Kirkebok fra Everdrup, Sjælland, Danmark 1711

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj12267
Sted: STAVANGER

Kirkebok fra Everdrup, Sjælland, Danmark 1711

Legg inn av gj12267 » 12. april 2014 kl. 18.21

Hei!

Jeg leter etter en slektning som visstnok skal være født 22. september 1711 i Everdrup. Hans fornavn er Hans og jeg har letet meg fram til noen som kunne være passende men klarer ikke å tyde det som står :oops:

Etternavnet er noe uklart Hansen eller Smidt.

Håper noen her kan hjelpe meg å tyde de vedleggene jeg legger ved.

Mvh

Marthe Larsen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Tyding av kirkebok fra Everdrup, Sjælland, Danmark

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. april 2014 kl. 18.57

Dom. 25 post Trinit: No. 19. blef Christned et u-ægte barn. Fadderen Anders Anderssøn, Moderen Bodild Andersdatter, og blef kalt Hans, frembaaren till Daaben af Olle Pederssøns hustru her i byen.

Dom. 21 Trinit: No. 17. Blef Christned et barn for Lorentz Nielssøn i Engelstrop og kalt [i]Hans
, bar Degnens Kone, Faddere Hans Ernst i Faxøe, Christopher Anderssøn i Orup, Larss Anderssøn og Peder Nielssøn i Engelstrop, Jordemoderen ibid.

Dom. 18 Trinit: No. 16 Blef Christnet et barn for Lauridtz Anderssøn i Engelstrop og kalt Hans, bar Degnens Kone, faddere Lauridtz Rassmussøn, Lorentz Nielssøn, Otthe Thomæssøn, Mallene Peder Nielssøns Jordemoderen Susanne alle i Engelstrop[/i].

Den første er altså en Hans Andersen, nr. 2 er Hans Lorentzsen og nr. 3 er Hans Lauridtzsen. Navnet Smit/Smidt fremkommer ikke ved noen av innførslene.

Mvh
Else B.

gj12267
Sted: STAVANGER

Legg inn av gj12267 » 12. april 2014 kl. 19.22

Tusen takk for hjelpen :)

Selv om det ikke ble treff denne gangen, har litt for lite opplysninger å gå etter. Det er litt som å lete etter nålen i høystakken, og tenkte Everdrup sporet var en liten sjangse å ta. Det er i Hans Smidts egne nedtegnelser at han skriver at han ble født i Everdrup, Sjælland 22. september i 1711. Men ser at mange har gitt opp å finne hans slektninger. Han reiste til Kristiansand og endte til slutt opp i Stavanger.

Ha en fin påske :D

Mvh
Marthe Larsen

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. april 2014 kl. 21.17

Alle disse tre Hans'ene du viser til, ble født i 1711, ser det ut til.
Den første (han som var "uækte") ble døpt 25. søndag etter Trinitatis, dvs. 22. november. Neste Hans er døpt 25. oktober og den siste den 4. oktober.
Den siste ville vel være den nærmeste mht fødselsdatoen, hvis den var 22. september, men siden han heller ikke heter Hansen, så er vel ingen av disse den du leter etter, vil jeg tro.

Får håpe du finner ut av dette til slutt!

God påske til deg også!

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»