Først må jeg få "gratulere" deg med å ha passert de magiske 100 innlegg Helge - det sier en god del om hvor interessant denne tråden her (i tillegg til antall oppslag på den). Deretter må jeg si at det var en gledelig nyhet at du har begynt å legge ut Hanibal-stoffet på en egen nettside - utmerket!
Som en liten "oppmerksomhet/blomsterkvast" i anledning overnevnte, har jeg litt info til tråden.
Nr 1: Hanibal Nilsen Sæter.
I åpningsinnlegget har du Hanibal Nilsen Sætre (trolig Ellingseter, f. 1752) jekteskipper i Bergen 1801, men med adresse ”Ud paa Gaden” i Molde 1787. Du har ham i et senere innlegg som gift i Bergen 1796, og påfølgende barnedåp der. Jeg vet ikke hvor godt dette er kjent (kildebelagt), men Hanibal kjøper seg hus på Molde i 1786 under en auksjon (Molde skifteprotokoll 1768-87,
side 1038) holdt som del av dødsbobehandlingen etter tidligere amtmann Tønder av 10-24 Feb 1786. Dvs. det tok litt tid med husauksjonen for: ”
Anno 1786 den 5te Septembr: Kl 11 Slett formiddag blev foregaaende betimelig Auctions Proclamation frem holdet 5te og allersidste gangs offentlig Auction over Stervboets Vaane Gaard og Grund her i Molde paa forskrevne Conditioner da efter Buud og overbud Hanibald Nielsen derpaa blev høystbydende, og med Sr. (Abraham står det i panteboka) Schiellerups Samtykke skeede tilslag for den Suma … 224 Rdr.”
Eiendomsoverdragelsen er ført i Panteboka for Molde by,
s.337-338 (øverst til venstre) den 24 Mai 1787. Han sitter ikke lenge på eiendommen, i samme panteboka side 367, overfører Hanibald Nielsen Sæter den til
Richard Nicholaii Schielderup for den nette sum av 380 rdr (!). Undertegnet i Molde 17 Des 1789 av
Hanibal N. Zætter.
Jeg ser ingen steder i disse tre kildene redegjort for hvor eiendommen er på Molde, men det må jo være snakk om ”Ud paa Gaden” nr 32 som John skriver i innlegget her av 12 Feb 2011 (merk at taksten på eiendommen var 200 rd).
Nr 2: Hanibal Pedersen Magerøy.
Bare en kildehenvisning på denne Hanibalen (slik jeg leser det). Romsdal skifteprotokoll 1761-73,
s.603a: ”
Ao 1772 den 9de Januari blev paa Gaarden Magerøen i Sunds otting holdet Skifte efter afgl: Enkemand Peder Pedersen Imellem hands igienlevende 8 børn neml: 1 Sønnen Hanibal Pedersen 15 aar gl: F: Erich Magerøen 2 Sønnen Peder Pedersen Ældre 14 aar gl: F: Niels Olsen Tangen 3 Sønnen Lars Pedersen 12 aar gl: F: Stephen Knudsen Ugelviig 4 Sønnen Ole Pedersen 8 aar gl: F: Jon Mager Øen 5 Sønnen Peder Pedersen 2 aar gl: F: Lars Magerøen 6 datteren Siri Pedersdatter 18 aar gl: F: Ole Reckdal 7 datteren Malie Pedersdatter 10 aar gl: F: Knud Frostad 8 datteren Marithe Pedersdatter 5 aar gl: F: Joen Magerøen. Ved denne Forretning var nærværende lænsm: Niels Larsen Ekreim og Rasmus Eschreim som betiente Vurderingen i dette Stervboe hvor da blev Registr og Vurd som følger.-”
Krav i boet: Til de 3 barn Ole, Mali og Marits oppdragelse 4 tønner havre eller i verdi 8 rd. Siri Pedersdatter for 2 års lønn 8 rd 2 ort. Betalt for den avdøde til Knut Rekdal 2 rd 2 ort 10 s. Jon Iversen for utlagt lanskyld og for 1 måneds arbeid 4 rd 2 ort 10 s. Lars Magerøy krevde 5 rd i lånte penger, og 3 rd i arvepenger. Anders og Helge Heggdal krevde 1 rd 1 ort for en reise til Nordmøre. Peder Hol og Erik Magerøy uspesifisert krav. Alle barna har innestående arv etter moren, totalt 30 rd 1 ort 13 s.