Utvandret grandonkel til Minnesota eller Canada
Moderator: MOD_Emigranter
-
- Sted: GRÅLUM
Utvandret grandonkel til Minnesota eller Canada
Vi har sannsynligvis 2 utvandringer i min farmors familie: Hennes far, Smed Peter Emil Henriksen, f.15/1-1843, levde utenfor byen Oakes, North-Dakota fra ca. 1888 til sin død 19/6-18. Hans utvandring er dokumentert. Og denne byen har jeg besøkt i 2013.
I hans obituary i lokalavisen står bl.a.: "One son, living in Minnesota, is left to mourn him" - Oakes Journal.
Han hadde en sønn som for meg var ukjent frem til år 2010. Da finner jeg tilfeldigvis hans dåp i Trefoldighetskirken, Kristiania. Siden har jeg funnet konfirmasjon og bosted sammen med min farmor frem til 1895, men ikke i folketellinger i Norge i 1900 eller 1910.
Så denne ettersøkningen gjelder min grandonkel:
Johan Sverre Frithjof Henriksen, født 14/8-1881 i Kristiania, døpt i Trefoldighet menighet 12/2-1882. Konfirmert samme sted 6/10-1895.
Han må være denne sønnen til oldefar, fordi oldefars øvrige barn har jeg god kontroll på. Ingen av de andre har vært i USA, såvidt jeg vet.
Men så finner jeg ham på Norway Heritage, som angir ham som gratispassasjer (!) (en av 460 steerage - passasjerer) på dampskipet "S/S Manchester shipper" fra Kristiania 8.april 1902 til Halifax, Canada 21.april 1902. Se link: http://www.norwayheritage.com/udvandret ... 78&jo=1195
En amerikansk forsker har videre sporet ham til byen Sault Ste Marie, Ontario som ligger på canadisk side av grensen mot USA.
Og 6.juni 1904 har en JOHN HENRIKSEN fra Kristiania, Norge latt seg innrullere i US Army i Fort Brady i Michigan, men han ble "sparket" ut 7.juli, en måned senere. Vi vet ikke hvorfor. Han får følgende beskrivelse ved innrulleringen: Høyde 5 ft 5" = 165cm, brune øyne, brunt hår og lys hud. Kan være en "Henriksen" m.h.t. hårfarge og høyde.
Jeg finner flere John/Johan Henriksen i Minnesota, men ikke med hans fødselsdato. Og han har iallefall bodd i Minnesota i 1918. Men så vet jeg at mange som ikke fant seg til rette der, reiste videre til Canada.
Hvordan søke der? På hvilke nettsteder?
Takknemlig for tips og hjelp!
I hans obituary i lokalavisen står bl.a.: "One son, living in Minnesota, is left to mourn him" - Oakes Journal.
Han hadde en sønn som for meg var ukjent frem til år 2010. Da finner jeg tilfeldigvis hans dåp i Trefoldighetskirken, Kristiania. Siden har jeg funnet konfirmasjon og bosted sammen med min farmor frem til 1895, men ikke i folketellinger i Norge i 1900 eller 1910.
Så denne ettersøkningen gjelder min grandonkel:
Johan Sverre Frithjof Henriksen, født 14/8-1881 i Kristiania, døpt i Trefoldighet menighet 12/2-1882. Konfirmert samme sted 6/10-1895.
Han må være denne sønnen til oldefar, fordi oldefars øvrige barn har jeg god kontroll på. Ingen av de andre har vært i USA, såvidt jeg vet.
Men så finner jeg ham på Norway Heritage, som angir ham som gratispassasjer (!) (en av 460 steerage - passasjerer) på dampskipet "S/S Manchester shipper" fra Kristiania 8.april 1902 til Halifax, Canada 21.april 1902. Se link: http://www.norwayheritage.com/udvandret ... 78&jo=1195
En amerikansk forsker har videre sporet ham til byen Sault Ste Marie, Ontario som ligger på canadisk side av grensen mot USA.
Og 6.juni 1904 har en JOHN HENRIKSEN fra Kristiania, Norge latt seg innrullere i US Army i Fort Brady i Michigan, men han ble "sparket" ut 7.juli, en måned senere. Vi vet ikke hvorfor. Han får følgende beskrivelse ved innrulleringen: Høyde 5 ft 5" = 165cm, brune øyne, brunt hår og lys hud. Kan være en "Henriksen" m.h.t. hårfarge og høyde.
Jeg finner flere John/Johan Henriksen i Minnesota, men ikke med hans fødselsdato. Og han har iallefall bodd i Minnesota i 1918. Men så vet jeg at mange som ikke fant seg til rette der, reiste videre til Canada.
Hvordan søke der? På hvilke nettsteder?
Takknemlig for tips og hjelp!
Re: Utvandret grandonkel til Minnesota eller Canada
Hei Arne
I see from the 1900 census in Dickey,ND that your Peter is divorced.
Do you know where his former ("X") wife lived after the divorce?...is it possible they had a son in America?
mvh
Patty
I see from the 1900 census in Dickey,ND that your Peter is divorced.
Do you know where his former ("X") wife lived after the divorce?...is it possible they had a son in America?
mvh
Patty
-
Yes, she lived in Kristiania, both in 1900 with my grandmother (farmor) and another son. And in
1910 - next census - she lived alone. Throughout the 1910s she was godmother to many of my aunts and uncles.
When I was young I asked one of my aunts what happened with my great grandfather. She answered: He and 1 or 2 of his sons used too much alcohol, and went to USA. But my great grandfather lived in North-Dakota in 30 years, until he was 75, so he could not be that dependent.
My great grandmother wrote in the 1900 census that she was a widow! So they did have problems, I guess.
I don't know when she died - yet!
1910 - next census - she lived alone. Throughout the 1910s she was godmother to many of my aunts and uncles.
When I was young I asked one of my aunts what happened with my great grandfather. She answered: He and 1 or 2 of his sons used too much alcohol, and went to USA. But my great grandfather lived in North-Dakota in 30 years, until he was 75, so he could not be that dependent.
My great grandmother wrote in the 1900 census that she was a widow! So they did have problems, I guess.
I don't know when she died - yet!
Hei igjen Arne
Have you ever ordered a death certificate for Peter?
I wonder who signed the form...maybe his son???
enter info at this site and you can find the index for Peter (I already did this and it worked)
https://apps.nd.gov/doh/certificates/de ... Search.htm
You can decide if you want to order it (maybe you have done this??)
mvh
Patty
Have you ever ordered a death certificate for Peter?
I wonder who signed the form...maybe his son???
enter info at this site and you can find the index for Peter (I already did this and it worked)
https://apps.nd.gov/doh/certificates/de ... Search.htm
You can decide if you want to order it (maybe you have done this??)
mvh
Patty
-
Yes, I have his death record, his naturalization record and a copy from the Swedish Lutheran Church.
The death record is probably signed by the farmer, by whom he lived and worked.
I visited in 2013 the graveyard in Oakes, where he was buried. But I did not find his grave.
I visited also Dickey County Historical Society, mrs.Kunrath, and she told me that his grave still is there. But if he was poor and without family, he only got a wooden cross on his grave. And it has over the years disappeared.
The story of a son in Minnesota I begin to doubt, I can't find him. Maybe he still lived in Michigan?
Most of the Norwegians changed their names. I have believed only his first name has been changed, to John. But with no results.
And a new theory is moving to Canada.
The death record is probably signed by the farmer, by whom he lived and worked.
I visited in 2013 the graveyard in Oakes, where he was buried. But I did not find his grave.
I visited also Dickey County Historical Society, mrs.Kunrath, and she told me that his grave still is there. But if he was poor and without family, he only got a wooden cross on his grave. And it has over the years disappeared.
The story of a son in Minnesota I begin to doubt, I can't find him. Maybe he still lived in Michigan?
Most of the Norwegians changed their names. I have believed only his first name has been changed, to John. But with no results.
And a new theory is moving to Canada.
Hei Arne
Can you put in the link for your 1904 record of John Henriksen in the army in Ft. Brady Michigan?
There are no wars in America at that time...so I am wondering what this John is doing.
Also how did you find the Oakes Journal record for Peter's obituary?
mvh
Patty
Can you put in the link for your 1904 record of John Henriksen in the army in Ft. Brady Michigan?
There are no wars in America at that time...so I am wondering what this John is doing.
Also how did you find the Oakes Journal record for Peter's obituary?
mvh
Patty
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Vervet seg i 1904. Nr 4. Om dette er rett mann vet vi vel ikke.
Name: John Henriksen
Birthyear: abt 1881
Birthplace: Norway
Enlistment Age: 22 6/12
SAVE Cancel
Name: John Henriksen
Birthyear: abt 1881
Birthplace: Norway
Enlistment Age: 22 6/12
SAVE Cancel
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Disse har du vel.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Har du sjekket dødsfallprot. når moren dør ?
dette er vel moren i kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923
Elise Fredrikke Hendriksen 31.10.1845 Drøbak k e Pensionist Verksgate 14 (Gamlehjem) 05 Petrus (Sofienberg)
Elise Fredrikke Hendriksen 31.10.1845 Drøbak k e Pensionist Verksgate 14 (Gamlehjem) 05 Petrus (Sofienberg)
mvh Grete A.K.
-
Folketelling 1923: Ja, det er henne! Kan du sende meg linken til dette resultatet i FT 1923? Jeg strever veldig med linkene til "nye" Oslo Byarkiv. Klikker på 1923-linken, men kommer til 1900-1905.
Gjerne også siden for dødsfallsprotokoller.
-
Ja, takk. Det er disse jeg forsker videre ut fra!
Mvh Arne
Mvh Arne
-
Hi Patty, sorry for delay. Look at the file. It was sent me from an american genealogist.
-
- Sted: Trofors
Elise Henriksen døde i Østre Aker 1934:
SAO, Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete, H/Hb/Hba/Hbac/L0003: Dødsfallsprotokoll for Østre Aker, 1931-1935, s. 194
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090519370957
Mvh Kari
SAO, Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete, H/Hb/Hba/Hbac/L0003: Dødsfallsprotokoll for Østre Aker, 1931-1935, s. 194
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090519370957
Mvh Kari
-
Tusen takk! Vi har aldri visst hvor lenge hun levde. Men har heller aldri funnet henne i Dødsfallregistre i Oslo/Kristiania - selvfølgelig.
Hun er min fars mormor. Min fars mor levde til 1979, men det ble aldri snakket om Elise.
Og når man ikke har vett til å spørre, blir det et mysterium. Min far døde i 1975.
Hun er min fars mormor. Min fars mor levde til 1979, men det ble aldri snakket om Elise.
Og når man ikke har vett til å spørre, blir det et mysterium. Min far døde i 1975.
Arne skrev:Folketelling 1923: Ja, det er henne! Kan du sende meg linken til dette resultatet i FT 1923? Jeg strever veldig med linkene til "nye" Oslo Byarkiv. Klikker på 1923-linken, men kommer til 1900-1905.
link til søkeskjemaet for kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923
https://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php
mvh Grete A.K.