Hei! Jeg er ny på dette forumet, så jeg håper at jeg ikke gjør noen feil her...
Jeg er på jakt etter en italiensk mann som sannsynligvis het Giovanni Gerotti, og var født rundt 1760, men siden nordmenn ikke var så vant til italienske navn, kan det godt være at han het "Cerutti" eller noe annet - han er i kildene som alt fra "Jerotti" til "Sjeraati" og andre rare stavemåter.
For noen år siden fikk en slektning av meg hjelp til å finne en god del opplysninger om Giovanni, og han som gjorde arbeidet skrev en liten artikkel om det etterpå. Den kan leses her og det er bare "intermesso"-delene som er av interesse hva angår denne mannen. Men de intermessoene inneholder omtrent alt vi vet om ham.
I folketellingen fra 1801 oppgis han til å være circa 40 år gammel. (Jeg vet at dette er riktig mann til tross for stavemåten; døtrene og etterkommerene deres lar seg følge nedover). Med andre ord er han født circa 1760.
Jeg har veldig, veldig lyst til å undersøke mer om hans italienske bakgrunn - men hvordan skal jeg gå frem? Jeg må finne et fødested, eller et tilnærmet fødested, men er det noen som har noen idé om kilder som kan tenkes å ha den opplysningen?
Dessuten: er det noen som kan finne dødsåret hans? Jeg har lett, men jeg tror problemet med stavemåten gjør at jeg ikke finner ham. På forhånd tusen takk for all hjelp!
Giovanni Gerotti - fødsel og død?
Moderator: MOD_Hordaland
Re: Giovanni Gerotti - fødsel og død?
Død 12. april 1826, alder 64 år, nr 47 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-263
mvh
Linda
mvh
Linda
Fantastisk! Tusen takk! Dette var virkelig morsomt.
64 år er jo en anstendig alder, men er det noen som klarer å tolke dødsårsaken? For meg ser det nesten ut som om det står "forkjølelse," eller noe slikt?
64 år er jo en anstendig alder, men er det noen som klarer å tolke dødsårsaken? For meg ser det nesten ut som om det står "forkjølelse," eller noe slikt?
- Paul Johan Hals
Ja, det står faktisk forkjølelse. Har ikke hørt at noen døde av det, men idag sier de fleste som blir forkjølet at de har influensa. (Min personlige oppfatning). Kanskje det var en influensa han hadde. Vet ikke om den betegnelsen var "oppfunnet" den gang.
Mvh Paul
Mvh Paul
Stemmer, - forkjølelse. Høres nok rart ut i dag, men det ble vel komplikasjoner av noe slag.
mvh
Linda
mvh
Linda
Takk, begge to, for bekreftelse. Det var vel en forkjølelse av det kraftige slaget! Det skjer jo den dag i dag, at eldre mennesker dør av influensa, så det kan vel ha vært noe slikt.
Siden Linda fant dødsåret greide jeg å bruke stavemåten der til å finne en annen referanse, i folketellingen i Bergen i 1815. ( http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=4736 ) Der står han oppført som borger.
Med andre ord må han ha fått et borgerbrev en gang, så jeg tenkte jeg kanskje kunne finne fødestedet hans der. Men stemmer det at den eneste digitaliserte borgerboken er denne? ( https://www.bergen.kommune.no/omkommune ... icle-22773 ) I så tilfelle er vel en henvendelse til byarkivet i Bergen neste stopp...?
Siden Linda fant dødsåret greide jeg å bruke stavemåten der til å finne en annen referanse, i folketellingen i Bergen i 1815. ( http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=4736 ) Der står han oppført som borger.
Med andre ord må han ha fått et borgerbrev en gang, så jeg tenkte jeg kanskje kunne finne fødestedet hans der. Men stemmer det at den eneste digitaliserte borgerboken er denne? ( https://www.bergen.kommune.no/omkommune ... icle-22773 ) I så tilfelle er vel en henvendelse til byarkivet i Bergen neste stopp...?
Hei Marianne!
Borgerbøker for Bergen ligger under Slektshistoriske kilder i Norge her på Dis sine sider.
I kategorien "Annet" under Bergen kommune finnes det flere borgerbøker, den ene som Web-bok.
Lykke til !
Med hilsen
Eva Bjørø Pedersen
Borgerbøker for Bergen ligger under Slektshistoriske kilder i Norge her på Dis sine sider.
I kategorien "Annet" under Bergen kommune finnes det flere borgerbøker, den ene som Web-bok.
Lykke til !
Med hilsen
Eva Bjørø Pedersen
Hei Eva!
Først og fremst - tusen takk for tipset! Jeg har imidlertid havnet oppi noe som ligner litt på et mysterium. Jeg har gått gjennom borgerboken fra og med 1801 til og med 1815, men jeg finner ham ikke! I folketellingen fra 1801 er han registrert som "arbeidsmand," og i 1815 er han blitt "borger" - så da burde det jo finnes en registrering av borgerbrevet hans?
For sikkerhets skyld lette jeg meg gjennom boken fra 1780 til 1800 også, i tilfelle registreringen i 1801 var feil og han hadde blitt borger allerede da - men jeg fant ham ikke der heller. Jeg skal gå gjennom perioden 1801-1815 ennå en gang, siden det kan jo skje at man overser noe, men jeg tror ikke jeg har gjort det. Så hva gjør jeg nå?
Jeg dobbelsjekket det som står opplyst i det essayet jeg linket til i den første posten min: at han ikke er å finne i undersøkelseskomisjonens liste fra 1804. Og det stemmer, såvidt jeg kan se. Altså burde han ha vært en borger allerede da.
I essayet jeg linket til stod det, sitat: "det er mogeleg at han er registrert i borgarvæpninga sine protokollar på byarkivet i Bergen…. " Er det noen som vet hva disse protokollene heter, slik at jeg eventuelt kan spørre tter dem på byarkivet i Bergen? Alternativt, finnes de på nettet noe sted?
Småfrustrert hilsen fra Marianne!
Først og fremst - tusen takk for tipset! Jeg har imidlertid havnet oppi noe som ligner litt på et mysterium. Jeg har gått gjennom borgerboken fra og med 1801 til og med 1815, men jeg finner ham ikke! I folketellingen fra 1801 er han registrert som "arbeidsmand," og i 1815 er han blitt "borger" - så da burde det jo finnes en registrering av borgerbrevet hans?
For sikkerhets skyld lette jeg meg gjennom boken fra 1780 til 1800 også, i tilfelle registreringen i 1801 var feil og han hadde blitt borger allerede da - men jeg fant ham ikke der heller. Jeg skal gå gjennom perioden 1801-1815 ennå en gang, siden det kan jo skje at man overser noe, men jeg tror ikke jeg har gjort det. Så hva gjør jeg nå?
Jeg dobbelsjekket det som står opplyst i det essayet jeg linket til i den første posten min: at han ikke er å finne i undersøkelseskomisjonens liste fra 1804. Og det stemmer, såvidt jeg kan se. Altså burde han ha vært en borger allerede da.
I essayet jeg linket til stod det, sitat: "det er mogeleg at han er registrert i borgarvæpninga sine protokollar på byarkivet i Bergen…. " Er det noen som vet hva disse protokollene heter, slik at jeg eventuelt kan spørre tter dem på byarkivet i Bergen? Alternativt, finnes de på nettet noe sted?
Småfrustrert hilsen fra Marianne!