg bidrar gjerne på Slektsforum men mine erfaringer. Det blir vel også umulig nå om jag tolker det som står her rett.


Ka som skjer med Slektsforumet ved oppdateringa som er venta veit mei ikkje ennå, men tviler på at dei "tør" å "utelate" folk slik som dei har gjort på Gravminner, då går det forumet i ein tidlig grav. (men det er kanskje det ledelsen i S & D ønsker :?: )

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

51849
Innlegg: 34
Registrert: 17. september 2010 kl. 15.26
Sted: SAUPSTAD

Re: Nye Gravminner

Legg inn av 51849 » 5. september 2020 kl. 2.27

Jeg likte den gamle presentasjonen mye bedre, det er mye mer komplisert å finne fram nå, en trenger nesten opplæring for å kunne nyttegjøre seg av muligheten for mest effektiv måte.

Likte også den gamle dugnadsånden som tidligere rådet, for å lage en åpen database til nytte for absolutt alle slektsinteresserte.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Else Berit Rustad » 6. september 2020 kl. 10.43

For eksempel:

Jeg VET at min mor ble begravet i tidligere Oppland fylke, sted: Skrautvål, i år 2000.
Men når jeg søker på navnet hennes, får jeg samme svar som Anne: Finner ingen grav.

Dette er mild sagt frustrerende :evil: :evil:

Tidligere fant jeg graven hennes uten problemer...

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av dn04977 » 6. september 2020 kl. 11.32

Eg finner mine foreldre på den lokale gravplassen, men min far hadde fått ny fødselsdato etter overføringa frå gamle til nye gravminner, han var oppgitt fødd 19.07.0001, har sjølvsagt sendt inn korrigering slik at det skal bli rett. (For den som lurer så er korrekt dato: 19.07.1921)

Trur ikkje det er tilfeldigt at han har fått feil fødselsdato, eg er redd for at det kan være fleire i den kategorien.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Nye Gravminner

Legg inn av gj25675 » 6. september 2020 kl. 11.39

Jeg bruker stort sett iPad, og dette er kanskje bare en liten bagatell, men inntrykket er at nettløsningen ikke er godt gjennomarbeidet. Se menyen med snarveier på høyre side. Hvor mange identiske snarveier trenger man egentlig?

Hilsen
Matthias
Vedlegg
9057159C-5E82-4E38-AF40-1580A28D92A2.jpeg

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 6. september 2020 kl. 12.11

Ingmar skrev:Eg finner mine foreldre på den lokale gravplassen, men min far hadde fått ny fødselsdato etter overføringa frå gamle til nye gravminner, han var oppgitt fødd 19.07.0001, har sjølvsagt sendt inn korrigering slik at det skal bli rett. (For den som lurer så er korrekt dato: 19.07.1921)

Trur ikkje det er tilfeldigt at han har fått feil fødselsdato, eg er redd for at det kan være fleire i den kategorien.

Mvh
Ingmar 8)


Jeg sjekket gamle gravminner. Årsaken til at fødselsår ved overførelse til nye gravminner har fått 0001 som fødselsår, var at det i gamle gravminner lå inne et mellomrom i feltet for fødselsår. Noe som du ikke kunne se når du søkte i gamle gravminner, men som jeg kan se når jeg åpnet redigeringsfeltet.

Så det var nok en årsak til at årstallet ble feil ved overføring, nemlig at det lå en skjult feil i gamle gravminner.
Disse feilene førte til at årstallet ble 0001. Vi vet om dette og jobber oss igjennom disse feilene og retter det opp.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 6. september 2020 kl. 12.12

Else skrev:For eksempel:

Jeg VET at min mor ble begravet i tidligere Oppland fylke, sted: Skrautvål, i år 2000.
Men når jeg søker på navnet hennes, får jeg samme svar som Anne: Finner ingen grav.

Dette er mild sagt frustrerende :evil: :evil:

Tidligere fant jeg graven hennes uten problemer...


Hei. Legg inn navnet på den du leiter etter så skal jeg sjekke om jeg finner denne personen.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 6. september 2020 kl. 14.10

Else skrev:For eksempel:

Jeg VET at min mor ble begravet i tidligere Oppland fylke, sted: Skrautvål, i år 2000.
Men når jeg søker på navnet hennes, får jeg samme svar som Anne: Finner ingen grav.

Dette er mild sagt frustrerende :evil: :evil:

Tidligere fant jeg graven hennes uten problemer...


Da fant vi graven som Else leitet etter på Skrautvål. Det var et av fornavnene som var stavet ulikt i gravregisteret til kirkevegen i henhold til dåp, og når man søkte på dette navnet slik det stod ved dåpen, så fant man ikke graven.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Nye Gravminner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 8. september 2020 kl. 10.36

Jan skrev:Jeg likte den gamle presentasjonen mye bedre, det er mye mer komplisert å finne fram nå, en trenger nesten opplæring for å kunne nyttegjøre seg av muligheten for mest effektiv måte.

Likte også den gamle dugnadsånden som tidligere rådet, for å lage en åpen database til nytte for absolutt alle slektsinteresserte.



Som ellers så handler det vel mest om å prøve og feile og lære. Vi hørte vel det samme med Digitalarkivet når de måtte gjøre noe med den gamle basen til Oldervold.

Databasen er åpen for alle som har en datamaskin eller telefon.

Når det gjelder dugnadsånd så synes jeg at den innsatsen som legges ned med oppdatering av tusenvis av gravplasser, med administratorer som går gjennom alle rettinger/tillegg som legges inn må få ros, i stedet for at det antydes at dugnadsånden er vekk. Renathe-Johanne og de andre gjør en kjempeinnsats!

Og nå er det jo også mulig at vi, hver enkelt av oss, kan bli med på dugnaden på en enkel måte, både med å laste inn nye bilder. Korrigere/legge til tekst og lenker osv.

Jeg mener nye gravminner har blitt en kjempefin database for ALLE slektsinteresserte.

Og nå kan en søke på kommune og behøver ikke vite gravplass om en ikke er innlogget.

Og så må vi ikke glemme at noen må betale for dette.

Svar

Gå tilbake til «Gravminner»