Slektstre

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Slektstre

Legg inn av dn16031 » 12. januar 2005 kl. 11.12

Jeg er ikke sikker på om dette er rette stedet å legge inn spørsmålet, men jeg tar sjansen :wink:

Jeg er på utkikk etter et fint tegnet slektstre hvor det er bare å fylle inn navn og årstall på aner. Gjerne digitalt, da jeg skriver som ei kråke :oops: Men finnes det noe sånt? Jeg fikk en sønn i høst, og synes et sånt tre kunne være en fin gave til han (har jo et lite håp om at han også skal interessert i anene sine).

mvh
Torill Aasegg

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Slektstre

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 12. januar 2005 kl. 13.56

Du er ikke den eneste som skriver som ei kråke... :roll: men, du kan jo få noen til å hjelpe deg med å fylle ut denne.

http://www.genealogi.no/NSF/anetavler.htm

de er kjempefine!!!!

8)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
dn16031

Legg inn av dn16031 » 12. januar 2005 kl. 22.31

WOW!!! Akkurat hva jeg var på utkikk etter jo!!! :D Skal ikke se bort i fra at jeg har sett bilde av de der før, og at det var de jeg har sett etter siden... Så får jeg heller sette meg ned å prøve å få tilbake den håndskrifta jeg hadde før studietida... :wink:

Tusen hjertelig takk Laila! God å ha når jeg står fast på ting du - uansett hva det er innen slektsforskning... Måtte du aldri gå lei!! :D

mvh
Torill Aasegg

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 13. januar 2005 kl. 14.52

Bluss :oops:
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 21. januar 2005 kl. 1.48

Pussig.

Norsk slektshistorisk forening har nemlig aldri produsert eller solgt slektstrær i tavleform. De har derimot produsert og solgt anetavler.

Et slektstre er formet som et tre, gjerne med mange og dype røtter, treet skal forgrene seg, noen trær kan være ganske høye, gamle og fullt av grener (også avkappede) og løv. Skikken med å lage slektstre går ihvertfall tilbake til 1600-tallet (i Frankrike og tyske land). Eldste kjente norske slektstre er fra ca 1775. Jeg har selv sett mange gamle slektstre hengende i gamle arkiv, slott og museer i utlandet. På et slektstre er de eldste plassert nederst og de yngste høyest oppe i løvverket. Nederst på stammen er gjerne en felles stamfar eller stammor, mens røttene er fyllt opp av stamfaren/stammoras aner. Fra stamfaren/mora plasseres så generasjon for generasjon oppover på stammen/grenene.

Men husk altså: det er store forskjeller på anetavler og slektstrær.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn16031

Legg inn av dn16031 » 1. februar 2005 kl. 0.43

Hmmm... Der har du et poeng ja. Det er kanskje et anetre jeg har tenkt å lage, ikke et slektstre...? Blir i såfall et lite slektstre, ettersom sønnen min er 4 mnd... Blir vel mer som en spire bare det... :wink:
Begrepsforvirring er det av og til veldig greitt å få rydda opp i! Takk skal du ha!

mvh
Torill Aasegg

Brukeravatar
dn16061

Legg inn av dn16061 » 1. februar 2005 kl. 8.23

Men jeg kunne faktisk tenke meg et tre! :)
Noen som vet om det finnes et greit program for det?
Hilsen
Maia Røren

Brukeravatar
14525
Kontakt:

Legg inn av 14525 » 1. februar 2005 kl. 9.09

Dersom du bruker The Master Genealogist Gold Edition kan du generere de slektstavlene du måtte ønske direkte fra TMG og dets støtteprogram Visual FlowChart.

Alternativt kan du kjøpe Family Tree SuperTools (som også inneholder Visual FlowChart) som i likhet med TMG lages av Wholly Genes. Den kan også importere direkte fra f.eks. Legacy men tar også GEDCOM.

Jeg har brukt TMG/Visual FlowChart lenge, og du kan lage virkelig vakre tavler (i vilkårlig størrelse) i disse verktøyene. Kan i Norge kjøpes fra www.tha.no.

Øystein

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 1. februar 2005 kl. 12.40

Tror vel ikke at de blir så pene at du har lyst til å ramme dem inn og henge dem på veggen?

Jeg synes de anetavlene (takk Tore) som f.eks. NSF selger er så vakre at de kan man henge på veggen. Særlig dersom man får noen med vakker håndskrift til å skrive.

Nå har ikke jeg sett om TMG kan skrive ut noe vakrere tavler eller trær enn det Legacy kan - men jeg ville ikke ha hengt dem på veggen (de Legacy kan).
8)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen

Brukeravatar
14525
Kontakt:

Legg inn av 14525 » 1. februar 2005 kl. 13.26

Laila N. Christiansen skrev:Tror vel ikke at de blir så pene at du har lyst til å ramme dem inn og henge dem på veggen?

Jo definitivt :!:

Du kan sette rammetykkelse og farge fritt på personbokser og forbindelseslinjer.
    Du kan også bruke helt egendefinerte personrammer.
    Du kan velge skrifttyper og -størrelser.
    Du kan velge hvilken tekst du vil ha i personboksene.
    Du kan la TMG legge forskjellig stil på rammene avhengig av egenskaper på personene (kjønn, flagg, etc).
    Du kan legge et bilde som bakgrunn på hele tavlen.
    Du kan gjøre manuelt etterarbeide direkte i Visual FlowChart før utskrift.

Det hele krever selvfølgelig litt arbeid, men disse tavlene kan bli meget vakre.

I kveld skal jeg skrive ut en tavle på 100x180 cm, og jeg har brukt et av Amtskartene (bearbeidet i Photoshop) som dus bakgrunn. Vel, jeg synes iallefall den er vakker :)

Øystein

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 1. februar 2005 kl. 20.25

Laila N. Christiansen skrev:Tror vel ikke at de blir så pene at du har lyst til å ramme dem inn og henge dem på veggen?
...
Nå har ikke jeg sett om TMG kan skrive ut noe vakrere tavler eller trær enn det Legacy kan - men jeg ville ikke ha hengt dem på veggen (de Legacy kan).
8)

Har Legacy fullgrafiske slekts-/anetre i det hele tatt, er de ikke bare i tekstformat?
TMGs grafikkmodul lager ekte grafiske slektstavler som brukeren kan redigere etter behov. Det kan eksempelvis legges inn et bakgrunnsbilde av ei gammel fjellbjørk bak slektstreet. Størrelsen kan være bare A4 eller A0 eller feks 350cm x 5 meter.
Eksempler, uten bjørka:
http://www.tha.no/timeglass.htm
http://www.tha.no/viftetre_grafisk.htm
http://www.whollygenes.com/samplereports.htm

Brukeravatar
16531
Sted: FLORØ
Kontakt:

Legg inn av 16531 » 1. februar 2005 kl. 22.28

Legacy har eit enkelt grafisk anetre med valgfritt bakgrunnbilde. Har du sett inn bilde av dei enkelte personane, kjem dei også med (om bildet manglar blir der ein tom kvit boks). Inntil fire generasjonar, men sidan maks størrelsen ser ut til å vere A4, vil det nok sjå best ut med kun tre generasjonar.

Reports - Books/Other - Family Picture Tree Report.

Om dette kjem på veggen hos meg? Nei.

(For Legacy brukarar finst Legacy Charting Companion (som lar deg skrive ut heile databasen om du har nok blekk og papir), men dette programmet må kjøpast separat og er ikkje ein del av Legacy.)
Helsing Hasse

Svar

Gå tilbake til «Generelt»