Hvor finner jeg skiftet 1742 etter Ole Ols. Trønnes (Grådal)

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Hvor finner jeg skiftet 1742 etter Ole Ols. Trønnes (Grådal)

Legg inn av Astrid Ryen » 7. juni 2012 kl. 18.17

Ole Olsen Trønnes, innført i kirkebok for Røros som begravet 26/11-1741 ved Flaa kirke i en alder av 61 ½ år.

Han fikk i 1707 bygselsseddel på Ørklingedalslåttene beliggende i Dalsbygden Annex i Tolga prestegjeld, og ble rydningsmann der. Gården ble kalt Grådalen. I 1726 kjøpte han odelsgården Ryen (Lille) av Elisabet Thomasdatter, enken etter Henrik Pettersen Stricher (finnes i panteboka). Ole Olsen Grådal eller Tønnes kjøpte videre gård nr 55 i Kirkegata på Røros (Rørosboka 4 side 34).

I Rørosboka 3 under Grådalen østre fortelles det at skiftet etter Ole Olsen Grådal ble påbegynt 23/3-1742, boets eiendeler ble verdsatt til 876-1-15, etter fradrag av gjeld og skiftekostnader ble det igjen 779-1-5.

Mitt spørsmål er: Hvor finner jeg dette skiftet? Det foreligger tre muligheter.

Bergretten (han hadde hus på Røros) – finnes ikke der.

Gauldal Sorenskriveri, som gården Ryen hørte inn under -der finnes det knapt skifter for 1740-årene.

Solør og Østerdalen, som Grådalen hørte inn under - jeg har ikke funnet noe der.

Skiftet 1786 etter sønnen Ole Olsen Grådal og skiftet 1754 etter dennes første kone Ingeborg Pedersdatter Kvipsdalen fant jeg under Østerdalen/Solør og Østerdalen. Gården Grådal kalles her Ørklingedalen.

14/6-2012: Jeg har lagt ut et likelydende tema på Digitalarkivets Brukerforum.
Mvh Astrid

Svar

Gå tilbake til «Røros»