Ambrosius Amand Christiansen/christiensen - Holm

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj15425
Sted: HEIMDAL

Ambrosius Amand Christiansen/christiensen - Holm

Legg inn av gj15425 » 4. mars 2012 kl. 0.39

Hei

Fra en tidligere tråd har jeg lett etter Elise Løb: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=102563

Jeg har nå fått stadfestet at min tipptippoldemor sannsynligvis er Elise Løb f.1870-71 (hun fikk et "uekte" barn med en gift mann som er min tippoldefar), Elise/Lise/Olise er søster til Ambrosius Amand Løb 1869 og Johannes Løb ( fødselsår uklart). Deres foreldre er Maren Kristine Holm f.1849, som er datter av (Ambrosius Holm f.1807 fra Kristiansund) og hennes første mann var Christian Ananasis Andreassen 1837 ( fra Bindal tror jeg det er, han omkom sannsynligvis på sjøen.) Maren giftet seg på nytt og fikk flere barn med Johannes Fladhamer.

http://www.gamlenarvik.no/wiki/index.ph ... 014_Berget

Derfor har det vært ulike etternavn på barna, fra Johannesen,Johannesdatter,Løb,Holm og Christiansen/Christensen..

Jeg har ikke funnet mer om hva som skjedde med Ambrosius enn at han tok farens navn og morens etternavn som sine etternavn. Han skal ha havnet i Frøya på vikan(?) Etter det som står i folketellingen ifra 1900

(http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 5&bnr=0018)

Der står det altså at han har tre barn som han har fått med Ingeborg Serine Olsdatter. Er det noen som vet hva som skjedde med barna? Eller noe om Ambrosius? Jeg finner ingenting om Ambrosius og Elises bror Johannes, han skal visst ha flyttet til Trondheim, men jeg har ingen opplysninger som tilsier det.

Er fersk på dette og håper noen kan tipse meg på rett spor:)
Takknemlig for all hjelp.

Tom Kaasen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ambrosius Amand Christiansen/christiensen - Holm

Legg inn av Tom Kaasen » 4. mars 2012 kl. 8.25

Hei

Ser at de to eldste barna til Ambrosius og Inger Serine er født i Meldal.

I FT 1910 er Ambrosius og Inger Serine (nå bare Serine) tilbake i Meldal. De har ytterligere 3 døtre, den eldste av disse er født i Soknedal, de 2 yngste i Meldal. Det ser ut som om veien fra Frøya til Meldal, Øverøiens Bageri, har gått via Soknedal. Eldste sønn fra FT1900, Karl O, er ikke listet i FT1910 .

Det er sikkert mulig med ytterligere spor etter Ambrosius og familien i bygdebøker fra Meldal.

Jeg vil sjekke kirkebøker for evt. konfirmasjoner til barna, men akkurat nå er det umulig å komme inn på de skannede kirkebøkene fra der jeg sitter.

Gravminner fra DISNORGE viser at Ambrosius og Serina er begravet i Meldal. Se bilde av gravstøtta her. Bilde av gravstøtta Fødselsdata er identisk med data fra FT1910. De dør med 3 ukers mellomrom i 1942.
Det er ytterligere en Holm, Johan Henrik, som ligger begravet i Meldal. Han er født 1911 og døde i 1965. Kan være sønn og bør sjekkes i kirkeboka.

I skattelista for 2009, er det 7 personer med Holm som etternavn, med fødselsår varierende fra 1938 til 1989.
En telefon til den eldste kan være en rask vei for å avklare om det er sammenheng med Ambrosius/Serine Holm. Dersom dette er etterkommere, får du muligens førstehånds opplysninger om slektas utbredelse i Meldal.

mvh
Tom Kaasen

Tom Kaasen

Legg inn av Tom Kaasen » 4. mars 2012 kl. 9.17

Hei

Har sett litt etter Maren og Johannes.
Ser at Johanes Gjertsen Fladhamer og Maren Christine Holm er bosatt i Alta/Kåfjord i FT1875. De har datteren Lise Magrete og sønnen Johannes Gjertsen, f. 1872, i husholdet.
Se FT1875 her
Ambrosius er pleiebarn i Måsøy i FT1875

Du skriver at Maren Christine var enke da hun møtte Johannes Gjertsen Fladhamer. Dersom fødselsåret til Maren virkelig er 1849, var hun bare 19 år da Ambrosius ble født. Dersom Johannes er far til Ambrosius, ville Maren vært usedvanlig ung da hun giftet seg med sin første mann.

I gårds-/slektshistorien fra Ankenes-Berget, er verken Ambrosius eller Elise listet som barn av Johannes/Maren Christine. Elise er nevnt som f. ca. 1870 i Måsøy.
Dersom dette er riktig, er det ett eller annet som ikke stemmer i ditt første innlegg, vedr. slektskapet Elise/Ambrosius/Johannes.

Her må nok håndfaste sammenhenger hentes ut av kirkebøkene, men de er fortsatt utilgjengelige.

mvh
Tom Kaasen

Tom Kaasen

Legg inn av Tom Kaasen » 4. mars 2012 kl. 13.17

Hei igjen

Arkivverket og kirkebøkene ble tilgjengelige igjen.

Jeg finner at Maren Christine og Christian Manasses? Andreassen gifter seg i Måsøy i 1868.

Se kirkeboka ved vielsen

Ambrosius Amand blir født 06.02.1869, se kirkeboka

Jeg finner ikke dåpen til Lise Magrete Gjertsen? og ikke dødsfallet til Christian Manasses?

Her er familien i FT1875

Du skriver at Elise Løb fikk en sønn, med ukjent far (Olsen). Jeg har sett at du har en Egil Emanuel Sletteng, f. 1897, på Geni.com, som sønn av Elise Amalie (uten etternavn) og ukjent Olsen.

Jeg finner en Egil f. Ankenes 1897 som tjenestegutt på Lengenes (Sleteng nordre og søndre) i FT1910. En god kandidat etter mitt skjønn.

Finner dåpen til en Egil Emanuel, f. 08.10.1897 i Ankenes. Mor er "idiotisk pige" Olise Amalie Johansdatter. Far er ukjent. Se kirkeboka, øverst, nr. 11

På nettsiden "gamlenarvik" spekuleres det i om Elise Løb er den Elise Kristiansdatter som er beskrevet som sinnsyk ved dødsfallet i 1904. Se kirkeboka, nr. 3

Fødselen til Egil Emanuel er anmeldt av en Karl Andreassen. Det kan være en mulighet for at Olise Amalie har fått etternavnet Johansdatter ved anmeldelse av dåpen, fordi anmelderen kanskje ikke vet at hun er Kristiansdatter? Det kan også hende at folk ikke skilte så godt mellom "sinnsyk og idiotisk", men det hefter en usikkerhet om mor til Egil Emanuel kan sies å være den samme som Elise Løb.

mvh
Tom Kaasen

Tom Kaasen

Legg inn av Tom Kaasen » 4. mars 2012 kl. 13.51

Litt mer

Ved konfirmasjonen til Egil Emanuel har han etternavnet Jensen,
se kirkeboka
Det er tilføyd "sinnsyk" over mors navn, som ved konfirmasjonen er oppført som Olise Amalie Johansen.

mvh
Tom Kaasen

gj15425
Sted: HEIMDAL

Legg inn av gj15425 » 4. mars 2012 kl. 20.00

Hei
Takk for alle tips, skal sjekke opp de bøkene som er nevnt:)

Etter det jeg har fått høre av en slektning av Fladhamer, ble Maren Holm født i Kristiansund 1849, så flyttet hele familien til Tromsø da var Maren 1 år gammel. (ca 1850) Siden hennes far var skipsbygger og fikk jobb i Tromsø.Der ble familien Kvekere, de flyttet tilbake når maren var ca 17 år gammel og de var den eneste kvekerfamilien i Kristiansund på den tiden. Det viser seg at Maren ikke vil bli værende i Kristiansund og havnet så i Ingø i Måsøy der hun var gift med Christian Ananis Andreassen ( muligens fra gården Løb i Bindal, grunnet at barna fikk etternavnet Løb) de fikk tre barn. :Kilde: Øyane: Gards- og ættesoge for Luster kommune, bind III, s. 82

Hun var nok rundt 18 år da hun fikk Ambrosius, alle barna hadde Løb i navnet sitt muligens fordi faren sannsynligvis var fra Gården Løb i Bindal., Elise Løb har jeg funnet i arkivverket i 1900 der står det at hun er født i Ingø, men jeg har ikke funnet henne i noen kirkebøker, verken dåpspapirer eller tilsvarende fra Ingø. Ambrosius Løb finner jeg i kirkeboka ref: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 320486.jpg
Der er faren Christian og Moren Maren Holm, der står det at moren tilhører vennenes samfunn ( Kvekerne)

Christian døde på sjøen og Maren giftet seg raskt med en ny mann Johannes Gjertsen Fladhammer, de flyttet først til Kåfjord så til ankenes. Elise/Lise og johannes ble med på flyttelasset , mens Ambrosius ble satt bort til en gammelt ektepar på Ingø. De to søskene har da plutselig etternavnet Johannesdatter, Johannesen, mulig etter sin stefar. Elise Løb bilr registert som Losjerende hos den familien i kilden fra gamle narvik, men da vi vet at Elise løb er datteren til Maren, kan det tenkes at hun har blitt registert to ganger, både som Elise Løb - Losjerende og Lise Margethe Gjertsen. Begge født i 1870.

Egil Sletteng som er min tipptippoldefar visste hvem hans mor og far var. Han tok det med seg i graven dessverre. I ettertid har min mors onkel funnet ut hvem som er faren og han mente at Elise er en og samme person. Lise Margrethe Gjertsen.

Når det gjelder etternavnet Jensen er det etternavnet han fikk av sine fosterforeldre som han bodde hos på sletteng gård. Han endret det til Sletteng ( grunnet at han bodde og jobbet på gården Sletteng).

Jeg lette først opp alle som er oppført som Olise Amalie Johansen/Olise Amalie Johansdatter f rundt 1870 i ankenes området,men fant ingen Olise Amalie noen steder og heller ikke Lise/Elise på de stedene jeg vet hun har vært. Heller ikke noen som var registert som sinnsyk. Når jeg så la ut infoen i en annen link, fikk jeg opplyst på mail at det sannsynligvis er en og samme person.

Men dessverre har jeg ingen dokumentasjon ( ennå) på at Elise Løb er Lise Margrethe Gjertsen, men sannsynligvis er det henne.

Et skudd i det blinde men jeg håper at kanskje kanskje noen av slektningene til Ambrosius vet/husker noe om søstra. Men jeg vet det er et veldig lite håp..
Det kan tenkes at de opplysningene jeg har er feil, så jeg er takknemlig for all hjelp:)

Tom Kaasen

Legg inn av Tom Kaasen » 4. mars 2012 kl. 22.23

Hei

Her er fødselen til Christian Manassas Andreassen. Se kirkeboka

Her er konfirmasjonen til Christian Manassas, nr. 14. Det later til at gårdsnavnet han ble født på er "Lande". Det er Vassås sokn i Bindal.

Jeg finner ikke forbindelse til navnet Løb, men det kan hende det ligger en generasjon eller to tidligere, f. eks. på morssiden.

mvh
Tom Kaasen

Tom Kaasen

Legg inn av Tom Kaasen » 4. mars 2012 kl. 23.23

Lette litt videre og fant fødselen til Chastor Kristian Gjertsen (står som Kristian) i folketellingene. Kirkeboken stadfester at Johannes Gjertsen Fladhammer og Maren Kristine Holm ble viet 1875. Jeg har ikke funnet vielsen, verken i Kåfjord eller Alta, men dåpen til Chastor Kristian er her, nr. 11, nest nederst

Jeg tror muligens Christian og Maren flyttet fra Måsøy før han omkom, etter som det er vanskelig å finne ham død. På den andre side, det er mange som begraves som "ukjent fisker" og han kan ha vært på utror et annet sted da han evt. omkom på sjøen.

mvh
Tom Kaasen

Tom Kaasen

Legg inn av Tom Kaasen » 4. mars 2012 kl. 23.55

Chastor Kristian Gjertsen, f. 27.03.1876 i Kåfjord, fant jeg plutselig i Tromsø i FT1910. Han bruker nå navnet Kastor Gjertsen og oppgis å være født i "Altinfjord". Fødselsdatoen er korrekt i forhold til kirkeboka.

Kan sjekkes her

Jeg sender deg en PM med tips knyttet til en levende person

mvh
Tom Kaasen

Svar

Gå tilbake til «Frøya»