Hva kan du gjøre for å få flere til å bidra med data?

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Hva kan du gjøre for å få flere til å bidra med data?

Legg inn av dn01013 » 23. februar 2005 kl. 19.10

For øyeblikket deltar 15.7% av medlemmene med data til DIStreff. Hvor stor del av medlemmene som bruker Distreff til å finne andre, vet vi derimot ikke for øyeblikket.

I Föreningen DIS deltar pr idag ca. 25% av medlemmene med data til DIStreff.

Hva kan vi og ikke minst du gjøre for å få fler folk til å delta?

For det første, man kan sende inn bidrag og oppdatere gamle bidrag når som helst. Når man oppdaterer skal man oppdatere med hele materialet man bidro med sist samt alt nytt og rettet.

Det er ikke noe krav om at alt skal være perfekt. Det er ikke noe personlig tap å få greie på at noe man har registrert er feil, selv om mange kanskje føler det slik. Alle tar feil av ting, også de tilsynelatende perfekte.

Det perfekte må ikke bli det perfektes sin verste fiende. Venter man med å bidra til alt er perfekt, venter man nesten alltid forgjeves og det vil være arvingene som må stå for innsendelse av data, om noensinne.

På møter og i andre sammenhenger du kommer i prat med andre om slektsforsking kan det være en ide å nevne DIStreff, både som sted å søke etter slekt, men ikke minst påpeke muligheten for å finne andre slektsforskere som man kan innlede forskningssamarbeide med.

Fordelen med at flere bidrar er jo at dess flere bidrag, dess større sannsynlighet er det for den enkelte å finne noen.

PS. Du husker vel å bruke Distreff også til å lete opp spor etter slekter du måtte komme over og som kanskje er fjern eller nær slekt til deg. Det kan være at andre forsker på dem, selv om du ikke finner dem på folketellingene eller andre kilder som er gjort tilgjengelige på nettet. Husk at storparten av kirkebøkene fortsatt er kun tilgjengelige på mikrofilmer og at inngiftede godt kan komme fra helt andre bygder enn ektefellen. Til og med fra utlandet. Slikt er ikke enkelt å gjette seg frem til, men kanskje andre allerede vet det og har registrert det i Distreff.

Husk å oppdatere dine data ofte. Har du lastet ned Gedtreff kan det være en ide å trykke på sendknappen omtrent for hver gang antall utdratte har økt med 100 linjer!

[/b]

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hva kan du gjøre for å få flere til å bidra med data?

Legg inn av Otto Jørgensen » 23. februar 2005 kl. 20.15

Kan det være at mange medlemmer synes dette å sende inn sine bidrag (GEDCOMfiler) er for vanskelig?

Ikke det å lage GEDCOMfilen, men rett og slett å få sendt dette til sin fadder?

Noen har generelt problem med å legge et vanlig vedlegg til en epost, så dette kan være like vanskelig?!?

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 23. februar 2005 kl. 20.38

Alf, formålet med DIStreff har jo ikke hittil vært å finne slekt, men å finne andre slektsforskere som forsker på samme tema/slekt.

Hvis formålet endes, så dukker de gamle (velkjente) motforestillingene opp igjen. For hvis formålet også blir å finne slekt, trengs det en kvalitetssikring av innholdet, noe som hittil ikke har funnet sted fordi formålet kun var å finne slektsforskere.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 23. februar 2005 kl. 22.07

Tore H. Vigerust skrev:Alf, formålet med DIStreff har jo ikke hittil vært å finne slekt, men å finne andre slektsforskere som forsker på samme tema/slekt.

Hvis formålet endes, så dukker de gamle (velkjente) motforestillingene opp igjen. For hvis formålet også blir å finne slekt, trengs det en kvalitetssikring av innholdet, noe som hittil ikke har funnet sted fordi formålet kun var å finne slektsforskere.

Vel, jeg skrev "lete opp spor etter slekt", ikke "dokumentere slekt.":-)

Selv om man ikke skal bruke Distreff som kilde for personer, kan man likevel bruke det til å lete opp spor som man kan gå videre på, f.eks. ved å kontakte "slektning" som har funnet data. Så får det være opp til den enkelte å akseptere eller forkaste de bevis som finnes for at lenkene videre er korrekte.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 23. februar 2005 kl. 22.09

Otto Jørgensen skrev:Kan det være at mange medlemmer synes dette å sende inn sine bidrag (GEDCOMfiler) er for vanskelig?

Ikke det å lage GEDCOMfilen, men rett og slett å få sendt dette til sin fadder?

Noen har generelt problem med å legge et vanlig vedlegg til en epost, så dette kan være like vanskelig?!?

Vel, dette er jo et sterkt argument for å innstallere Gedtreff på egen maskin. GEDtreff lager filvedlegget selv og gjør hele denne "vanskelige" jobben for deg.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 23. februar 2005 kl. 22.16

Jeg er klar over ditt standpunkt, Alf, om at det er den enkelte brukeren som selv må kontrollere om de slektsopplysningene som gis i DIStreff er korrekte eller ikke. Jeg er ikke like sikker på om brukere flest er klar over dette poenget.

Men jeg synes det er synd at saken forholder seg slik. Det ideelle, det beste, hadde vært at det ikke ble lagt ut annen informasjon enn hva en redaksjon i DIS hadde gått god for, etter en forutgående kvalitetsvurdering.

Dette var forøvrig også mitt standpunkt til DIStreff etter at jeg hørte om planen, men før det ble startet opp.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 24. februar 2005 kl. 0.00

Tore H. Vigerust skrev:Alf, formålet med DIStreff har jo ikke hittil vært å finne slekt, men å finne andre slektsforskere som forsker på samme tema/slekt.

Jeg vet ikke helt hensikten din med denne repeteringen er, men effekten er ihvertfall klar.

De fleste tør ikke lenger sende inn sine bidrag fordi de ikke har kryssjekket og dobbeltsjekket og trippelsjekket hver eneste person de har i sin database i det tilfellet at det kunne kanskje tenkes at det er slik at en og annen person ved et uhell skulle bruke Distreff som kilde i stedet for som spor til å finne hvilke andre slektsforskere eller kilder skulle inneholde noesom skulle være slekt.

Hvis hensikten er å stoppe bidrag, så gjerne fortsett med å terpe på at ingen må innlevere data før de er ferdige med å sjekke hver eneste opplysning mot x antall uavhengige primærkilder.

Hvis ikke, så kanskje det heller var på tide å prøve i hvertfall Gedtreff på dine data. Kanskje dokumenterer den noen elementære tyrkleifer hos deg også??

:-)

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 24. februar 2005 kl. 0.08

Tore H. Vigerust skrev:Jeg er klar over ditt standpunkt, Alf, om at det er den enkelte brukeren som selv må kontrollere om de slektsopplysningene som gis i DIStreff er korrekte eller ikke. Jeg er ikke like sikker på om brukere flest er klar over dette poenget.

Men jeg synes det er synd at saken forholder seg slik. Det ideelle, det beste, hadde vært at det ikke ble lagt ut annen informasjon enn hva en redaksjon i DIS hadde gått god for, etter en forutgående kvalitetsvurdering.

Dette var forøvrig også mitt standpunkt til DIStreff etter at jeg hørte om planen, men før det ble startet opp.

Ok.
Da foreslår jeg at alle trekker sine bidrag og at tjenesten nedlegges.

Dette er et kjempeflott eksempel på at det beste er det bestes egen verste fiende.

Du får ingen, absolutt ikke en eneste en til å bidra om slike krav skal opprettholdes.

Intet bidrag er så godt som du krever. Tør vedde på at selv bidrag fra deg vil det kunne dokumenteres minst en feil i som altså skulle diskvalifisere ditt bidrag til å bli tatt med.

Jeg håper at alle som er interessert i å delta med data ignorerer slike krav som det som fremstilles.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 24. februar 2005 kl. 11.25

Hei, de oppfordringer til krav som jeg har ønsket, har aldri vært offisielle krav i DIStreff. De har aldri eksistert, annet enn i mine forslag. Jeg kan derfor umulig ha påvirket noen i den ene eller den annen retning. Og jeg tviler på at jeg har påvirket noen til å la være å sende inn materiale. Skulle jeg sende inn selv, ville materialet mitt selvsalg inneholde feil det også. Ingen er feilfrie.

Grunnen til at jeg repeterer standpunktene mine fra 15 år siden, Alf, er at det er flere (og flere) som har oppdaget at DIStreff inneholder feil som ikke burde ha vært der. Disse feilene vil en aldri få bort eller bli kvitt, ved at den enkelte bidragsyter selv kontrollerer sitt materiale. Graverende feil må rett og slett plukkes ut av en redaksjon. Det er mangelen av en redaksjon som skal vurdere kvaliteten, som har ført til at så mange feil har kommet inn (selvsalgt hånd i hånd med at bidragsytere har sendt inn feil, tildels uvitende om det selv). Jeg tror, men vet ikke, at potensielle bidragsytere holder materiale tilbake som kunne sendes inn, fordi det allerede på forhånd er en del feil der.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 24. februar 2005 kl. 11.33

Alf igjen, det forholdet jeg nevner ovenfor i mitt foregående innlegg, er et velkjent argument -- vi har diskutert dette forholdet en rekke ganger, nærmest som en obligatorisk øvelse gjennom 15 år. Til mitt ønske om en redaksjon som kvalitetsvurderer alle bidrag, har du svart at du umulig kan gjennomgå alle de innsendte bidragene. Disse bidragene har inneholdt såpass mye data at det ville være helt umulig å sjekke alt.

Og det er sant, det er omtrent umulig. Men det er heller ikke foreslått av meg. jeg har ikke foreslått at *alle* data skulle kontrolleres. Det skulle være opp til en redaksjon å vurdere *hva* som skulle kontrolleres. (F eks middelalder-generasjonene.)

Hovedargumentet ditt, Alf, mot mine ønsker om en redaksjonell behandling, har i alle år vært at DIStreff *ikke* skulle ha som formål å presentere sannferdige utforskede ane- og slektsrekker, men at slektsforskere skulle finne hverandre. Det er i det øyeblikket brukere oppfatter at ane- eller slektsrekkene faktisk presenteres som *kunnskap* at behovet for en redaksjonell vurdering må tre inn.

Meg bekjent har aldri DIS vurdert å opprette en redaksjon for DIStreff. Det hadde vært klokt, allerede fra første start.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 24. februar 2005 kl. 13.59

Tore H. Vigerust skrev:Alf igjen, det forholdet jeg nevner ovenfor i mitt foregående innlegg, er et velkjent argument -- vi har diskutert dette forholdet en rekke ganger, nærmest som en obligatorisk øvelse gjennom 15 år. Til mitt ønske om en redaksjon som kvalitetsvurderer alle bidrag, har du svart at du umulig kan gjennomgå alle de innsendte bidragene. Disse bidragene har inneholdt såpass mye data at det ville være helt umulig å sjekke alt.

Og det er sant, det er omtrent umulig. Men det er heller ikke foreslått av meg. jeg har ikke foreslått at *alle* data skulle kontrolleres. Det skulle være opp til en redaksjon å vurdere *hva* som skulle kontrolleres. (F eks middelalder-generasjonene.)

Hovedargumentet ditt, Alf, mot mine ønsker om en redaksjonell behandling, har i alle år vært at DIStreff *ikke* skulle ha som formål å presentere sannferdige utforskede ane- og slektsrekker, men at slektsforskere skulle finne hverandre. Det er i det øyeblikket brukere oppfatter at ane- eller slektsrekkene faktisk presenteres som *kunnskap* at behovet for en redaksjonell vurdering må tre inn.

Meg bekjent har aldri DIS vurdert å opprette en redaksjon for DIStreff. Det hadde vært klokt, allerede fra første start.

Dagens tilstand i databasen er slik ang. linjer data fordelt på århundretall (en linje kan teoretisk inngå i to eller flere grupper, f.eks. f.1590 og d. 1690 vil komme med i gruppene -1500, 1600-1649 og 1650-1699.

0 999
-1500t 152700
1600-1649 263564
1650-1699 566894
1700-1749 991844
1750-1799 1400005
1800-1849 1641858
1850-1899 1878462
1900-1949 577760

Vær klar også at en del feil oppstår pga. folk skriver gårdsnavn som er navn på sokn helt andre steder. En redaksjon kan umulig vite om når en registrator skriver Solberg, mener han da gården Solberg eller soknet Solberg, eller Holt, mener da han gården Holt eller soknet Holt.

Der hvor jeg oppdager det og gjenkjenner familien har jeg forsøkt å skrive til vedkommende om å rette sine data, men enkelte vil kun registrere gårdsnavna da alle vet jo hvilket sokn det er snakk om.

Derfor ønsker vi at folk laster ned GEDtreff og gjør ekstraksjonene selv og leverer inn ferdig bidrag til fadder som gjør søk mot sin lokale database og sender resultat tilbake og videresender resultatfil til hovedansvarlig.

En gang i fremtiden håper vi på en løsning hvor GEDtreff sender data direkte til en server for å foreta søk. I en slik løsning kan det muligens gå an å ha en redaksjon som går gjennom innsendt datasett, ikke minst for å skumme gjennom data for useriøse data.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 24. februar 2005 kl. 19.36

Jeg tror også det glipper her.

Jeg må selv innrømme at jeg ikke har intallert dette programmet og ser vel ikke heller at jeg gjør det i nærmeste fremtid.
Og det er vel ikke for at jeg ikke skal klare det.

Men hvis du snakker om alle de andre medlemmene ( de som ikke har bidratt) hvor mange av disse har installert dette programmet?

Finnes noen oversikt som kan fortelle om at det er flere enn de "frelste" som har installert dette programmet?

Hvis mange har installert og ikke bruker det, hva er da årsaken?

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 24. februar 2005 kl. 21.24

Otto Jørgensen skrev:Jeg tror også det glipper her.

Jeg må selv innrømme at jeg ikke har intallert dette programmet og ser vel ikke heller at jeg gjør det i nærmeste fremtid.
Og det er vel ikke for at jeg ikke skal klare det.

Men hvis du snakker om alle de andre medlemmene ( de som ikke har bidratt) hvor mange av disse har installert dette programmet?

Finnes noen oversikt som kan fortelle om at det er flere enn de "frelste" som har installert dette programmet?

Hvis mange har installert og ikke bruker det, hva er da årsaken?

Beklager å måtte si det, men programmet kan brukes på mange forskjellige måter, det å sende inn data til Distreff er kun en av dem. Så for vår del kan mange av de ca. 700 som har lastet ned programmet bruke det daglig for å rette opp i sine data. Men ca. 15-20 har sendt inn data med det.
Muligens pga. en feil i oppsettet som kan medføre at bidrag ikke blir sendt selv om man forsøker. Dette er forhåpentligvis rettet i senere versjoner.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 24. februar 2005 kl. 21.48

Kan den nevnte feilen, være årsaken til at ca 650 stk ikke har sendt inn bidrag.

Og i og med at det tar tid å rette opp dette, kan det vel reklameres med alternative løsninger?
Men du sier at det allikevel er mulig å bruke programmet.
NOe må jo tilsi at allikevel kun ca 2 prosent av de som har hentet programmet har sendt i bidrag, ja da må man ta i bruk alternativer for å øke tilgangen av bidrag.

Kan dette være en underliggende årsak?

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 24. februar 2005 kl. 22.17

Otto Jørgensen skrev:Kan den nevnte feilen, være årsaken til at ca 650 stk ikke har sendt inn bidrag.

Og i og med at det tar tid å rette opp dette, kan det vel reklameres med alternative løsninger?
Men du sier at det allikevel er mulig å bruke programmet.
NOe må jo tilsi at allikevel kun ca 2 prosent av de som har hentet programmet har sendt i bidrag, ja da må man ta i bruk alternativer for å øke tilgangen av bidrag.

Kan dette være en underliggende årsak?

Har du lest teksten om interaktiv testing og forbedring av egne registreringer av slektsdata som du finner lenk til å programnedlastingssiden? (Interaktiv betyr i denne sammenheng det å teste noe, rette det som sies å være feil, lage nye data for testing, teste på nytt, rette det som sies å være feil.

Hvis folket bruker Gedtreff til dette og har mye som rapporteres og de finner ut at de vil vente med å sende inn data til alt er perfekt, ja, så er det ikke rart at kun ca. 2% har sendt inn til nå.

I versjonen som er til betatest er bl.a. oppsettet for innsendelse forbedret, samt at det har kommet en test-knapp som sjekker at man får i retur en melding som programmet sender ut med det oppsettet som er valgt.

Andre ting som er forbedret er antall amerikanske townships, som er øket fra 7500 til i overkant av 150000, men en del av disse må først finjusteres for å kunne brukes.(En del tekst i parenteser som må vekk, men det får jeg ta etterhvert. Har ikke noe med betatestingen å gjøre strengt tatt).

Det betatestingen går ut på å er å få sjekket at alle data som bør komme med, dvs. personlige hendelser registrert direkte for person, hendelser registrert i giftedelen, dvs. sted og år for gifte, forlovelse, skilsmisse etc, samt alle barns fødselsår og sted, kommer med, samt at intet som skal filtreres vekk pga. for ny eller fra før år 1000 kommer med.

Videre at rapportene som er ekstra bonus er leselige og korrekt rapportert.

Siste er også testing av DISFOR som jeg burde ha ferdig før 19. mars.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 24. februar 2005 kl. 22.39

Jeg vet at det arbeides med bedringer, men samtidig etterlyses flere bidrag.

Og så lenge bidragsyterne uteblir med sine bidrag, kan det jo være at den gamle metoden; innsending av GEDCOM filer på tradisjonell måte kan være en alternativ metode inntill den perfekte løsningen er på plass.

Jeg bruker ikke GEDTREFF selv og vil vel avvente inntil et mer høvelig tidspunkt.
Så om jeg hadde kommet med et bidrag i dag, så hadde det vært en tradisjonell GEDCOM-fil.

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»