Registrering av pikenavn i Legacy 5

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
gj00879
Sted: ASKIM

Registrering av pikenavn i Legacy 5

Legg inn av gj00879 » 1. mars 2005 kl. 9.49

Jeg er nybegynner - og sliter med å finne den lure måten å registrere pikenavn. F.eks. Anne Olsen (f. Ruud).
Tar imot gode råd med takk!

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Registrering av pikenavn i Legacy 5

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 1. mars 2005 kl. 11.57

Skriv pikenavn i etternavns-feltet - og evt. alternative navn der dette skal registreres. Det er sjelden interessant hva en kvinne het som gift, det gir ingen historisk opplysning.

I Legacy bruker du ("også kjent som" - eller "alias")
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 1. mars 2005 kl. 16.06

Jeg er dypt uenig, Laila, en kvinnes etternavn som gift kvinne, GIR historiske opplysninger.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
14525
Kontakt:

Legg inn av 14525 » 2. mars 2005 kl. 1.39

Ja, navn som gift er en signifikant opplysning. I TMG kan en person ha flere navn, bl.a. navn som gift. Laila nevner kjent som, som også er et eksempel på et alternativt navn.

Ett av navnene angis i TMG til å være primærnavn, dvs. det navnet som i utgangspunktet er personens navn dersom ikke annet er angitt. På en konkret hendelse kan man imidlertid velge å assosiere et av de andre navnene (kjent som eller navn som gift, etc); det er da det valgte navnet som benyttes f.eks. ved utskrift av rapporter der hendelsen omtales.

Dette innlegget ble vel reklame for TMG, men mitt poeng er at den type fleksibilitet betyr mye for den som benytter programmet. I TMG er slike problemstillinger normalt ikke et issue; jeg slutter aldri å bli imponert over hvordan TMG håndterer denne og lignende problemstillinger.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 2. mars 2005 kl. 9.22

Ok - gir meg på den uttalelsen Tore.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 2. mars 2005 kl. 17.33

Jeg tror nok at de aller aller fleste program har flere muligheter til bla. å legge inn flere navnevarianter enn hva mange tror.

I tillegg finnes det i de aller fleste program også andre funksjonaliteter.

Så jeg tror nok at mange virkelig ville bli overrasket hvis den enkelte programbruker virkelig tok for seg program etter program og virkelig så etter hva de ulike program har av egenskaper. :D

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 2. mars 2005 kl. 21.32

Otto Jørgensen skrev:Så jeg tror nok at mange virkelig ville bli overrasket hvis den enkelte programbruker virkelig tok for seg program etter program og virkelig så etter hva de ulike program har av egenskaper. :D

Det har du sikkert rett i Otto, hvor overrasket har du blitt egentlig? Og hvor mange program har du prøvd ut skikkelig?

Det er jo en såpass stor jobb å sette seg tilstrekkelig grundig inn i programmenes mange forskjellige egenskaper at vi skal være svært takknemlige for den store programtestingsjobben som Darrud gjør! Resultattabellen http://www.dis-norge.no/slektsprog/testalle.php viser klart hvilke egenskaper programmene har, og så er det opp til brukeren å vektlegge disse utfra egen erfaring og smak.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 2. mars 2005 kl. 22.13

Jeg har et åpent sinn til at de fleste programmer har mange muligheter som vil være ukjente for andre (som ikke bruker aktuelle program) på samme måte som det finnes mange muligheter i de programmene som brukerne bruker i dag og hvor det også er muligheter som ikke er prøvet/utforsket av den enkelte bruker.

Når det gjelder testen som DIS har, så bygger den på at man skal vektlegge enkelte spesifikke egenskaper.
Men det er ikke det samme som å kartlegge de egenskaper som et program har og som gjerne kan være noen helt andre enn hva man testen spørr etter.

Det som er viktig, er å være åpen for at andre programmer har sine egenskaper. Dette er nødvendigvis ikke det samme som at man trenger å etterstrebe disse egenskapene, da de sikkert ikke nødvendigvis har samme verdi for alle innenfor denne hobbien.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»