Kristina Jansdotter emigr. från Lekvattnet Sverige till USA

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj15645
Sted: Sverige

Kristina Jansdotter emigr. från Lekvattnet Sverige till USA

Legg inn av gj15645 » 7. november 2014 kl. 9.15

Har försökt leta i emigranter från Kristiania men vet inte om jag gör rätt. Hittar dem inte

Kristina Jansdotter f 26 januari 1863 i Lekvattnet, Sverige emigrerade till "Norra Amerika" enl. Lekv. flyttn.längd 28 maj 1880 jag förmodar det var från Kristiania.

Har även sökt Jon Nilsson m. familj jon född 1851 i Lekvattnet och enligt flyttn. längden fick han flyttn. attest till Norra America 9 april 1880 från Lekv.

Någon som kan hjälpa mig?

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Re: Kristina Jansdotter emigr. från Lekvattnet Sverige till

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 7. november 2014 kl. 16.30

Hei :) Reiste Kristina aleine til USA? Er John Nilsson ein slektning som ho ville besøka?

Og sist er det sikkert at ho reiste vidare til USA? For noken slo seg ned i Norge også.
Bare mange spørsmål for å prøva å hjelpa. :)
Mvh
Anne Lisbeth

gj15645

Legg inn av gj15645 » 7. november 2014 kl. 19.58

Enligt en bibliotekarie vid Wright County historical society så kom Kristina till Minnesota med en Jon Nilsson Vet inte vart i Minnesota hon bosatte 1880. Vem jag i själva verket letar efter är min farfars syster Maria Nilsson född 1851.01.27 i Lekvattnet efter att ha arbetat ett antal år som piga i Ytterhogdahl emigrerar hon till Norra America enligt flyttnattesten Hon åker med skeppet Rollo antagl. till Hull för vidare befordran med ett transatlantiskt skepp/fartyg till? Hon finns med i passagerar listan för fartyget som avgår 1882.07.14 Destinationen är här uppgiven som Cocato, Wright County, Minn.
Hon har sin bror Johan Nilsson Bredesoni Dassel, Meeker County. Hon har två mostrar med familjer i Dassel, hon har en moster i Cokato med familj Sophia Sigfridsson. Tyvärr inte funnit ett spår av Maria Nilson där Hon togog sig ev namnet Bredeson efter ett tag.

När hon emigrerar emigrerar hon tillsammans med en annan familj på samma båt och med samma destination so Maria, Cokato.

Moern i den familjen Heter Britta Pålsdotter (Paulsdotter) född Jansdotter f 4 september 1833 i Lekvattnet. Med sig har hon tre barn Inga Maria f 17 april 1857, i Lekv. Per Gustav f 3 mars 1868 i Lekv.,
Beda Karolina f 24 juni 1874 i Lekv.

Fadern Jan Pålsson (Paulsson) f 2 februari 1834 i Lekv. och sonen Janne f 14 dec. 1860 Verkar ha åkt innan Hustrun och tre av barnen.
Kristina Jansdotter emigrerar 1880 och dyker upp i Minnesota med en Jon Nilsson .

Det finns en Johan Nilsson som emigrerar från Kristania 29611 1881 Sid 347 linjenr 10 lp.nr 1620 21.4.1881 ålder 23 Wermland Destination Muskegon med Angelo Linje D Connelly
Min farfar hade en bror Johan Nilsson född 1858 i lkv. 1881 var han 23 år Så småningom blev han bosatt i Dassel. Antagligen ett "långskott" kanske det är denne Jon Nilsson som kom samtidigt som Kristina Jansdotter allrså att det var då hon emigrerade istället för datumet i Flyttn längden?
Hans

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 7. november 2014 kl. 21.50

Vanskelig å finna denne dama :cry:
Mvh
Anne Lisbeth

gj15645

Legg inn av gj15645 » 9. november 2014 kl. 14.23

Ja det blir nog svårt att hitta Maria Nilsdotter. Wright County Historical Society har försökt hjälpa mig genom att titta i Lutherska kyrkans kyrkböcker i Cocato och Dassel och i census Hon finns inte med där.
Den muntliga traditionen säger att hon inte levde länge i USA att hon blev sjuk av hemlängtan och togs in för vård någonstans. Möjligen dog hon före Minnesota US census 1885. Då lär det inte vara så lätt att finna något om hennes öde eftersom jag inte vet hennes dödår.
Stort tack till er som försökt hjälpa mig!
Hans

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»