Mosling Stordalen f.1846 / FT1900 i Moslingstugu
Moderator: MOD_Oppland
Mosling Stordalen f.1846 / FT1900 i Moslingstugu
Mosling Stordalen bor i 1900 i Moslingstugu f. 1846 ugift, sammen med sin ugifte mor Mari Stordalen f. 1819. Hvor stammer slik fra - med et slikt navn ? Det har i alle fall ingen tradisjon her i distriktet.
Re: Mosling Stordalen / Moslingstugu
Moslingstuen ligger/lå under g.nr. 66 som er Vaage Prestegaard (Uldensø)
Ja nederst i Kveåm.
- Gry Onarheim Dahlmo
Mosling som etternavn finnes i Ofoten og noen andre deler av landet i FT1865.
Fant en Mikal Mosling i Bjugn i FT1865 som har fødested Gudbrandsdalen og fødselsår 1816.
Mosling Andreassen Stordalen fikk et barn i Vågå i 1883:
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 7 /1 (1872-1886), Fødte og døpte 1883, side 60.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-62
Kari Moslingsdatter i FT1900.
Fant en Mikal Mosling i Bjugn i FT1865 som har fødested Gudbrandsdalen og fødselsår 1816.
Mosling Andreassen Stordalen fikk et barn i Vågå i 1883:
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå i Vågå, Ministerialbok nr. 7 /1 (1872-1886), Fødte og døpte 1883, side 60.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-62
Kari Moslingsdatter i FT1900.
Vennlig hilsen Gry
-
- Sted: VÅGÅ
Hei
Pussigt navn på vagver ja
Her er et annet barn
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6075&idx_id=6075&uid=ny&idx_side=-28
Siste barnet på denne siden.
Her er han sikkert døpt, med far fra Fron, dåp nr 59.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8917&idx_id=8917&uid=ny&idx_side=-11
Fra Nils
Pussigt navn på vagver ja

Her er et annet barn
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6075&idx_id=6075&uid=ny&idx_side=-28
Siste barnet på denne siden.
Her er han sikkert døpt, med far fra Fron, dåp nr 59.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8917&idx_id=8917&uid=ny&idx_side=-11
Fra Nils
Skal visst stå noe om familien i årbok for Gudbrandsdalen 1969 - men den har jeg ikke....
Det ser ut til at Mosling også har kommet til Heidal.
Kan Marit f.? Gram Mosling være søster til Michael Andersen Gram Mosling f.17.7.1843 av ugifte forldre: Mari Arnesdtr. f.12.3.1819 Stordalen i Vågå og Anders Andersen, f.? Bøeie, Fron?
Ole Syversen Bekkemellem f.1822-1912, g 1855 m
Mari Olsdtr Haredalen f.1830 Sell
Ole var husmann i 1865 og selveier i 1875.
Omtalt i Årbok for Gudbrandsdalen 1979, s.88.
Barn:
1. Syver Olsen f.1854, Sell, gm
Marit f. Gram Mosling fra Vågå.
De bodde i ei stue på Kleivom i nedre Heidal.
Syver har datteren Marie, 1881 med Marit Eriksdtr f.1855 Stordalen, Vågå. De har også Ingeborg, 1883, begges 4.lm.
2. Ole Olsen f.1856, neste bruker
3. Hans Olsen f.1858, se Grote 197/8
4. Iver Olsen, f.1861, Sell, til Amerika
5. Paul Olsen f.1863, Sell
6. Ole Olsen f.1864, Sell
7. Ragnild Olsdtr f.1871, Sell
Barn: 1. Maria Hansdtr f.1898
8. Anne Olsdtr f.1874, Sell
Kan Marit f.? Gram Mosling være søster til Michael Andersen Gram Mosling f.17.7.1843 av ugifte forldre: Mari Arnesdtr. f.12.3.1819 Stordalen i Vågå og Anders Andersen, f.? Bøeie, Fron?
Ole Syversen Bekkemellem f.1822-1912, g 1855 m
Mari Olsdtr Haredalen f.1830 Sell
Ole var husmann i 1865 og selveier i 1875.
Omtalt i Årbok for Gudbrandsdalen 1979, s.88.
Barn:
1. Syver Olsen f.1854, Sell, gm
Marit f. Gram Mosling fra Vågå.
De bodde i ei stue på Kleivom i nedre Heidal.
Syver har datteren Marie, 1881 med Marit Eriksdtr f.1855 Stordalen, Vågå. De har også Ingeborg, 1883, begges 4.lm.
2. Ole Olsen f.1856, neste bruker
3. Hans Olsen f.1858, se Grote 197/8
4. Iver Olsen, f.1861, Sell, til Amerika
5. Paul Olsen f.1863, Sell
6. Ole Olsen f.1864, Sell
7. Ragnild Olsdtr f.1871, Sell
Barn: 1. Maria Hansdtr f.1898
8. Anne Olsdtr f.1874, Sell
-
I Årbok for Gudbrandsdalen skriver Høgåsen i en artikkel om bygdaspelemenn Sitat:
*Mikal Gram Mosling Anderson heitte ein spelmann som var født i 1843. Han vart oppattkalla etter ein morbror som for til Trøndelagen. Mora var fra Stordalen og heitte Mari Arnesdatter. Faren var tømmerfløter frå Fron.
Denne spelmannen skulle vere skyld Ola Molykkjun frå Lom*
Sitat slutt.
Morbroren heitte Michael Mosling Arnesen, født i Nordherred, sikkert Stordalen 8/1-1815.
det er sikkert denne karen som Gry Onarheim Dahlmo har funnet i Bjugn i 1865.
Angående Marit som var gift med Syver Olsen Bekkemellom i Heidal så var ho døpt Marit Eriksdatter. Sammenhengen her er usikker. Nr 31.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6075&idx_id=6075&uid=ny&idx_side=-227
Mvh Nils
*Mikal Gram Mosling Anderson heitte ein spelmann som var født i 1843. Han vart oppattkalla etter ein morbror som for til Trøndelagen. Mora var fra Stordalen og heitte Mari Arnesdatter. Faren var tømmerfløter frå Fron.
Denne spelmannen skulle vere skyld Ola Molykkjun frå Lom*
Sitat slutt.
Morbroren heitte Michael Mosling Arnesen, født i Nordherred, sikkert Stordalen 8/1-1815.
det er sikkert denne karen som Gry Onarheim Dahlmo har funnet i Bjugn i 1865.
Angående Marit som var gift med Syver Olsen Bekkemellom i Heidal så var ho døpt Marit Eriksdatter. Sammenhengen her er usikker. Nr 31.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6075&idx_id=6075&uid=ny&idx_side=-227
Mvh Nils
- Gry Onarheim Dahlmo
Nils skrev:Morbroren heitte Michael Mosling Arnesen, født i Nordherred, sikkert Stordalen 8/1-1815.
Godt vi også har bygdebøker og andre skriftlige kilder som kan gi oss ledetråder til å finne folk i primærkildene:
Michael sin dåp 1814 - nederst til venstre.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 2 (1810-1815), Fødte og døpte 1815, side 44-45.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-26
Foreldre : Arne Olsen og Mari Larsisdatter. Fikk hjelp til dette her.
Og da fant Magne Østhus, under samme forum, vielsen deres i 1805:
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Ekteviede 1803-1806, side 119.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-141
Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Men vi lurer jo fortsatt på hvordan navnet Mosling "havnet" i Gudbrandsdalen? Fått bekreftet navnet i 1814 men finner vi det i andre kilder og tidligere enn 1814?
Vennlig hilsen Gry
Kan det ha noe med etniske minioriteter eller innvandrere å gjøre ?
- Gry Onarheim Dahlmo
Mulig at Moslingnavnet har sitt opphav her til lands i Trondheim?
http://vestraat.net/TNG/getperson.php?p ... 9&tree=IEA
Nå har vel ikke "våre" Moslinger i Gudbrandsdalen dette som slektsnavn, så de kan jo være oppkalt etter en "øvrighet" som slekta har møtt på sin vei i livet. Men vært artig å vite hvordan disse dølene kom i kontakt med navnet.
http://vestraat.net/TNG/getperson.php?p ... 9&tree=IEA
Nå har vel ikke "våre" Moslinger i Gudbrandsdalen dette som slektsnavn, så de kan jo være oppkalt etter en "øvrighet" som slekta har møtt på sin vei i livet. Men vært artig å vite hvordan disse dølene kom i kontakt med navnet.
Vennlig hilsen Gry
Ref.: Chr. Thaulow, Personalhistorie for Trondhjem og omegn:
Abraham Drejer Mosling, en Sønnesøn af førstnævnte af samme Navn, er fød 1. Mai 1785 i Børsen paa Gaarden Rosvold, som dengang eiedes af hans Forældre Barthold Andreas Mosling og Susanne Margrethe, fød Matheson. Familien Mosling er indkommet her i Landet i det 17.Aarhundrede. En Familietradition siger i 1621 at den første af Navnet ansattes som Læge ved Løkkens Kobberværk i Meldalen.
Efter Tellefsens Udskrift af Domkirkens Ministerialbog (se Vid. Selsk. Man.) havde Regm. Feldtskjær Christian Mosling et Barn til Daaben 1710. En Søn af andet Ægteskap var Kjøbmand og senere Toldinspektør Abr. Br. Mosling Fader til Barthold Andreas. Om familien Matheson findes formentlig Oplysninger i B. Moes Personalhistorie. Den antages at nedstamme fra en av de faa Skotter der reddedes efter Slaget ved Kringen. Navnet antages at ha været Mathews, og han skal være bleven gift med Foged Lars Grams Datter.
Abraham Drejer Mosling, en Sønnesøn af førstnævnte af samme Navn, er fød 1. Mai 1785 i Børsen paa Gaarden Rosvold, som dengang eiedes af hans Forældre Barthold Andreas Mosling og Susanne Margrethe, fød Matheson. Familien Mosling er indkommet her i Landet i det 17.Aarhundrede. En Familietradition siger i 1621 at den første af Navnet ansattes som Læge ved Løkkens Kobberværk i Meldalen.
Efter Tellefsens Udskrift af Domkirkens Ministerialbog (se Vid. Selsk. Man.) havde Regm. Feldtskjær Christian Mosling et Barn til Daaben 1710. En Søn af andet Ægteskap var Kjøbmand og senere Toldinspektør Abr. Br. Mosling Fader til Barthold Andreas. Om familien Matheson findes formentlig Oplysninger i B. Moes Personalhistorie. Den antages at nedstamme fra en av de faa Skotter der reddedes efter Slaget ved Kringen. Navnet antages at ha været Mathews, og han skal være bleven gift med Foged Lars Grams Datter.
Ref.: Rolf Rasch-Engh, Skottetoget og kampene ved Kringen 1612.
James Matheson kom til Trondheim, fortelles det et sted i et skriv fra Statsarkivet i Trondheim. Han var med på Skotteferden i 1612. Han omtales som sersjant, kom senere til Danmark, hvor han skal ha blitt oberstløytnant i dansk tjeneste.
Denne Matheson er den første med navnet i Norge.
Sannheten er at han flyktet til Hundorp, lenger sør i dalen. Her kom han til gården Steig, som den gang var fogedgård og sete til fogden over Gudbrandsdalen. Her hadde fogden så lenge man kunne huske hatt sitt tilhold på den gamle kongsgården. Fra 1500-tallet kjenner vi Lars Gram, som i virkeligheten var gudbrandsdølenes øverste leder i 1612.
Hit kom James Matheson - sikkert som fange - og ble her vinteren over. Først ble han innesperret, siden fikk han gå fritt omkring.
Året etter ble han gift med fogdens, Lars Grams, datter.
James Matheson g.m. ? Larsdtr. Gram kan gi opphavet til datteren
Susanne Margrethe, f.Matheson g.m. Barthold Andreas Mosling som igjen kan ha ført til arvinger med navnet Gram Mosling.
Fogden Lars Gram har hatt eierskap/byksel i Wisted 1 hud, øvre Faukstad 3 skinn og Nedre Daller 1 1/2 hud og 1 1/2 skinn.
Mener å ha hørt nevnt Gram-sætra i Vågå.
Kan det spinnes videre?
James Matheson kom til Trondheim, fortelles det et sted i et skriv fra Statsarkivet i Trondheim. Han var med på Skotteferden i 1612. Han omtales som sersjant, kom senere til Danmark, hvor han skal ha blitt oberstløytnant i dansk tjeneste.
Denne Matheson er den første med navnet i Norge.
Sannheten er at han flyktet til Hundorp, lenger sør i dalen. Her kom han til gården Steig, som den gang var fogedgård og sete til fogden over Gudbrandsdalen. Her hadde fogden så lenge man kunne huske hatt sitt tilhold på den gamle kongsgården. Fra 1500-tallet kjenner vi Lars Gram, som i virkeligheten var gudbrandsdølenes øverste leder i 1612.
Hit kom James Matheson - sikkert som fange - og ble her vinteren over. Først ble han innesperret, siden fikk han gå fritt omkring.
Året etter ble han gift med fogdens, Lars Grams, datter.
James Matheson g.m. ? Larsdtr. Gram kan gi opphavet til datteren
Susanne Margrethe, f.Matheson g.m. Barthold Andreas Mosling som igjen kan ha ført til arvinger med navnet Gram Mosling.
Fogden Lars Gram har hatt eierskap/byksel i Wisted 1 hud, øvre Faukstad 3 skinn og Nedre Daller 1 1/2 hud og 1 1/2 skinn.
Mener å ha hørt nevnt Gram-sætra i Vågå.
Kan det spinnes videre?
Som vanlig Kai, så dokumenterer du ikke hva du framfører. Du hevder at Syver Olsen var gift med ei Mosling. Ved å sammenholde Ft1875 og 1900 samt kirkebok for hennes fødsel, finner jeg Marit Eriksdatter født 18.05.1856. Foreldre fra Skjellum og Rottemseie.
Du bør derfor legge fram vigsel hvor du kan rettferdiggjøre påstand. (Nils var også i tvil 11.07.2011)
Du bør derfor legge fram vigsel hvor du kan rettferdiggjøre påstand. (Nils var også i tvil 11.07.2011)
Jeg er litt usikker på om Marit Eriksdtr f.1856 er riktig.
Syver Olsen, 1854 og Marit Stordalen har 4 barn:
1. Ole Syversen f.27.5.1877, mor: Marit Paulsdtr Stordalen
2. Pauline f.8.9.1879, mor: Marit Eriksdtr f.1853
3. Marie f.5.10.1881, mor Marit Eriksdtr f.1853
4. Ingeborg f.18.8.1883, mor Marit Eriksdtr f.1853
Er moren: Marit Paulsdtr f.1853, Marit Eriksdtr f.1853 eller Marit Eriksdtr f.1856?
Syver Olsen, 1854 og Marit Stordalen har 4 barn:
1. Ole Syversen f.27.5.1877, mor: Marit Paulsdtr Stordalen
2. Pauline f.8.9.1879, mor: Marit Eriksdtr f.1853
3. Marie f.5.10.1881, mor Marit Eriksdtr f.1853
4. Ingeborg f.18.8.1883, mor Marit Eriksdtr f.1853
Er moren: Marit Paulsdtr f.1853, Marit Eriksdtr f.1853 eller Marit Eriksdtr f.1856?
Hei Kai,
Den eneste Marit Eriksdatter jeg finner, er født 18.05.1856, og er nok henne Syver inngikk ekteskap med. Er litt i tvil, da foreldrene er fra Skjellum HS og Rottemseie, Lalm. Kilde KB. For meg er det litt vanskeligere å identifisere Marit Paulsdatter Stordalen, hverken i dåp ca 1856 eller i FT1865 for Vågå. Ole Syversen 27.05.1877 hadde alle sine faddere fra Nedre Heidal. Det var begges 1. leiemål. Til slutt har jeg enda en nøtt: Eneste barnet gjenboende hos Syver og Marit, oppgis i FT1900 å være født i 1877. Jeg finner ikke dåp. Så i forholld til dette innlegget, så er det et par nøtter. Helge
Den eneste Marit Eriksdatter jeg finner, er født 18.05.1856, og er nok henne Syver inngikk ekteskap med. Er litt i tvil, da foreldrene er fra Skjellum HS og Rottemseie, Lalm. Kilde KB. For meg er det litt vanskeligere å identifisere Marit Paulsdatter Stordalen, hverken i dåp ca 1856 eller i FT1865 for Vågå. Ole Syversen 27.05.1877 hadde alle sine faddere fra Nedre Heidal. Det var begges 1. leiemål. Til slutt har jeg enda en nøtt: Eneste barnet gjenboende hos Syver og Marit, oppgis i FT1900 å være født i 1877. Jeg finner ikke dåp. Så i forholld til dette innlegget, så er det et par nøtter. Helge
Gramsætra ligger i Vågå/Heidal rett opp i Lia for Brurusten/Hovda.
Finnes ved søke på "Kart" i telefonkatalogen. Kan noen sjekke om den er nevnt i seter-boka for Heidal eller tilsvarende for Vågå?
Jeg ble ikke klok på denne Marit Eriksdtr og sendte en forespørsel om hjelp til Nordalsarkivet som svarte ekspedit som vanlig.
Støren kirkebok s. 36 døpte 1854 nr.27:
f.13/9 dpt 24/9 Marith
far: husm og snedker Erik Knudsen og
mor Maria Arntsdtr Løkken af Vaage pr.gjeld
i anmerkningsrubrikken står: Barnet er født paa en plads under gaarden Midttømme i Horg paa deres gjennemreise fra Trondheim til Vaage.
Dette bekreftes ved konfirmasjon i Vågå k 22/10 1871:
Marit Eriksdtr Stordalen f.1854 Støren pr.gj, far Erik Knutsen.
Marit ble g 14/10 1883 m Syver Olsen f.1854
Barn:
1. Torvald f.1877
2. Pauline, f.1879
3. Marie f.1881
4. Ingeborg f.1883
5. Sina f.1885
Finnes ved søke på "Kart" i telefonkatalogen. Kan noen sjekke om den er nevnt i seter-boka for Heidal eller tilsvarende for Vågå?
Jeg ble ikke klok på denne Marit Eriksdtr og sendte en forespørsel om hjelp til Nordalsarkivet som svarte ekspedit som vanlig.
Støren kirkebok s. 36 døpte 1854 nr.27:
f.13/9 dpt 24/9 Marith
far: husm og snedker Erik Knudsen og
mor Maria Arntsdtr Løkken af Vaage pr.gjeld
i anmerkningsrubrikken står: Barnet er født paa en plads under gaarden Midttømme i Horg paa deres gjennemreise fra Trondheim til Vaage.
Dette bekreftes ved konfirmasjon i Vågå k 22/10 1871:
Marit Eriksdtr Stordalen f.1854 Støren pr.gj, far Erik Knutsen.
Marit ble g 14/10 1883 m Syver Olsen f.1854
Barn:
1. Torvald f.1877
2. Pauline, f.1879
3. Marie f.1881
4. Ingeborg f.1883
5. Sina f.1885
Bra det Kai, Nordalsarkivet har Torvald og jeg har Torvald, som eneste gjenboende barn i 1900. Jeg er forvirret, da jeg i konfirmasjon 23.04.1893 finner Ole Syversen Bækkemellom eller Bilbenseie født 27.05.1877, foreldre : Syver Olsen og Marit Paulsdatter.
Nei, jeg kjenner ikke til Gramseter i Heidal. Hovda fjellgård grenser til Vågå kommune.
Kai, hvis du ser nøye på kartet, vil du se at Gramsætre ligger i Vågå, men klint inntil Sel(Heidals) grense.
Er kanskje utenom ? : Mads Nielsen Gram d 1601 var prest i Fron. Kilde: googlet
Gry er nok inne på noe. Ved å google, finner vi noen i Trøndelag. Også nålevende.
-
Hei
Da er nok kanskje koplingen mellom Mosling Stordalen og Syver Olsen Bekkemellom her funnet.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8918&idx_id=8918&uid=ny&idx_side=-165
Her står det Mari Arnesdtr. Stordalen som mor, og det er enten mor eller tante til
Michael Gram Mosling født 17 Juli 1843.
Det er født to med navnet Mari Arnesdtr i Stordalen med to års mellomrom.
Fra Stordalen i Nordherad reiste det nok til Trøndelagen flere av søsknene til hans mor.
Men i 1875 finnes på Bilben nedre, både Michael Gram Mosling, moren Mari Arnesdtr, og Marit Eriksdtr. som antakelig ble gift med Syver Olsen Bekkemellom.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&gardpostnr=210&personpostnr=&sidenr=8&filnamn=f70517&visdok=vis
Navnet Gram kom kanskje med faren til Michael Gram Mosling Stordalen, Andreas eller Anders Andersen Bøeie fra Fron.
Spennende
Fra Nils i Nordherad
Da er nok kanskje koplingen mellom Mosling Stordalen og Syver Olsen Bekkemellom her funnet.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8918&idx_id=8918&uid=ny&idx_side=-165
Her står det Mari Arnesdtr. Stordalen som mor, og det er enten mor eller tante til
Michael Gram Mosling født 17 Juli 1843.
Det er født to med navnet Mari Arnesdtr i Stordalen med to års mellomrom.
Fra Stordalen i Nordherad reiste det nok til Trøndelagen flere av søsknene til hans mor.
Men i 1875 finnes på Bilben nedre, både Michael Gram Mosling, moren Mari Arnesdtr, og Marit Eriksdtr. som antakelig ble gift med Syver Olsen Bekkemellom.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&gardpostnr=210&personpostnr=&sidenr=8&filnamn=f70517&visdok=vis
Navnet Gram kom kanskje med faren til Michael Gram Mosling Stordalen, Andreas eller Anders Andersen Bøeie fra Fron.
Spennende

Fra Nils i Nordherad
Gramsætra er det første på venstre hånd når du kjører fra Randsverk mot Heidal. Der bodde det en som ble kalt Stor-Guttorm først på 1900tallet. En periode bodde en danske der - en tid var Jan Gudbrandstuen eier.
Sier i alle fall en gammel mann til meg......
Sier i alle fall en gammel mann til meg......
Sist redigert av dn23011 den 6. november 2011 kl. 14.21, redigert 1 gang totalt.
Hei Eirik, For en gangs skyld er jeg hakkende uenig. Slik jeg oppfatter deg, beskriver du 176/30 Håmårsæter. Både Kai og jeg finner Gramsætra nær Hovda fjellgard. Vi to var også skyld Stor-Gottorm Lysåker (Jan Gudbrandstuen var også i slekta). Det er Lysåkerslekt i Vågå og Lom (Vole). 

Kai og Eirik spesielt : "Sæterboka fra Heidal" (A. Møller) inneholder ikke Gramsetra. Derimot bekrefter den hva jeg forteller om Håmårsæter. Jeg fant den omsider i en av mine 12 ustrukterte bokhyller
I FT1865 bor disse personene på Lillesæter (tilhørende Heidal eller Sel ?)
Erik Andersen, 36 år husfar med jord
Mari Arnesdtr 34 år, hans kone
Ragnild 15 år (f.ca.1850)
Anders 10 år
Anne 6 år
Hans 2 år
Denne Mari Arnesdtr passer aldersmessig godt inn og barna er født etter Mosling 1845.
Hvor er Mosling i 1865 og hvor er de ektefødte barna i 1900?
I FT1875 bor disse personene på Jeilen i Vågå:
Mari Arnesdtr, 1820 ug, husmandskone, inderst, husmand Hedalen og
Mosling, 1845 ug, hendes søn, Hedalen
I FT1900 bor disse personene i Moslingstuen:
Mosling Stordalen f.1846 og
Mari Stordalen f.1819
Mosling er f u/æ 17/7 1843
Far: Anders Andersen Bøeie, Fron
Mor: Mari Arnesdtr Stordalen
Maris bakgrunn:
Arne Olsen f.1774, d.9/2 1857 på Sønstelien, g.7/6 1805 med
Mari Larsdtr f.1780, d.24/11 1855 på Stordalen
De bodde som almenningsfolk på plassen Stordalen i Nordherrad.
Barn:
1. Dorthe 1806
2. Mari 1808
3. Ragnild 1810 g.m. Erik Syversen Sande. De flyttet til Tr.heim i 1832
4. Syver 1812
5. Michael f. 8/1 1815. Når han tar utflytting 21/8 1843 til Tr.heim «for at giftes», så kaller han seg Michael Mosling Arnesen Stordalen. Da han gifter seg i Støren kirke 22/9 1844 står det: Michael Gram Mosling Arnesen f.1815 og Ane Marta Christiansdtr f.1817
6. Mari 1817, d.19/2 1818
7. Mari 1819, bodde i Moslingstuen 1900 med sønnen og døde i Breijeilen 15/12 1900
8. Arne 1821, utflyttet til Tr.heim 6/7 1841
9. Anne 1825
Arne Olsen, kona og følgende barn tok utflytting til Tr.heim 12/4 1832:
Mari 24 år, Ragnild 21 ½ , Syver 18 og Mosling 16 (Michael)
Foreldre samt minst Michael kom tilbake til Vågå før 1843 – da begge foreldrene døde i Vågå.
Michael reiste oppover igjen i 1843.
Foreldre til Arne Olsen 1774 er:
Ole Syversen Berge død 1784 og Dorthe Arnesdtr. Som enke ble Dorthe g.m. Ole Olsen Stordalen.
Arne Olsen var fra hennes første ekteskap.
Kan trådeier legge ut en etterlysning under sør Trøndelag og Fron?
Erik Andersen, 36 år husfar med jord
Mari Arnesdtr 34 år, hans kone
Ragnild 15 år (f.ca.1850)
Anders 10 år
Anne 6 år
Hans 2 år
Denne Mari Arnesdtr passer aldersmessig godt inn og barna er født etter Mosling 1845.
Hvor er Mosling i 1865 og hvor er de ektefødte barna i 1900?
I FT1875 bor disse personene på Jeilen i Vågå:
Mari Arnesdtr, 1820 ug, husmandskone, inderst, husmand Hedalen og
Mosling, 1845 ug, hendes søn, Hedalen
I FT1900 bor disse personene i Moslingstuen:
Mosling Stordalen f.1846 og
Mari Stordalen f.1819
Mosling er f u/æ 17/7 1843
Far: Anders Andersen Bøeie, Fron
Mor: Mari Arnesdtr Stordalen
Maris bakgrunn:
Arne Olsen f.1774, d.9/2 1857 på Sønstelien, g.7/6 1805 med
Mari Larsdtr f.1780, d.24/11 1855 på Stordalen
De bodde som almenningsfolk på plassen Stordalen i Nordherrad.
Barn:
1. Dorthe 1806
2. Mari 1808
3. Ragnild 1810 g.m. Erik Syversen Sande. De flyttet til Tr.heim i 1832
4. Syver 1812
5. Michael f. 8/1 1815. Når han tar utflytting 21/8 1843 til Tr.heim «for at giftes», så kaller han seg Michael Mosling Arnesen Stordalen. Da han gifter seg i Støren kirke 22/9 1844 står det: Michael Gram Mosling Arnesen f.1815 og Ane Marta Christiansdtr f.1817
6. Mari 1817, d.19/2 1818
7. Mari 1819, bodde i Moslingstuen 1900 med sønnen og døde i Breijeilen 15/12 1900
8. Arne 1821, utflyttet til Tr.heim 6/7 1841
9. Anne 1825
Arne Olsen, kona og følgende barn tok utflytting til Tr.heim 12/4 1832:
Mari 24 år, Ragnild 21 ½ , Syver 18 og Mosling 16 (Michael)
Foreldre samt minst Michael kom tilbake til Vågå før 1843 – da begge foreldrene døde i Vågå.
Michael reiste oppover igjen i 1843.
Foreldre til Arne Olsen 1774 er:
Ole Syversen Berge død 1784 og Dorthe Arnesdtr. Som enke ble Dorthe g.m. Ole Olsen Stordalen.
Arne Olsen var fra hennes første ekteskap.
Kan trådeier legge ut en etterlysning under sør Trøndelag og Fron?
Til 1. avsnitt: Her er Lilleseter i tellekrets 12, som du ser. Det blir dermed nord for Nord-Sel, ovenfor Rost-gardene. Mvh Helge
Mari Arnesdatter ble også født der på Nord-Sel den 19.03.1832, Ødegaardseie.
Sorry Helge - ser at den jeg siterte blander Gramsætra og Håmmårsætra - han vet mye , men det tuller seg vel enkelte ganger.
Vedkommede er kanskje eldre ? Det kan nok tulle seg for både meg og deg en sjelden gang ! Du leverer mye bra.
Det er flere nålevende Mosling i Sør-Trøndelag jfr telefonkatalog og Google
Går vi tilbake til 1865, er det mht. Mosling. 9 i ST, 14 i NT og 14 i NL iflg. landssøk på etternavn. (Inkludert ditt Bjugn).
Dette er Michael f.1815 som reiste oppover igjen 1843.
Ja, han var født i Gudbrandsdalen
Jeg henger ikke med i svingene.. Hva som står om 05.02.1815 er uomtvistelig, men hverken foreldre eller faddere hefter ved navnet Mosling.
I 1875 Mosling etternavn : Bergen 2, Trondheim 4, Strinda 1, Rødøy 1, Ofoten 9 (8 fra Ankenes), Busknes 1 og Bø 3.
Re: Mosling Stordalen f.1846 / FT1900 i Moslingstugu
Kan noen tyde det som står om Michael Gram Mosling på høyre side i denne lenken?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-91
Det er snakk om navnebroren til Michael f.1815
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-91
Det er snakk om navnebroren til Michael f.1815
Re: Mosling Stordalen f.1846 / FT1900 i Moslingstugu
Du får leggje den inn på "hjelp til tyding av kildemateriale", så kanskje det blir ei oppklaring av Moslinen.