Hvordan registerer/henvise til kilde - ancestry.com

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn31175
Sted: NES PÅ HEDMARKEN

Hvordan registerer/henvise til kilde - ancestry.com

Legg inn av dn31175 » 31. desember 2013 kl. 14.38

Hei.

Jeg er ny og lurer på hvordan jeg på best mulig måte skal registrere en kilde-henvisning - når det er data jeg kommer frem til ved søk i ancestry.com.

Her har jeg funnet en person i en passasjerliste - emigrasjon til usa.

Det er jo en betalings-tjeneste, så jeg kan ikke legge inn url-adressen.....hvordan gjør dere det? Skriver av informasjonen?

(jeg bruker Brother`s Keeper)

Håper jeg fikk forklart hva jeg mener ;-)

Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Re: Hvordan registerer/henvise til kilde - ancestry.com

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 1. januar 2014 kl. 20.52

Anuvida skrev:Jeg er ny og lurer på hvordan jeg på best mulig måte skal registrere en kilde-henvisning - når det er data jeg kommer frem til ved søk i ancestry.com.

Godt spørsmål! Dette lurer jeg også litt på. :-)

En utfordring med kildebruk av Ancestry.com er jo at det er snakk om en sekundærkilde. De henviser alltid til en "Original source", og denne primærkilden kan være "like godt lukket" for ikke-betalende besøkere som Ancestry.com.

Inntil noen kommer opp med et bedre råd, ville jeg tro det er best å referere til primærkilden, og så oppgi Ancestry-dataene i et merknadsfelt. Ellers skal Ancestry.com ha ros for å de er flinke til å angi primærkilde-dataene på en utfyllende måte ... synes nå jeg da.

dn31175
Sted: NES PÅ HEDMARKEN

Legg inn av dn31175 » 5. januar 2014 kl. 17.23

Per skrev:
Anuvida skrev:Jeg er ny og lurer på hvordan jeg på best mulig måte skal registrere en kilde-henvisning - når det er data jeg kommer frem til ved søk i ancestry.com.

Godt spørsmål! Dette lurer jeg også litt på. :-)

En utfordring med kildebruk av Ancestry.com er jo at det er snakk om en sekundærkilde. De henviser alltid til en "Original source", og denne primærkilden kan være "like godt lukket" for ikke-betalende besøkere som Ancestry.com.

Inntil noen kommer opp med et bedre råd, ville jeg tro det er best å referere til primærkilden, og så oppgi Ancestry-dataene i et merknadsfelt. Ellers skal Ancestry.com ha ros for å de er flinke til å angi primærkilde-dataene på en utfyllende måte ... synes nå jeg da.

Takk...ja, jeg er enig. Viser til primær-kilden - og slår opp i primærkilden også, for å være sikker på at informasjonen jeg ser er korrekt.

dn07176
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn07176 » 6. januar 2014 kl. 19.23

Ancestry.com er ganske flinke til å oppgi siterbare kjelder ("Original source" som nemnt over). I den grad eg bruker Ancestry.com registrerer eg kjelda med namn som oppgitt der, med original source som ein del av kjeldeinformasjonen.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»