Kirkebok, Rakkestad, Østfold, 1810

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj15983
Sted: Halden

Kirkebok, Rakkestad, Østfold, 1810

Legg inn av gj15983 » 8. juli 2012 kl. 1.43

Nr 1: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-172

Jeg ser at Marthe Monsdatter på Stemme Plads har fått en uekte datter, Johanne, men hvem er far?

på familysearch påstår de at det er Christoffer Andersen som er faren. Jeg ser det også nevnes en Jens Holøs Plads. Jeg ser også at det er snakk om at Christoffer (tror jeg) er soldat. Jeg er veldig takknemlig hvis noen kan tyde hva som står der, og finne ut hvordan disse to relaterer seg til Marthe og Johanne? :)

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Re: Kirkebok, Rakkestad, 1810

Legg inn av Magne Østhus » 8. juli 2012 kl. 2.17

Hei !

Bare dette og på en lettvint måte.

Far.
Christoffer Andersen af Eger Præstegield.

Ekspertene kan sikkert hjelpe med å tyde alt, det håper også jeg på.

Lykke til.

Mvh. Magne :)

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 8. juli 2012 kl. 2.42

Jeg er ikke noen ekspert, men det står omtrent slik:

Den 15de April i R. enken Marte Monsdatter Stemmepladsens uægte datter døbt: Johanne. Hun lod ved Jens Holøsplads anmelde Barnefader at være ungkarl og soldat ved den i Sognet her i fior inqvarterede Bataillon af 2det Aggerhuseske Regiment, nemlig Christoffer Andersen af Eger præstegield, som stod ved første Division under kommando af Herr Capitain v. Dietrichs. hands Opholdssted paa Eger vidstes ikke. Det er hendes første lejermaal, karlens derimod ved man ikke noget om. Testes: Jens Corneliussen Holøs pl., Lars Nielsen ibid, Maria Evensdtr Stemme pl., Anne Gulbrandsdr Miørud, og Anne Torersdr Holøs pl.

Jens er den som har fått i oppgave av Marte å melde fra til presten om hvem som er barnefar. Om Jens i tillegg er i slekt med Marte på en eller annen måte, finner du vel ut etterhvert. :)

Mvh
Linda

gj15983
Sted: Halden

Legg inn av gj15983 » 8. juli 2012 kl. 2.55

Takk skal dere ha begge to :)

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 8. juli 2012 kl. 3.23

Linda skrev:Jeg er ikke noen ekspert, men det står omtrent slik:

Den 15de April i R. enken Marte Monsdatter Stemmepladsens uægte datter døbt: Johanne. Hun lod ved Jens Holøsplads anmelde Barnefader at være ungkarl og soldat ved den i Sognet her i fior inqvarterede Bataillon af 2det Aggerhuseske Regiment, nemlig Christoffer Andersen af Eger præstegield, som stod ved første Division under kommando af Herr Capitain v. Dietrichs. hands Opholdssted paa Eger vidstes ikke. Det er hendes første lejermaal, karlens derimod ved man ikke noget om. Testes: Jens Corneliussen Holøs pl., Lars Nielsen ibid, Maria Evensdtr Stemme pl., Anne Gulbrandsdr Miørud, og Anne Torersdr Holøs pl.

Jens er den som har fått i oppgave av Marte å melde fra til presten om hvem som er barnefar. Om Jens i tillegg er i slekt med Marte på en eller annen måte, finner du vel ut etterhvert. :)

Mvh
Linda

Hei Linda !

Om ikke det så likevel utført som en ekspert :D

Mvh. Magne :)

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»