Knud Johansen Thoe, født midt på 1700-tallet
Moderator: MOD_Oppland
-
Knud Johansen Thoe, født midt på 1700-tallet
Knud Johansen Thoe fikk et uekte barn med Ane Jørgensdatter i 1785 som ble døpt Erich (Erik), tjedre kollone nr 5:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104
Er det noen som vet noe mer om denne Knud og ev. Ane?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104
Er det noen som vet noe mer om denne Knud og ev. Ane?
Re: Knud Johansen Thoe, født midt på 1700-tallet
Hei, parallelslalåm. Det skal ikke være Moe i stedet for Thoe?
Jeg prøvde meg med To-gårdene her på Otta, men det høver ikke. (De ble dengang vanligvis stavet Toug).
Bror på Moe ??? Også er vi over på Skiedsvold igjen med Ane og Erich.
Jeg prøvde meg med To-gårdene her på Otta, men det høver ikke. (De ble dengang vanligvis stavet Toug).
Bror på Moe ??? Også er vi over på Skiedsvold igjen med Ane og Erich.
-
Det står helt tydelig Knud Johansen Thoe ...........
Åh ja, det har jeg da ikke ytret tvil om. Presten kan da ha hørt feil, eller skrevet feil. Altså: Det som her 3 mil unna ble uttalt To, ble skrevet Toug. Jeg kjenner ikke flere lignelser i gamle Vågå. Det betyr ikke at det ikke har eksistert. Men To-navnet finst ikke noe annet sted heller. Har du noen gang sett at jeg er stri ?
- Knut Bryn
- Sted: OSLO
Jeg tror nok at Helge har rett. I tingbok nr. 13b for Nord-Gudbrandsdalen finner vi denne protokollinnførslen den 11. juli 1786 (fol. 290a):
De innstevnede møtte ikke og saken ble utsatt. Jeg kan ikke finne at den kom opp senere, så med forbehold om at jeg har oversett den, har de vel gjort opp for seg direkte med fogden. Derfor får vi dessverre ikke vite mer om bakgrunnen til Knut og Anne, men det står ihvertfall helt tydelig Moe som gårdsnavn.
Jeg legger til at tingboka også inneholder en kunngjøring datert 7. juli 1786 fra biskop Schmidt om «Bøxel-Seddel til Knud Johansen paa Gaarden Lyen».
- Fogden Hartmann anmeldte til dette Ting med lovl. Mundtlig Varsel at have ladet indstevne følgende til at anhøre Bevisligheden anlangende de af dem i Aaret 1785 begangne lejermaale, [...] Knud Johansen Moe, Anna Jørgensdr. [...]
De innstevnede møtte ikke og saken ble utsatt. Jeg kan ikke finne at den kom opp senere, så med forbehold om at jeg har oversett den, har de vel gjort opp for seg direkte med fogden. Derfor får vi dessverre ikke vite mer om bakgrunnen til Knut og Anne, men det står ihvertfall helt tydelig Moe som gårdsnavn.
Jeg legger til at tingboka også inneholder en kunngjøring datert 7. juli 1786 fra biskop Schmidt om «Bøxel-Seddel til Knud Johansen paa Gaarden Lyen».
-
Dette var oppklarende. Jeg har ikke vært borti noen gård som heter Moe i Vågå, så her trenger jeg litt hjelp.
Men i folketellingen for 1801 finner jeg en Knud Jonsen på Lyen:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=415#ovre
Kan det være noe her mon tro?
Ellers finner jeg Erik som tjener på Skjedsvold i folketellingen for 1801. Der er det også en dame som heter Ane Jørgensdatter, 40 år (tjener):
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1446#ovre
Skulle ikke forundre meg om det er moren til Erik .........?
Men i folketellingen for 1801 finner jeg en Knud Jonsen på Lyen:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=415#ovre
Kan det være noe her mon tro?
Ellers finner jeg Erik som tjener på Skjedsvold i folketellingen for 1801. Der er det også en dame som heter Ane Jørgensdatter, 40 år (tjener):
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1446#ovre
Skulle ikke forundre meg om det er moren til Erik .........?
Jo, Bare i Vågåmo er det flere navn som avsluttes med/ inneholder mo. I dette tilfellet er det nok rett og slett Moe. Det er i Nordherad, nå gnr/bnr 76/1. (På Selsverket Mo, og i Heidal faktisk 3 forkjellige i gamle Vågå storkommune.)
-
Finner denne Anne, født i 1759, med en far som het Jørgen Erichsen (nr 2, andre kolonne):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-61
Det er mange Anne'er i dette tidsrommet, men jeg klarer ikke å finne flere med fedre som heter Jørgen. Klarer ikke å tyde det som står her, men kan det stå "Skaarvang" på en av fadderne?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-61
Det er mange Anne'er i dette tidsrommet, men jeg klarer ikke å finne flere med fedre som heter Jørgen. Klarer ikke å tyde det som står her, men kan det stå "Skaarvang" på en av fadderne?
Hei Leif. Enig med det at det er utydelig, men jeg ser for meg samme navnet, Eirik Haugen bor der oppe. Vi får rope på han -
-
Har fått litt hjelp til å tydet navnene på fadderne til Anne og har følgende forslag:
1. Jon Svare
2. Siver (Syver) Bakken
3. Rønnaug Joten
4. Gunild Skaarvang
5. ......... Olsdatter
Hvis noe av dette stemmer så plasserer det Anne Jørgensdatter oppe i Skårvangen og kan forklare hvorfor Erik Knudsen senere havnet i Bakken.
Er det noen som kan underbygge en slik teori?
1. Jon Svare
2. Siver (Syver) Bakken
3. Rønnaug Joten
4. Gunild Skaarvang
5. ......... Olsdatter
Hvis noe av dette stemmer så plasserer det Anne Jørgensdatter oppe i Skårvangen og kan forklare hvorfor Erik Knudsen senere havnet i Bakken.
Er det noen som kan underbygge en slik teori?
Jeg synes du underbygger bra selv. Jeg vet ikke HVORFOR. Bakken, nå gnr/bnr 47/1 ligger i Skårvangen.
Ja, det er jo derfor du spør. Disse trådene er dugnader.
Hvis Knud ikke er død i 1801 ? Jeg har lett og lett i hele Gudbrandsdalen og mange steder ellers. Han var ikke oppvokst annet sted ??? Hvis vi ikke henger oss opp i navnet i Erich's dåp, så har vi en kandidat på Lyen i Vågå. Han giftet seg trolig flere år etter nevnte dåp i 1785. Nei, jeg finner ikke så uhorvelig mange hvis vi skal holde oss her i distriktet ? Ikke vet jeg.
Anne Jørgensd. Bakken 28.09.1759 - 07.04.1838 hadde to barn :
Erik Knudsen 01.05.1785 ble eier av Bakken på tross at han var født utenom ekteskap
Marit Syversd. f. 21.01.1789 bodde i Bakken g. Anders Andersen Storvikseie
Anne ble gift til Sønstenghaugen 07.06.1805 men fikk selvfølgelig ikke barn i ekteskapet.
Hennes mann var Knud Svendsen 1771--1861.
Erik Knudsens far skrives som Knud Johansen Thoe - men han blir også kalt Lyen.
Erik Knudsen 01.05.1785 ble eier av Bakken på tross at han var født utenom ekteskap
Marit Syversd. f. 21.01.1789 bodde i Bakken g. Anders Andersen Storvikseie
Anne ble gift til Sønstenghaugen 07.06.1805 men fikk selvfølgelig ikke barn i ekteskapet.
Hennes mann var Knud Svendsen 1771--1861.
Erik Knudsens far skrives som Knud Johansen Thoe - men han blir også kalt Lyen.
Eirik, Nesten perfekt. Men for å spikre kassa : Tho ??
Knud Johansen / Johannesen Mo var f. 1749 sønn av
Aaste Mo 1711-1781 g. Johannes Knutsen Storvik.
Aaste var datter av Jon Svendsen Mo 1658 1738
og Ingrid Iversd. Lunde nigard d. 1737
Aaste Mo 1711-1781 g. Johannes Knutsen Storvik.
Aaste var datter av Jon Svendsen Mo 1658 1738
og Ingrid Iversd. Lunde nigard d. 1737
-
Det var særdeles nyttige opplysninger som klargjorde en god del. Jeg har imidlertid noen små løse tråder som må nøstes sammen:
1. Hvem var faren til Annes datter (Marit)?
2. Er det Anne som var tjener på Skjedsvold i 1801-tellingen (det må det nesten ha vært)?
3. Vet vi noe om Annes mor?
4. Og var Jørgen Eriksen fra Bakken?
Når det gjelder denne Knud Johansen som var utgangspunktet for dette emnet, tyder vel alt på at "Thoe" er en skrivefeil i kirkeboken - og at det skulle vært Moe og at mannen senere var å finne på Lyen. I folketellingen for 1801 er det en Knud Jonsen, 62 år, på gården Lyen. Kan dette være samme mann, men med nok en skrivefeil?
Til slutt noe som ikke angår denne saken spesielt, men som jeg lurer på:
I folketellinge for 1801 er det 3 "gårder" som har ulike skrivemåter av "Skårvang". Hvilke gårder var det ut i fra dagens gårdsnavn?
1. Hvem var faren til Annes datter (Marit)?
2. Er det Anne som var tjener på Skjedsvold i 1801-tellingen (det må det nesten ha vært)?
3. Vet vi noe om Annes mor?
4. Og var Jørgen Eriksen fra Bakken?
Når det gjelder denne Knud Johansen som var utgangspunktet for dette emnet, tyder vel alt på at "Thoe" er en skrivefeil i kirkeboken - og at det skulle vært Moe og at mannen senere var å finne på Lyen. I folketellingen for 1801 er det en Knud Jonsen, 62 år, på gården Lyen. Kan dette være samme mann, men med nok en skrivefeil?
Til slutt noe som ikke angår denne saken spesielt, men som jeg lurer på:
I folketellinge for 1801 er det 3 "gårder" som har ulike skrivemåter av "Skårvang". Hvilke gårder var det ut i fra dagens gårdsnavn?
-
Etter som de to siste innleggene ble skrevet samtidig, er spørsmålet rundt Knud Johansen oppklart.
Leif skrev: Når det gjelder denne Knud Johansen som var utgangspunktet for dette emnet, tyder vel alt på at "Thoe" er en skrivefeil i kirkeboken
Det står ikke Thoe. Jeg leser helt tydelig Moe i kirkeboka ved dåpen til Erik.
Marit f. 21.01.1789 var datter til Syver Olsen
Vi må gå ut ifra med stor sikkerhet at Anne Jørgensd. er på Skjedsvold i 1801 - det er rett over elva Skjerva fra Bakken.
Annes mor var Eldri Erlandsd. søre Holen gift 17.10.1747 med Jørgen Eriksen fra nordre Holen. Han døde mai 1799 og oppgis å være 81 år.
Vi må gå ut ifra med stor sikkerhet at Anne Jørgensd. er på Skjedsvold i 1801 - det er rett over elva Skjerva fra Bakken.
Annes mor var Eldri Erlandsd. søre Holen gift 17.10.1747 med Jørgen Eriksen fra nordre Holen. Han døde mai 1799 og oppgis å være 81 år.
-
Aha .... Bindestreken etter Erich har blitt til toppen av "T'en". Godt jeg ikke er den eneste som ikke har sett det ........... 

Ang Annes faddere så leser jeg de slik :
Jon Svare Siver Backen, Rønnaug Holen, Gunild Skaarvang Rannej Olsd.
Ang 1801 i Skårvangen - så har
Ole Halvorsen Ødegården nedre
Knud Poulsen Bakken
Erland Jørgensen Haugen
Syver Pedersen Garden
Syver Sevaldsen Uppistugu
de andre er husmenn / leilendinger.
Jon Svare Siver Backen, Rønnaug Holen, Gunild Skaarvang Rannej Olsd.
Ang 1801 i Skårvangen - så har
Ole Halvorsen Ødegården nedre
Knud Poulsen Bakken
Erland Jørgensen Haugen
Syver Pedersen Garden
Syver Sevaldsen Uppistugu
de andre er husmenn / leilendinger.
Ja, jeg streifet Skjedsvold den 27. november ...