Nils Marstrand i Kvikne f. ca 1680 - opphav i Romsdal?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn22082
Sted: RÅDAL

Nils Marstrand i Kvikne f. ca 1680 - opphav i Romsdal?

Legg inn av dn22082 » 9. april 2012 kl. 16.31

Hei John

En stund siden det var liv i denne strengen.

(Disse innleggene kom først i emnet: Willum Pedersen Berg og Gjønnete Jørgensdatter Selv om Veier og Måler i Molde Nils Nilsen Marstrand f. 1653 er nevnt i det andre emnet, har jeg som moderator valgt å skille ut disse innleggene i en egen tråd. Det emnet som ble startet av Arild Gjedebo om opphavet til hytteskriveren, er også lagt inn i denne tråden. Tore Kristiansen, moderator)

I alle fall her er en liten opprydding angående Nils Marstrand på Møre.
Så vidt jeg kan se er den første av familien Marstrand som kommer til Møre:
Jørgen Nilsen Marstrand, født 1594, Malm i Nord Trøndelag, gift med Anne Jensdtr
Disse hadde i alle fall 4 barn:
1 Anne, f 1620
2 Nils Jørgensen, født 1623, g. m. Karen jensdtr Juul
Barn,:
a- Hans Nilsen,
b- Nils Nilsen (1), f. 1653, g.m. Mette Sophie Jacobsdtr ( Røg?, Friis ? )
Barn:
(i) Sophia, g.m. Johan Danielson
(ii) Nils Nilsen (2) , g.m. Maren Nilsdtr Cimber f 1675 Molde ( Ref. Per Gjendem)
3 Margrethe, 1630
4 Fredrik Jørgensen, f 4 des 1638, d. 4.12.1701 , g.m. Helvig Johansdtr Mecklenborg
Var i 35 år kapelan i Tingvold, fra 1697 sogneprest samme sted
Barn:
a-Anna gm1 Hans Hansen Breier, gm2, Johan Helsing
b- Helevig gm Tomas Jenssøn Holter
c- Jørgen, g.m. Else Margrethe Mechlenborg
d- Johan, gm ??
e- Nils Fredriksen, f ca 1680, d 28.05.1741, Innset, g.m. 1 Martha Hansdtr , f 1680, d. 1717, g.m. 2, Anna Evensdtr Meldahl ( g. 16.03.1723, Kvikne, Tynset, Hedmark )
Denne Nils Fredriksen Marstrand ble proviant og hytteskriver ved Innset kobberverk i Østerdalen.
( Har ofte sett denne sammenblandet med Nils Nilsen Marstrand (2), både når det gjelder fødselsdato, dødsdato og giftemål. )

Referanse ang. Nils Fredriksen Marstrand ;
Elisabeth Nielsen, familen Meldahl, side 32.
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... kid=meldal
Denne sønnen står ikke oppført i Biographiske efterretninger om Geistigheten i Trondhjems stift av Erlandsen 1855.
I Moldes kirke regnskap for 1705: 27/4 : Michel Smed for de 4 vokslys som brente på hans brullupsdag betalt ??? Ref Collin ( påskrift på kortet for Michel Olsen Øvne.)
Dette betyr at brulluppet mellom Michel og Karen Jørgensdtr må ha funnet sted før denne dato.
Ser ut til at Collin også har hatt Mistanke til at Michel Ørholm Smed er far til Ole Michelsen Øvne.

10875
Sted: BEKKESTUA

Re: Willum Pedersen Berg og Gjønnete Jørgensdatter

Legg inn av 10875 » 25. juli 2012 kl. 18.43

Hei Terje

Jeg leter etter far til Mette Sophie Marstrand f 1717. Faren hennes var hytteskriver i Innset og het Nils Marstrander f 1680.

De fleste jeg har sett skriver at han het Nils Nilsen Marstrander. Dette bestrider du og sier at ha het Nils Fredriksen, sønn av prest Fredrik Jørgensen.

Nå er problemet det at ifølge http://hom.online.no/-aarones/moldefolk/ og Terje Ofstad i http://www.ofstad.info så har Fredrik Jørgensen ingen sønn som heter Nils. Barna hans heter Anna, Margrethe, Jørgen, Johan og Helvig.

Du skriver at han oft sammenblandes med Nils Nilsen Marstrand.

Hva het hytteskriveren i Innset?? Hvem har rett?

arild gjedebo

dn22082

Legg inn av dn22082 » 25. juli 2012 kl. 20.43

Hei Arild

Angående familien Meldahl og hvem disse var gift med baserer jeg meg i stor grad på slektsboken "Familien Meldahl", som jeg har fått lagt ut på digital arkivet, lenke over.

Denne boken er skrevet til min far ca 1948 av Elisabeth Nielsen, født Meldahl, fra Århus.
Hennes fulle navn var: Marie Elisabeth Meldal, født 18.1.1878, datter av Carsten Thomas Meldal, gift med Christian Frederich Nielsen, telegrafbestyrer i Viborg. Elisabeth var en direkte avstamning fra Steen Evensen Meldahl, sogneprest i Meldahl. Jeg har hele hennes slektslinje dersom dette er av interesse

Paret hadde ingen barn og Elisabeth Nielsen brukte hele livet til å forske på familien Meldahl.

Hun var velkjent med alt som var publisert om familien Meldahl i Norge og Danmark inklusivt det som var publisert om prestene i begge riker.
Så langt har jeg ikke funnet noen dokumenterbare feil hos henne.

Som du ser av det jeg har skrevet i tidligere innlegg er jeg klar over at det har vært en sammenblanding av disse Nils Marstrand'ene.

Mor til Mette Sophie, født 14.04.1717 i Inset, er Marte Hansdatter som døde ved fødselen. referanse til dette er gitt i web boken på side 33.
Nils Frederiksen Marstrand giftet seg deretter med Anna Evensdtr Meldahl, datter av Even Steensen Meldahl og Gisken Mikkelsdtr Scheldrup.

Hvem som har rett?
Vet ikke men jeg velger å tro på Elisabeth Nilsen inntil det motsatte er bevist. Hennes kildehenvisninger kan jo være verd å etterprøve.

mvh

Terje Wingaard Meldahl

10875

Legg inn av 10875 » 27. juli 2012 kl. 20.56

Hei igjen

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på innførselen på s 33. Jeg hadde bare den på s 144.

Det er helt klart at forfatteren mener at far til Nils er presten Fredrik Jørgensen på Tingvoll.
Nå har jeg gått igjennom skiftet etter kona til Fredrik, Helvik Mechelborg fra 09.01.1710(det ligger på nettet), og der er ikke Nils nevnt. Derimot er Anna, Margrethe, Jørgen og Helvig nevnt pluss Johan som er død.

Nå er neste mulighet at han er sønn av Nils Nilsen f 1653 i Molde. Men det gjenstår å bevise

mvh
arild

dn22082

Legg inn av dn22082 » 28. juli 2012 kl. 11.43

Hei Arild

Takker for opplysningene fra skiftet etter Helvig Mechelborg. Det hadde jeg ikke funnet. Kan du sende meg lenken?

Jeg har funnet dåpen til alle de barna du nevnte i k.b. for Tingvold.

Opplysningen utelukker ikke at Nils er sønn av Fredrik Jørgensen Marstrand.

Fredrik og Helvig giftet seg 13 aug 1671.
Fredrik er født 4 des 1638 Grytten, Møre og Romsdal.
Han var altså 33 år da de giftet seg.

Elisabeth Nielsen sier ingen ting om hvem som er mor til Nils.

Menn av Fredrik's stand giftet seg som regel når de var 25 år. Kan han ha vært gift før?

Har du funnet noe skifte etter Fredrik Jørgensen Marstrand som var sogneprest i Tingvold, død 4 des 1701?

Dersom Nils er fra et tidligere ekteskap må han være født før 1671, altså være 10 år eldre enn antatt.

P.S. Jeg har ikke mulighet for å følge opp dette selv før om ca 2 uker. Reiser på ferie i dag, internett fri!

mvh

Terje

10875

Legg inn av 10875 » 28. juli 2012 kl. 17.32

Hei

Nå har jeg sett på skiftet etter Fredrik Jørgensen fra 02.01.1702. Det sier bare at enken kan sitte i uskiftet bo sålenge hun ikke gifter seg om igjen.

Det er vel en mulighet at han har vært gift en gang tidligere og har måttet skifte når han giftet seg om igjen

Jeg skal prøve og sende deg lenken. Dette er jeg ikke flink til. Men på disnorge finner du under skannede tinlysingbrev/ Møre og romsdal/ nordmøre prosti/skifteprotokoll for geistlige7 1697-1786/ s 84a

arild
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

10875

Nils Marstrand f1670-1741

Legg inn av 10875 » 28. juli 2012 kl. 17.48

Jeg er kommet opp i en diskusjon om faren til Nils Marstrander f 1670, som var hytteskriver på Innset i Kvikne.

Het faren :

Nils Nilsen Marstrand f ca 1653, Kgl måler og veier i Molde
eller
Fredrik Jørgensen Marstrand, f 1631, prest ipå Tingvold.

Jeg har lett i testamentene til Fredrik og kona uten å finne noe. Men han kan jo ha vært gift to ganger, og måtte skiftet ut når han giftet seg om igjen. Men da må fødselåret hans være feil.

Da må den mest sannsynlige være Nils Nilsen. Men lar det seg bevise?

mvh

arild gjedebo

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. juli 2012 kl. 18.05

Skiftet etter Fredrik Marstrand og Hedvig Mechelborg står på folio 118a i den første geistlige skifteprotokollen for Nordmøre. Skiftet startet 9. januar 1710. Det er skifte etter begge to, og der var det ingen sønn som het Nils. :)

Svar

Gå tilbake til «Molde»