Bilde fra Molde. Hva slags bilmerke er dette?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Bilde fra Molde. Hva slags bilmerke er dette?

Legg inn av Osvald Rydjord » 27. november 2011 kl. 13.59

Jeg fikk muligheter til å scanne noen gamle bilder, bl.a. dette. Det er trolig tatt i Molde i 1924 for på baksiden står det N.N.Rydjord 1924. Personen er derfor trolig Nil Nilsen Rydjord, f 1898 på Rydjord d 1933 i Molde. Han drev drosje i Molde og kanskje hadde han lastebil også.

Er det noen som kjenner biltypen?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Bilde fra Molde. Hva slags bilmerke er dette?

Legg inn av Paul Johan Hals » 27. november 2011 kl. 14.28

Etter merket oppe på radiatoren ser det ut til å være Chevrolet. De har samme utforming av emblemet fremdeles.

Mvh Paul

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 27. november 2011 kl. 15.34

Takk Paul, du har bedre kjennskap til biler enn jeg har, så det stemmer sikkert. Det var ikke mye sikkerhetsforanstaltninger den gangen!

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 28. november 2011 kl. 22.35

Hei Osvald.

Godt kjennskap til biler har jeg ikke, men min morfar hadde en Chevrolet lastebil fra 1938. Han kjøpte den vistnok mer eller mindre som vrak og bygget den opp selv. Han var gårdbruker og smed. Bilen fikk da også et litt spesielt utseende.
Bilen eksisterer fortsatt. To av hans oldebarn har tatt seg av den og passer på den som det klenodiet den er. Den er i full stand, dersom ikke "Berit" tok knekken på den i helga.

Mvh Paul

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 30. november 2011 kl. 16.59

Han som hadde bilen i 1924 var vognmann i Molde og døde bare 35 år gammel i 1933.

Bjørn Aarø
Sted: ÅLESUND

Legg inn av Bjørn Aarø » 3. desember 2011 kl. 13.45

Hallo Osvald.

Litt historie om denne bil.
Da min far Johan Jørgensen Aarø har nedskrevet heile sin livshistore så kan undertegnede fortelle historia om denne bil.
Sitat fra hans memomarer.
Johan Jørgensen Aarø kjøpte en gamel lastebil i året 1925 med kjennetegn T-129 som ble benyttet til melketransport fra Røbek-Molde, men da det viste seg at denne bilen var lite driftsikker for rutekjøring søkte eg samarbeide med Nils Rydjord, som da hadde en Ford lastebil som han drev varetransport med. Avtalen ble at Fordbilen skulle utbyttes i en ny Chevrolet lastebil som fikk kjennetegn T-644, (se bildet) og med denne bil ble melkeruten Molde- Lønset offensielt åpnet den 1 april 1926.
Min far starta så ruten Molde- Skaret med en 5 seter Briscoe og den ble åpnet som sommerrute den 5 Juni 1926 med to daglige avganger Onsdag- Lørdag- Søndag.
Torstein Vorpenes fikk konsesjon for kombinert rute Molde- Eidsæter. Nils Rydjord
døde i året 1933, og Torstein Vorpenes overtok ruten Molde-Hjelset-Oppdøl alene.
Dei godkjente persontakster.
Molde- Aarø kr. 0,50.
Molde- Strande kr.1.00
Molde- Skaret kr. 2.00
Og godstakster pr. kolli kr 0.50 til kr. 1.00, efter størrelse.

Hilsen.
Bjørn Aarø

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 10. desember 2011 kl. 21.25

Saa morsomt Bjorn. Jeg skal sende deg en kopi av bildet naar jeg er tilbake fra solfylte Brasil og forhaapentligvis minst en semifinale.

Hilsen
Osvald

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 25. juli 2012 kl. 21.13

Hei Osvald!

I "Brannvern i Molde gjennom 250 år" av Rof Strand står det på s. 38:
Utrykningen foregikk helt til 1928 med handkjerre. På grunn av et mellomværende med Nils Rydjord fikk kommunen en liten lastebil i 1927, en Chevrolet. Dette ble brannvesenets første utrykningsbil. Den var uten pumpe, men fikk etterhvert påmontert diverse utstyr.

Svar

Gå tilbake til «Molde»