Leter etter John Erikson Rødset (født ca. 1791) sine aner.

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Leter etter John Erikson Rødset (født ca. 1791) sine aner.

Legg inn av gj03722 » 25. august 2014 kl. 13.20

Hei.
Jeg prøver å finne ut av hvor min tipp-tipp-oldefar kom ifra. Han het John Erikson og var født ca 1791. Først litt om hva jeg vet.

Dette er antageligvis hans første ekteskap i 1817, tredje nederste til høyre:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Veøy, Ministerialbok nr. 547A03 (1799-1818), Ekteviede 1817, side 121.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-122

Her heter han John Erikson Rødset, senere tar han navnet Skogvik etter at han flyttet hit til Sekken i Veøy. Han står som ungkar og soldat som tyder på at det er første ekteskapet. Senere i 1837 giftet han seg med min t.t.-oldemor Ane Davidsdtr. Restad.

Problemet nå er at jeg ikke finner ut av hvor han er fra...han er nok ikke fra Veøy, fordi her finner jeg ham ikke noen steder. Har ikke funnet ham så langt andre steder i Romsdal heller, så tenkte om han kunne være fra Sunnmøre. At han heter Rødset må jo ikke bety at familien hans bodde der, men det er jo en ledetråd.

Så jeg ville høre om det er noen av dere som kjenner igjen navnet hans? Vet det er steder som heter noe med Rødset både i Borgund, Herøy og Volda av det jeg vet på Sunnmøre.

Er en familie jeg lurer litt på, nemlig denne: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8419000633
Vet han ikke står under de, men han kunne evt vært fraværende? Stemmer med Rødset og faren heter Erik. Kjenner noen av dere til denne familien og om de evt hadde en sønn til som het John/Jon?

Har også funnet fram hvem som het noe lignende i 1801, med ca riktig årstall: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... rdsnummer=

Ingen av disse har derimot noe med Rødset å gjøre, men er nysgjerrig på han som står oppført som tjenestegutt, på ham stemmer årstall og navn...det er jo en mulighet...

Håper noen her kanskje kjenner ham eller evt kan gi meg noen tips om hva jeg gjør videre. Har prøvd å lete litt i kirkebøkene for rundt 1791, men jeg er ikke så trent på gotisk skrift har jeg fort skjønt :P

På forhånd tusen takk :)

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5508
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Leter etter John Erikson Rødset (født ca. 1791) sine ane

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 25. august 2014 kl. 16.56


Så jeg ville høre om det er noen av dere som kjenner igjen navnet hans? Vet det er steder som heter noe med Rødset både i Borgund, Herøy og Volda av det jeg vet på Sunnmøre.

I prinsippet kan du leggje til Røyset i Hareid (Ulstein prg.) også, sjølv om ikkje det hjelper stort. (Ingen Jon Erikson der.)


Er en familie jeg lurer litt på, nemlig denne: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8419000633
Vet han ikke står under de, men han kunne evt vært fraværende? Stemmer med Rødset og faren heter Erik. Kjenner noen av dere til denne familien og om de evt hadde en sønn til som het John/Jon?

Ein hake er at dette ikkje er Rødset, men Reite (kalla Rødset-Reite etter grannegarden for å skilje frå andre Reite, som det er ein del av.)

dn21993
Innlegg: 1933
Registrert: 17. november 2007 kl. 12.17
Sted: TOLVSRØD

John Eriksen Rødset

Legg inn av dn21993 » 25. august 2014 kl. 18.48

Hei






Velkommen til Rødset



Rødset Gard ligg på Ålvundeid, ei fin bygd i Sunndal kommune. Sunndalsboka fører garden tilbake til 1600-talet, så garden står i ein lang tradisjon. Drifta på garden er basert på melkeproduksjon, men også noko skogsdrift. I 1992 begynte Lars og Reidun å leie Rødsethytta ut til turistar. Etter kvart har det blitt meir utleie. På garden er det mange hus, slik som smie, stabbur, eldhus og seter. Dette fortel noko om den tradisjonen garden har.





Hilsen
Grethe Aud
Sist redigert av dn21993 den 25. august 2014 kl. 19.41, redigert 1 gang totalt.

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 25. august 2014 kl. 19.38

Hei, TS her.

Ivar: Takk for tipset, da spørs det jo om han kan være derfra, vet ikke hvor stor sannsynlighet det er for at han tar det navnet om plassen ikke het det...?

Grethe Aud: Takk for tipset. Det er jo en mulighet, klarer ikke helt å tyde det som står der. Forstår ikke helt hvem de forskjellige navnene er, antar barnet er først, og så far...men ser ingen damenavn, med tanke på hvem som er mor..?

Så disse bodde på Rødset gård da eller? Ser ikke det står Rødset noe sted...Eller er det det skal stå mellom datoen og barnets navn?


Linn

dn21993
Innlegg: 1933
Registrert: 17. november 2007 kl. 12.17
Sted: TOLVSRØD

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av dn21993 » 25. august 2014 kl. 19.42

Hei

Jeg tok bort den dåpen, farens navn stemte ikke så jeg nå :oops:

Hilsen
Grethe Aud

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Else Berit Rustad » 25. august 2014 kl. 19.46

Linn skrev:Det er jo en mulighet, klarer ikke helt å tyde det som står der. Forstår ikke helt hvem de forskjellige navnene er, antar barnet er først, og så far...men ser ingen damenavn, med tanke på hvem som er mor..?


På den tiden var det bare barnets, farens og faddernes navn som ble nevnt - ikke morens.

Dåpen Grethe Aud la ut lenke til viser at barnet Jon ble døpt 5. søndag i fasten i 1791 (10. april). Far: Jon Sand-Løchen. Fadderne: Erich Sande, Nils Mæle, Ingebrigt Vennevold, Asbjør Mæle og Lisbeth Furrue.

Mvh
Else B.

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 25. august 2014 kl. 20.56

Ja så det rett etter at jeg skrev siste innlegget også, fort gjort det. Uansett takk for hjelpen :)
Linn

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 25. august 2014 kl. 22.08

Lurer på om den Erik Olsen, bonde, lensmann og gårdbeboer, som bor på Lindset Ydere i Vågøy, Fræna i 1801 og har sønnen Jon Eriksen 11 år er sjekket ut av saken?

I Fræna har vi jo også Røset ikke så langt unna, og umulig er det da ikke om denne Jon kan ha vært på Røset i Fræna (ved Moen I følge Norgeskart).
Men lensmannssønnen er kanskje lett å følge og at dette er et blindspor?


Vi har også garden Rødset i Stordal på Sunnmøre. Men Stordalsoga b.2 har ikke noe Erik eller Jon Eriksen der på Rødset eller Rødsetseter.

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 26. august 2014 kl. 8.24

Hei Helge,

Nei han er ikke det, etter det jeg trudde så er det ikke noen skikkelig bygdebok for det området (Røset i Fræna) enda, så jeg har ikke klart å funnet ut så mye om han enda...Vet noen her om Vågøy er tatt med i de bygdebøkene som har kommet ut så langt?

Linn

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 26. august 2014 kl. 10.04

Min erfaring er at prestene som regel noterte ned prestegjeldet vedkommende kom fra om det var folk utenifra. I dette tilfelle regner jeg med at det er Eidsvollsmann og sogneprest i Veøy (1801-1819) Jens Stub som er skriver. Han omkom på Tresfjorden 1819.

Ser at på sidene rundt vielsen i 1817 så skrives det: Af Borgen, af Agerøe, af Grytten, fra Bergen.
Men det ser ut til at han ikke har vært så konsekvent med innføringa når de kom fra naboprestegjelda. Flere fra Bolsø og Grytten har kun gardsnavn. Dette var bare et raskt uvitenskapelig overblikk, men jeg vil tro at om han kom fra Sunnmøre så er sannsynligheten stor for at prestegjeld ble notert.

Når det så er Rødset ( i forskjellige skriftformer) i alle de tre fogderi, så foreslår jeg at vi utvider søkeområdet og flytter emnet til Møre og Romsdal ukjent sted.

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 27. august 2014 kl. 9.27

Takk for god info, da bør det nok være mest sannsynlig at han er fra Romsdal et sted ja.

Har forresten funnet ut at det ikke er han fra 1801 tellinga som bor på Lindset i Fræna, fant han i bygdeboka og han giftet seg og bodde der hele tiden.

Kan gjerne flytte emnet til Møre og Romsdal ukjent sted, hører i grunn mer hjemme der :)

Linn

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 27. august 2014 kl. 12.06

Ja da kan vi altså se bort fra lensmannsønnen i Fræna :)

Har også sjekket Rørset i Midsund III, men der var det ingen John Eriksen, har også sett over alfabetisk navneliste i de 3 Midsundbøkene uten å ha funnet noen der.

Ser at J.Julset i bygdebøkene har en folketelling for Aukra 1815 hvor alle som bor på de forskjellige garder er listet opp. Brukere, hustru, barn, tjenere osv. med navn og alder.
Hadde vi hatt denne tilgjengelig kunne vi eventuelt ha eliminert Aukra (Agerøe).
Denne folketellinga skulle det ha vært kjekt og få tak i. Noen som har anelse om hvor den befinner seg?


Flytter emnet til Møre og Romsdal ukjent sted.
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Else Berit Rustad » 27. august 2014 kl. 12.55

Helge skrev:Ser at J.Julset i bygdebøkene har en folketelling for Aukra 1815 hvor alle som bor på de forskjellige garder er listet opp. Brukere, hustru, barn, tjenere osv. med navn og alder.
Hadde vi hatt denne tilgjengelig kunne vi eventuelt ha eliminert Aukra (Agerøe).
Denne folketellinga skulle det ha vært kjekt og få tak i. Noen som har anelse om hvor den befinner seg?


Kan hende dette er et prestemanntall? Jeg har vært borte i noen slike nettopp fra 1815, og dersom det stemmer, så burde manntallet være å finne i prestearkivet i Aukra. Det er neppe skannet.

Mvh
Else B.

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 27. august 2014 kl. 13.11

Takk for det, da kan det utelukkes ja :) den tellinga hadde vært interessant å se i. Kan man få sett i disse prestemanntallene noe sted? Hvis det er det...
Linn :)

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 27. august 2014 kl. 13.31

Det er heller ikke han som 1801 tellinga er registrert på Grytten, Voll. Fant ham i bygdeboka gift og bosatt der. Sånn hvis noen lurte på ham :)

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 27. august 2014 kl. 14.27

Linn skrev:Takk for det, da kan det utelukkes ja :) den tellinga hadde vært interessant å se i. Kan man få sett i disse prestemanntallene noe sted? Hvis det er det...
Linn :)


Disse er arkivert ved Statsarkivet i Trondheim, prestearkivet.

Se debatt brukerforumet hvor jeg har fått svar:

http://forum.arkivverket.no/topic/19206 ... ?p=1625980

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. august 2014 kl. 7.23

Alle disse folketellingene mellom 1801 og 1865 for Møre og Romsdal er mikrofilma, og de er på den samme mikrofilmrulla. (Eller er det to? Jeg husker ikke helt.) Jeg går ut i fra at Molde bibliotek har den rulla. Uansett kan mikrofilmen skaffes fra fylkesbiblioteket i Møre og Romsdal til nærmeste lokale bibliotek. (Kristiansund folkebibliotek har den også.)
:) Tore

Tore Kristiansen
Innlegg: 4188
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. august 2014 kl. 12.03

Siden han var soldat ved vielsen i 1817, må Jon stå i ei eller flere militærruller. Og med tittelen soldat skal han være i landrullene og ikke i sjørullene.
Da kan vi nok utelukke Røset i Våge otting i Fræna, og også Rørset i Sunds Otting i Midsund, siden disse gardene hørte til de sjømilitæres legder, og mennene som ble utkalt derifra hadde tittelen matros.

LDS har mikrofilma mange militærruller og noen av dem kan du nok få fjernlånt til ditt lokale bibliotek. Mikrofilmrullene i listene til LDS heter ikke det samme i våre lister, og som biblioteket vil søke etter, men kanskje de finner dem allikevel? Trondheim bibliotek skal ha mange mikrofilmruller med militærruller fra Midt-Norge. 2. Trondhjemske infanteriregiment 1810 er ei interessant rulle som jeg ville ha sjekket, siden alle kompaniene i Nordmøre og Romsdal (samt Oppdal) hørte til 2. infanteriregiment. I tillegg bør du også sjekke kompanirullene.

Jeg fant på Norgeskart et jorde inni Rødvenfjorden som heter Rødset i dag. Det ser ut som om det ligger under garden Indre Rygjerd. Stedet lå i 1817 i Veøy prestegjeld, og hvis det var en husmannsplass der på den tida, kan det jo ha vært derifra han fikk det gardsnavnet sitt?
:) Tore

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Osvald Rydjord » 31. august 2014 kl. 11.58

Rødset var en husmannsplass under Rydjord og ligger inntil bytet til indre Sandnes. En ser rett ut Rødvenfkorden til Sekken derfra. Den siste som bodde der var Anton Olsen Rydjord, som døde i 1946. Jeg var selv innom ham flere ganger, og siden han var lokalhistorisk interessert og begynte å samle stoff til bygdebok, var det kanskje han som gav meg den første nysgjerrighet på lokalhistorie, nok om det.
Det har ikke vært noen John Eriksen på Rødset som jeg kjenner til. En Erik Isaksen, 1817-1904, var husmann der. Faren, Isak Eriksen var fra Indre Holmem og det er skifte etter Isaks mor Sigrid Knudsdatter her http://arkivverket.no/URN:sk_read/24625/93/ men skiftet viser at det ikke er noen Jon Eriksen blant Isak sine brødre. (Den yngste, Iver, født 1791.)

Jeg har sett på andre Jo.. Eriksen jeg har i basen:

Det er en Jon Eriksen Barstein døpt 1.1.1790, sønn av Erk Andersen Hauen og Marit Jonsdatter Sotnak, jeg ikke kjenner skjebnen til.

Likeså er det en Jon Eriksen Vold, f 1791, sønn av Erik Jonsen Vold og Kari Eriksdatter Eik (Sekken), som gifter seg 1816 med Anne Knudsdatter Raknem, han blir gardbruker på Voll og de får barn 1817. Er vel ikke aktuell.

En Johan Eriksen Bø (f på Kjøpstad i Tresfjorden i 1792). Han ble gift med Marit Ivarsdatter Skeide og ble bruker på Indre Siem i Eid. De fikk barn i perioden 1815-29, og er vel heller ikke aktuell.

Ellers har jeg ingen Jo.. Eriksen registrert født i nærheten av 1791, og jeg har registrert alle i Eid, Holm sogn (Rødven til Nesset), Nesjestranda + en god del mer i områdene rundt Sekken.

Osvald

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 31. august 2014 kl. 20.13

hei,
takk for mange gode tips her :) Jeg skal absolutt sjekke ut militærrullene og håper jeg kan finne noe der.
Av de John\jon eriksen som stod oppført på den lista fra ft 1801 som jeg viser til øverst her, er det bare to jeg ikke har funnet skjebnen til så langt. Det er han som står oppført under Barstein, antar det er samme Jon som du nevner Osvald. Den andre er det han fra Stranda. Han som står oppført som tjener under Grønlien lurer jeg på om er fra Dallingvollen under Tørset i Rindal, ifølge gards-og ættesoge for Rindal, bind 4, side 414.
Linn :)

Kjell Farstad
Innlegg: 1897
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Kjell Farstad » 31. august 2014 kl. 20.45

John Erichsen Barsten er nevnt i skiftet etter sin far i 1825.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24625/194/

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 31. august 2014 kl. 21.40

Supert at du har funnet skiftet Kjell, tusen takk. Klarer du og se hva det står om han også? Jeg ser navnet hans noen steder, men syns det er vanskelig å forstå hva det står. Om det er nevnt noe om hvor han bor, evt fulle navn eller noe lignende?
Linn :)

Kjell Farstad
Innlegg: 1897
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Kjell Farstad » 31. august 2014 kl. 21.59

Vanskelig for meg å se hva som står om John. Det kan se ut som han av en eller annen grunn har Curatoren Ole Andersen Randvig.

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 31. august 2014 kl. 22.14

Curator? hvorfor har han det tro? Regner med det betyr formynder eller noe i den duren, kan det bety at han var syk eller ikke kunne være tilstede pga en eller grunn...? Hvis jeg har forstått det rett...
Linn

gj09903
Innlegg: 658
Registrert: 26. august 2009 kl. 19.51
Sted: SYKKYLVEN

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj09903 » 31. august 2014 kl. 23.04

Det står vel noko slikt som at han er "myndig, men av svagelig helbred" og det er vel difor han har fått oppnemnd ein annan til å handle på vegne av seg.

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 1. september 2014 kl. 14.58

Takk Inge. Vet du om begrepet svagelig helbred (svak helse) ble brukt om alle i slike anledninger, hvis de var syke enten det gjaldt sykdom som lungebetennelse eller annet som psykisk syke eller andre funksjonshemninger?

Linn :)

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 1. september 2014 kl. 15.39

Fant John Erikson Barsten sin død her, nr 37:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Nesset, Ministerialbok nr. 551A04 (1831-1845), Døde og begravede 1839, side 353-354.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-168

Min John Erikson døde 21/2-1850, så da er også Barsten utelukket. Men var litt nysgjerrig på hva det står om han. Ser ut som det står fattiglem og Inderst John Erikson Barsten, men dødsårsaken er litt uklar for meg: ser ut som feber av et slag? Stemmer dette?

Linn

Knut Sæther
Innlegg: 2983
Registrert: 23. januar 2007 kl. 11.36
Sted: Øksendal

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Knut Sæther » 1. september 2014 kl. 17.30

Linn skrev:Ser ut som det står fattiglem og Inderst John Erikson Barsten, men dødsårsaken er litt uklar for meg: ser ut som feber av et slag? Stemmer dette?

Linn

Han er oppført som fattiglem og inderst, ja. Dødsårsak: Nervefeber.

Her er for øvrig link til rett kyrkjebokside:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Nesset, Ministerialbok nr. 551A04 (1831-1845), Døde og begravede 1839, side 353-354.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-168

Mvh. Knut.

Kjell Farstad
Innlegg: 1897
Registrert: 8. oktober 2012 kl. 11.24
Sted: SKÅLA

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Kjell Farstad » 2. september 2014 kl. 0.04

Ikke svar på hovedspørsmålet, men tar det med allikevel.
Første kona til Jon Erichsen Karen Andersdatter, er nevnt i skiftet er nevnt hennes mor i 1844.
John og Karen hadde sønnen Anders f.30.05.1821.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-13

Romsdal sorenskriveri, Skifteutlodningsprotokoll 3A 19, side 71. 1844 den 17 Mai. Eli Johannesdatter Storvig.
1. Datteren Mallena Andersdatter Storvig. Gift med gårdmand Lars Jespersen Storvig.
2. Kari Andersdatter Storvig, død og efterlader sig.
a.) Sønnen Anders Johansen Storvig 20 Aar gl.
3. Elen Andersdatter Bergsbakken, død og efterlader sig.
a.) Kari Iversdatter, ugift.
b.) Sønnen Peder Knudsen Bergsbak.
c.) Anders Knudsen Bergsbakken.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24628/71/

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 2. september 2014 kl. 11.20

Takk for svar og god informasjon, og rett link, må ha skjedd en feil når jeg kopierte inn lenken.

Jeg har lett etter skiftet til John Erikson Skogvik fra 1850 også, men ikke klart å funnet det enda.
Vet også at han fikk hvertfall 4 barn med Ane Davidsdotter, alle født på Sekken; Karen f. 1836, Sivert f.1840, Marit f.1842 og Gjertrud f.1845-d.1850. Har ikke funnet noen flere hint om hvor John er fra i deres fødselsprotokoller heller.
Linn :)

gj10822
Innlegg: 2526
Registrert: 9. mars 2010 kl. 1.46
Sted: KONGSBERG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj10822 » 2. september 2014 kl. 16.28

Skifteutlodding etter Johan Eriksen Skogvig 22/10 1857

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Romsdal sorenskriveri, Skifteutlodningsprotokoll 3A 19 , 1844-1859, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Gammelt register.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24628/508/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640907.jpg

Det er en referanse til et skifte etter Bridt Trulsd i 1849 søndmøres skifterett.

I skifte etter Bridt Turlsd er Johan Eriksen på Sækken en av arvingene
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Nordre Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 19 , 1840-1853, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Gammelt register bakerst.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24609/541/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610983.jpg

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 2. september 2014 kl. 19.55

Oi tusen takk Anne, flott at du fant det. :) Veldig interessant med denne Bridt Trulsdtr., Kan noen hjelpe meg å tyde disse skiftene? Jeg forstår ikke så mye av skrifta, men skulle likt å visst om det står noe mer om f.eks hvilket forhold John og denne Bridt har, hvis noe slikt er nevnt? Eller om det står noe om hvor Bridt Trulsdtr bodde?

Linn :)

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. september 2014 kl. 19.59

Ja da ser det vel ut som det er store sjanser for at vi skal til Sunnmøre og Storfjorden likevel da.

Brit Trulsdatter var fra Jøsvoll i Stordal Ho var gift med lensmann Carl Severin Knudsen Slyngstad og de budde på Helsem, Stranda (Stordalsoga).
Bygdebok for Stranda ligger i Bokhylla, og Helsem er omtalt der.

I ft 1801 er det på Hove i Stordal en Jon Eriksen f. 1790. "Han levde i 1801. Det er siste spor"
Det må jo være en aktuell kandidat. Hans foreldre var Erik Jakobsen Hove og Eli Ellendsdatter.
"Erik var født på Hove, faren var korperal"

Har ikke funnet at det er direkte forbindelser mellom personene her. Her får lokal ekspertise trå til.
Det er en forbindelse mellom Rødsetseter i Stordal og Brite Trulsdatter. Brite hadde arva Rødsetseter etter sin far Truls Pedersen Jøsvoll.

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 2. september 2014 kl. 20.26

Det kan nesten se sånn ut ja. Har her funnet Truls Pedersen Jøssvoll og familien til John Erikson i ft 1801. Dette er bare tankespinn og meget mulig bare en tilfeldighet, men hvis noen som har bygdeboka for Stranda kunne sjekke det der for meg hadde det vært fint:

Kona til Truls Pedersen heter Kari Jakobsdotr., og faren til John Erikson heter Erich Jakobsen...kan det være en kobling her mon tro? står det noe i bygdeboka hvor disse to kom fra?

Jon Erikson sin familie: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8417001116
Truls Pedersen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8417001341

Linn

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. september 2014 kl. 20.40

Kona til Truls er i bygdeboka oppgitt til å hete Kari Jakobsdtr. Hove
De ble gift i 1785. Kari er oppgitt fødd i 1749.
Nå hetes det at boka skal omtale folk som levde ved ft 1801 og senere. Så jeg finner ingen Jacob på Hove som er far verken til Erik eller Kari.
Her må en vel da sjekke i skifter og kirkebøker.
Stordal og Stranda har egne kirkebøker fra 1759. Før det var det Ørskog som har kirkebøker fra 1720.

gj09903
Innlegg: 658
Registrert: 26. august 2009 kl. 19.51
Sted: SYKKYLVEN

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj09903 » 2. september 2014 kl. 21.43

Skiftet etter Jacob Larssen Hove frå 1783 viser at han hadde 8 born, m.a. ein son som heitte Erich, og ei dotter som heitte Kari: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24568/277/

Når Erich Jacobsen Hove gifte seg i 1787, var Truels Pedersen Jøsvoll forlover:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Stranda, Ministerialbok nr. 520A01 (1759-1801), Ekteviede 1786-1789, side 436-437.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-191
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660345.jpg

Alt tyder på at Brithe Truelsdtr. og Jon Erichsen var syskenborn. Forøvrig var Truels Pedersen gift første gong med Brithe Ebbesdtr. som er ein av mine eigne aner.
Sist redigert av gj09903 den 2. september 2014 kl. 22.04, redigert 1 gang totalt.

gj09903
Innlegg: 658
Registrert: 26. august 2009 kl. 19.51
Sted: SYKKYLVEN

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj09903 » 2. september 2014 kl. 22.02

Ved ekstraskatten i 1762, finn vi m.a. "Corporalens Qv. Syneve Knudsdtr." samt borna Tore Jacobsen og Karen Jacobsdtr. nemnde mellom personane på Hove: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49637/178/

Kona til Jacob Larssen var nemnt som Synneved Knudsdtr. i skiftet frå 1783.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. september 2014 kl. 22.19

7. sept. 1749 er korporal Jacob Hoves barn Kari døpt. (nede på høyre side)

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A02 (1743-1773), Kronologisk liste 1749, side 719-720.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-80

Introduksjon av kona Synnøv Knudsdatter finner vi på neste side 21. sept.

Når Erik blir døpt i Stordal 20. juli 1760 er foreldrene de samme. Det kan ikke være tvil om at de er søsken.

Jeg er ikke i slekt med familien (tror jeg) Men ser at husmannen som følger etter Erik Jacobsen på Ellingsgarden Hove, Lars Nilsen, er min tipp-tippldefar. Han kom andre veien fra Molde :)

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 3. september 2014 kl. 9.18

Jeg er imponert, tusen takk folkens :) da kan det se ut som vi har funnet ham. Har prøvd å lete etter skifte etter Erich Jakobsen, i håp om det står noe mer der.
Linn

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 16. september 2014 kl. 21.15

Hei igjen,
har prøvd å lete etter skiftet etter Erich Jakobson Hove uten hell så langt. Men kom over navnet hans her, i en liste som ser ut til å være over skifter i 1833. I første kolonne til høyre som nr 64 Erich Jakobsen Hove:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Nordre Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 16 , 1831-1834, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 1-335. Register i 3A 17.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24606/280/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 710281.jpg

Det jeg da lurer på er hva denne listen tilsier?

Jeg klarer ikke å tyde nok av skrifta rundt på siden til å få noen sammenheng i det... Vil jeg finne skifte hans i sidene før denne listen, eller kommer det etterpå? Har ikke funnet noe skikkelig register for denne skifteprotokollen heller, har bladd meg fram til denne siden uten å finne ham, men kan jo ha oversett noe. Så da spørs det om skiftet hans kommer senere i boka...

Mvh Linn :)

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Else Berit Rustad » 16. september 2014 kl. 21.40

I innledningen sies det slik:
I Aaret 1833 er for Skifteforvalteren anmeldt følgende Dødsboer der ikke ere behandlede af den almindelige Skifteret, nemlig:.....

Så følger personlisten.

Mvh
Else B.

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 17. september 2014 kl. 8.28

Takk for svar Else :) da forklarer vel det hvorfor jeg ikke har funnet skiftet hans.

Hva vil dette egentlig bety i korte trekk? er det en spesiell grunn til at noen dødsbo ikke ble behandlet? Eller har de blitt behandlet i et annet system? Trudde alle dødsbo ble registrert på ett vis, uansett om kanskje ikke alle hadde så mye etter seg.

Mvh Linn

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5508
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 17. september 2014 kl. 13.07

Alle dødsfall vart (skulle vere) registrerte. Offentleg skifte var det etter kanskje 5% av dei døde.

Dersom alle arvingar var myndige og tilstades, eller det ikkje var noko særleg å skifte, treng(de) ein ikkje offentleg skifte. Private skifte ... er private (ikkje i nokon protokoll).

gj03722
Innlegg: 159
Registrert: 31. mai 2013 kl. 14.40
Sted: LAKSEVÅG

Re: John Eriksen Rødset

Legg inn av gj03722 » 18. september 2014 kl. 11.51

Takk for oppklaringen :)

Mvh Linn

Marit Gjermundnes
Innlegg: 11
Registrert: 4. desember 2017 kl. 18.07
Sted: TRESFJORD

Re: Leter etter John Erikson Rødset (født ca. 1791) sine aner.

Legg inn av Marit Gjermundnes » 15. april 2023 kl. 20.04

Ser du har funnet svar på hvem Jon Eriksen var. 

Her er noen linker til transkriberte kilder. Der er foreldrene registrert som Rødset ved dåpen til en av Jons søsken. 

1760 født https://www.digitalarkivet.no/pd00000012802072 
1 barn Erich e 1760*
2 far Jacob Larsen Corporal Howe
3 mor Synneve Knudsdtr. Hustru
4 fadder Lars Iversen Dyrkorn
5 fadder Jon Jacobsen Viehammer
6 fadder Lars Olsen Vinie
7 fadder Gurri Torsdtr. Howe
8 fadder Kari Larsdtr. Dyrkorn
Fødte og døpte: Side:270-271 Løpenr:10
År:1760 Introdusert:08-17 Dåpsdato:07-20
Sogn/kirke:Stordal 

1784 publicè absolverede https://www.digitalarkivet.no/ps00000000007976 
1 Eric Jacobsen Drængen Howe
2 Eli Ellingsdtr. Tøs af Moe
Offentlige skriftemål: Side:534-535 Løpenr:2
År:1784 Offentlig skriftemålsdato:10-17
Sogn/kirke:Stranda
Årsak:K: Blev æfter foregaaende advarsel for mæær end 1 aar siden for deres forargelige sammen komster paa ny advared i overværelse af de 2 medhielperne Ole Erichsen Øvrebust og Lars Monsen Stavdalen, samt naboene Sr. Puls, Lars Olsen og Ole Carnelisen Winnie.

1788 født https://www.digitalarkivet.no/pd00000012805676 
1 barn Sivert e 1788*
2 far Eric Jacobsen af Howe
3 mor Eli Ellensdtr. Hustru
4 fadder Ingebor Mons Madsens kone Moe
5 fadder Poul Jonsen Trettøyen
6 fadder Thore Jacobsen Howe
7 fadder Ole Gregoriussen Medbust
8 fadder Karen Jacobsdtr. af Howe
9 fadder Synneve Ellensdtr. af Moe
Fødte og døpte: Side:330-331 Løpenr:2
År:1788 Introdusert:03-02 Dåpsdato:02-10
Sogn/kirke:Stordal 

1791 født https://www.digitalarkivet.no/pd00000012806009 
1 barn Joe e 1791*
2 far Eric Jacobsen Sætern
3 mor Ellen Ellingsdtr. Hustru
4 fadder Mons Madsen Moe
5 fadder Knud Jacobsen Jøssevold
6 fadder Hans Tormosen Sætern
7 fadder Olave Jacobsdtr. Povels kone Trettøyen
8 fadder Anne Knudsdtr. af Moe
Fødte og døpte: Side:336-337 Løpenr:2
År:1791 Introdusert:03-06 Dåpsdato:01-30
Sogn/kirke:Stordal 

1796 født https://www.digitalarkivet.no/pd00000012806801 
1 barn Elen Gurine e 1796*
2 far Erik Hove
3 mor Elli Ellingsdtr. Hustru
4 fadder Haldkil Larsen Hove
5 fadder Elling Knudsen Hove
6 fadder Anna Jetmundsdtr. Hove
7 fadder Britte Olsdtr. Hove
8 fadder Kari Olsdtr. Korsedal
Fødte og døpte: Side:350-351 Løpenr:4
År:1796 Introdusert:11-22 Dåpsdato:1795-11-08
Sogn/kirke:Stordal

1820 vielse Elen Gurine med Gunder Madsen Honningdalsnæsset  https://www.digitalarkivet.no/pv00000002579329 

1798 født https://www.digitalarkivet.no/pd00000012807129 
1 barn Jacob e 1798*
2 far Erich Jacobsen Huusmand Hove
3 mor Eli Ellensdtr. Hustru
4 fadder Jetmund Hove
5 fadder Svend Monsen Moe
6 fadder Ole Persen Korsedal
7 fadder Bertha Knudsdtr. Kirkebøe
8 fadder Kari Olsdtr. Korsedal
Fødte og døpte: Side:356-357 Løpenr:14
År:1798 Introdusert:11-04 Dåpsdato:10-07
Sogn/kirke:Stordal 

1793 født https://www.digitalarkivet.no/pd00000012800229 
1 barn Knud e 1793*
2 far Eric Jacobsen Rødset
3 mor Eli Jonsdtr. Hustru
4 fadder Niels Knudsen Rødsetsæter
5 fadder Hans Olsen Rindset
6 fadder Knud Knudsen af Howe
7 fadder Synneve Hansdtr. Kone til Knud Jacobsen Jøssevold
8 fadder Margrete Arnesdtr. Talberg
9 fadder Gurina Pedersdtr. af Rindset
Fødte og døpte: Side:105-106 Løpenr:7
År:1793 Introdusert:04-01 Dåpsdato:03-03
Sogn/kirke:Stranda 

1801 født https://www.digitalarkivet.no/pd00000007230966 
1 barn Syneve e 1801
2 far Erich Jacobsen Husmand Howe
3 mor Eli Ellingsd.
Fødte og døpte: Side:491 Løpenr:11
År:1801 Dåpsdato:05-01
Sogn/kirke:Stordalen

1801 folketelling Howe, Stranda https://www.digitalarkivet.no/pf01058417001113 
045 Erich Jacobsen 11 41 Mand Begge i 1ste ægteskab Jordløs husmand og dag leyer
046 Eli Ellensdatter 11 43 Hans kone Begge i 1ste ægteskab
047 Siur Erichsen 11 14 Deres børn
048 Jon Erichsen 11 11 Deres børn
049 Knud Erichsen 11 8 Deres børn
050 Gurina Erichsdatter 11 6 Deres børn
051 Jacob Erichsen 11 3 Deres børn



 
 
 
 

Svar

Gå tilbake til «Møre og Romsdal - ukjent sted»