Bug i GEDtreff ved innsending av ferdige bidrag?

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Bug i GEDtreff ved innsending av ferdige bidrag?

Legg inn av dn01013 » 3. desember 2004 kl. 17.53

Etter frislipp av GEDtreff i forbindelse med Slektsforskerdagen 30. oktober har mange lastet ned GEDtreff.
I oktober lastet ned 321 programmet og i november lastet 147 ned programmet.
Men, ytterst få har sendt inn bidrag i form av ferdig bidrag til databasen i form av zippet KMQ-fil.

Så jeg lurer nå på om det er slik at alle sitter og finpusser sine data for så å sende inn når man er ferdig om noen år, eller er det problemer med at man sender inn data, men at fadder ikke får fila?

Vi har jo idag en del spamfiltere på nettet som kun slipper gjennom komprimerte filer på formatet CAB,et kommersielt filter fra Microsoft, men anser zip-filer som virus, uten å sjekke innhold. Videre har jeg også observert at noen former for spamfilter bruker informasjon om Delphi-komponent som lager mail som nøkkel for spamfiltrering da en del spamprogrammer bruker slik komponent (som følger gratis med programmeringssystemet Delphi) som tegn på at det er spam.

Det er derfor mulig at epost sendt ut fra GEDtreff aldri når fadder :-(

Hvis du har problemer i så måte, dvs. brukt GEDtreff til å lage bidrag og ikke får respons fra fadder i det hele tatt etter 3 uker, vennligst gå da til http://www.dis-norge.no/distreff/prog og trykk på feilrapportlenken rett under lenken for nedlasting av GEDtreff.

Hvis du har kjørt Gedtreff og sendt inn resultatfil, men ikke hørt noe mer fra din fadder, vennligst si ifra snarest. I neste versjon får du en mulighet til å teste om oppsettet fungerer, men det må testes mer før det slippes.

Hvis du derimot bruker Gedtreff for øyeblikket kun til å forbedre egne data, tenk gjennom om du ikke snart bør prøve å laste opp det som du har av aksepterte data. Det kan jo være at det er tilstrekkelig til at du nå får tilslag mot andres materiale og finner slektsforskerkolleger.

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Re: Bug i GEDtreff ved innsending av ferdige bidrag?

Legg inn av 6820 » 14. april 2005 kl. 13.25

Hallo Alf, nå er jeg ikke sikker på om overskriften stemmer til innlegget, men ser at endel registreringer der jeg har satt fødested Borgund (i Møre og Romsdal) er det kommet opp i Sogn og Fjordane istedet.

Trolig er det fordi jeg sjeldent skriver fylke på fødested? Dvs at alle registreringer jeg har på mitt medlemsnr. i distreff, og som er registrert Borgund, gjelder Borgund i Møre og Romsdal.

Jeg har ikke fornyet med å skrive ned det prestegjeld som gjelder nå, men brukt datidens prestegjeld. Er det mulig for dere og endre stedsnavn med Borgund i til Borgund, Møre og Romsdal?

Ellers ser jeg at min nye epostadresse er kommet på plass, flott!
Takk! :)
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Rolf Bjerke Holte
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Rolf Bjerke Holte » 14. april 2005 kl. 14.21

Marianne Sulesund skrev:Nå er jeg ikke sikker på om overskriften stemmer til innlegget,)

Hadde du lest forrige innlegg så hadde du sett at det var en lenke for å melde feil der :)

På siden http://www.dis-norge.no/distreff/prog finner du "Rapporter programfeil i GEDtreff" som skal brukes til å melde inn feil

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 14. april 2005 kl. 15.56

Ah, - det var en side jeg ikke har funnet før! Takker!
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 14. april 2005 kl. 16.40

Marianne Sulesund skrev:Hallo Alf, nå er jeg ikke sikker på om overskriften stemmer til innlegget, men ser at endel registreringer der jeg har satt fødested Borgund (i Møre og Romsdal) er det kommet opp i Sogn og Fjordane istedet.

Trolig er det fordi jeg sjeldent skriver fylke på fødested? Dvs at alle registreringer jeg har på mitt medlemsnr. i distreff, og som er registrert Borgund, gjelder Borgund i Møre og Romsdal.

Jeg har ikke fornyet med å skrive ned det prestegjeld som gjelder nå, men brukt datidens prestegjeld. Er det mulig for dere og endre stedsnavn med Borgund i til Borgund, Møre og Romsdal?

Ellers ser jeg at min nye epostadresse er kommet på plass, flott!
Takk! :)

Det er ikke enkelt, så det beste er at du korrigerer og sender bidrag på nytt.

Problemet er at ved identifisering testes kommuner før sokn, og ikke parallellt.
Borgund var/(er?) en kommune i Sogn og Fjordane. Siden kommuner i Norge sjekkes før sokn, og det ikke er flere kommuner som heter Borgund, så aksepteres i ditt tilfelle Borgund som Borgund i Sogn og Fjordane.
Skriver du derimot Borgund, Møre og Romsdal i dine registreringer så forteller du for det første leseren som bor i Borgund i Sogn og Fjordane at det ikke er hauns kommune det er snakk om. Men, ved identifisering i Gedtreff er nå synsvinkelen til Gedtreff innsnevret til Møre og Romsdal, og Borgund i Sogn og Fjordane ignoreres og rett sokn plukkes ut.

Vi har dessverre ikke kapasitet til i etterkant rette slikt i en flat fil på 700 Mb, men bidraget må kjøres på nytt. Du kan velge mellom selv å rette i .sted-filen som du fikk med Rensresult(avhenger når du kjørte dine data) eller allerhelst at du retter i databasen og sender nytt bidrag.

Beklager så meget.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 14. april 2005 kl. 16.43

Rolf B. Holte skrev:
Marianne Sulesund skrev:Nå er jeg ikke sikker på om overskriften stemmer til innlegget,)

Hadde du lest forrige innlegg så hadde du sett at det var en lenke for å melde feil der :)

På siden http://www.dis-norge.no/distreff/prog finner du "Rapporter programfeil i GEDtreff" som skal brukes til å melde inn feil

Mener du med at du ikke har sett siden før at du ikke har oppdaget siden for nedlasting av programmer eller var det siden for innrapportering av feil du ikke hadde oppdaget??

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 14. april 2005 kl. 19.30

Jeg trodde jeg ikke hadde sett programsiden, men har jo for en tid tilbake lastet ned gedtreff. Forsøkte å sette meg inn i det, fant ikke hjelpefilen. Nå fant jeg den, (håper den kan lastes ned så jeg kan jobbe offline på hytta) - og skal prøve igjen. da finner jeg sikkert svar på det jeg lurer på også!

Der er endel begreper som jeg ikke uten videre vet hva jeg skal velge, får forsøke å lese litt så finner jeg vel ut! :)

Ja, jeg kan endre stedsnavn selv uten å måtte gå inn i hvert enkelt, greit det. Har endel svensk stoff også, må se å få län og land på de også!

Holder det om jeg skriver M&R for Møre og Romsdal? S&F for Sogn og Fjordane? :?
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 14. april 2005 kl. 21.21

Marianne Sulesund skrev:Jeg trodde jeg ikke hadde sett programsiden, men har jo for en tid tilbake lastet ned gedtreff. Forsøkte å sette meg inn i det, fant ikke hjelpefilen. Nå fant jeg den, (håper den kan lastes ned så jeg kan jobbe offline på hytta) - og skal prøve igjen. da finner jeg sikkert svar på det jeg lurer på også!

Der er endel begreper som jeg ikke uten videre vet hva jeg skal velge, får forsøke å lese litt så finner jeg vel ut! :)

Flott om du kan legge inn kommentarer om hva du ikke forstår på rapportsiden om bugs etc. Der får jeg mer konkret se på tingene og kan sette tilstand på oppfølging av hva du har på hjertet.
Alle kan gå inn og se på bugrapportene, både ubehandlete og behandlete. Og evt. knytte kommentarer til disse.

Marianne Sulesund skrev:Ja, jeg kan endre stedsnavn selv uten å måtte gå inn i hvert enkelt, greit det. Har endel svensk stoff også, må se å få län og land på de også!

Holder det om jeg skriver M&R for Møre og Romsdal? S&F for Sogn og Fjordane? :?

Skal fungere det også. Evt. er det kun snakk om opptrening av gjenkjennelsesrutinen.

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»