Nettoformuen var berre 17-0-2 ?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Nettoformuen var berre 17-0-2 ?
Hei.
Jeg sitter å leser i en bygdebok. Det var ei som døde i 1796, og det vart skift 1797. Nettoformuen hennar var berre 17-0-2.
Men hva legges i at formuen var "17-0-2"?
På forhånd takk!
Mvh. Odd Inge
Jeg sitter å leser i en bygdebok. Det var ei som døde i 1796, og det vart skift 1797. Nettoformuen hennar var berre 17-0-2.
Men hva legges i at formuen var "17-0-2"?
På forhånd takk!
Mvh. Odd Inge
- Paul Johan Hals
Re: Nettoformuen var berre 17-0-2 ?
17 Rigsdaler - 0 Ort - 4 skilling
Nederst på denne siden http://www.maritimt.net/arkforsk/norskem.htm#Vekt
finner du gamle myntenheter brukt i Norge.
Mvh Paul
Nederst på denne siden http://www.maritimt.net/arkforsk/norskem.htm#Vekt
finner du gamle myntenheter brukt i Norge.
Mvh Paul
- Knut Bryn
- Sted: OSLO
Det spiller selvsagt ingen rolle i dette tilfellet, men jeg mener jeg har sett tabeller der det midterste tallet er mark i stedet for ort.
- Paul Johan Hals
Det stemmer nok, Knut. I følge tabellene som jeg linket til ble det brukt
Riksdaler - Mark - skilling fra 1523 til 1767.
Hvis du ser på tidsrommet for de forskjellige tabellene er det høyst forvirrende.
Mvh Paul
Riksdaler - Mark - skilling fra 1523 til 1767.
Hvis du ser på tidsrommet for de forskjellige tabellene er det høyst forvirrende.
Mvh Paul
- Knut Bryn
Ja, jeg ser det, Paul Johan. Så i dette skiftet fra 1797, så var det altså null ort og ikke null mark. Greit å vite 

- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Men at en hadde en formue på 17 riksdaler sier jo ingen ting om en ikke vet hvor mye en fikk for en riksdaler, en ort, en mark, en skilling på aktuelt tidspunkt.
Da kan en jo gå direkte inn i de forskjellige skifter og se hva de verdsetter de forskjellige gjenstander til. Eksempelvis her:
Søkbare skifter for Sunnmøre
Her kan en jo skrive år i søkefelt og direkte (med blå skrift) velge seg et eller flere skifter for det aktuelle år.
Ei ku lå vel på omtrent 4 Rd.
Da kan en jo gå direkte inn i de forskjellige skifter og se hva de verdsetter de forskjellige gjenstander til. Eksempelvis her:
Søkbare skifter for Sunnmøre
Her kan en jo skrive år i søkefelt og direkte (med blå skrift) velge seg et eller flere skifter for det aktuelle år.
Ei ku lå vel på omtrent 4 Rd.
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Knut skrev:Ja, jeg ser det, Paul Johan. Så i dette skiftet fra 1797, så var det altså null ort og ikke null mark. Greit å vite
Eller man kan si det var null av begge deler. Det var, særlig på Austlandet, like vanlig å bruke mark istedetfor ort. Begge var likeverdige ved at det gikk 4 ort på en rdl. og også 4 mark på en rdl. I skrift ble ofte tegnet for mark brukt.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
- Knut Bryn
Hvor mange mark det gikk på en riksdaler, er et spørsmål om hvilken tid dokumentet er fra. Fram til 1625 er Arilds omregning stort sett korrekt, men fra 1625 til 1816 gikk det 6 mark på 1 riksdaler, dvs. 1 mark tilsvarte 16 skilling (Kilde: Historisk leksikon)
- Paul Johan Hals
Vi kan trygt erklære oss enig med Vidar Sandbeck "Ja de penga"
Mvh Paul

Mvh Paul
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Og være evig takknemlige fordi det metriske titalls-systemet overtok i hele verden - bortsatt fra Liberia, Burma og USA da... 

- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Knut skrev:Hvor mange mark det gikk på en riksdaler, er et spørsmål om hvilken tid dokumentet er fra. Fram til 1625 er Arilds omregning stort sett korrekt, men fra 1625 til 1816 gikk det 6 mark på 1 riksdaler, dvs. 1 mark tilsvarte 16 skilling (Kilde: Historisk leksikon)
Ja, jeg ser det er slik, men samtidig sier samme kilde:
"I østnorske kilder er gjerne betegnelsen mark også brukt om ort (=24 sk. etter 1625)".
Det kan vel ikke bety annet enn at man på Austlandet brukte begrepene ort og mark for det samme, og at mark der ble regnet for 24 sk.
Hvordan forskjellig regnemåte i forskjellige deler av landet fungerte i praksis kan en lure på.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien