Etterlyser Andreas Olsen f.ca1854 og Karen Johannesen f.1851
Moderator: MOD_Hordaland
Etterlyser Andreas Olsen f.ca1854 og Karen Johannesen f.1851
Hei,
Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger på :
Andreas Olsen født ca 1854 og enke Karen Johannesen f.12 Des. 1851.
De fikk en "uekte" sønn Alf August Johannesen f.12 Mai 1893.
Han var døpt i Johanneskirken.
Ønsker opplysninger om både Andreas og Karen.
De var mine oldeforeldre
Hilsen
Tore Hansen
Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger på :
Andreas Olsen født ca 1854 og enke Karen Johannesen f.12 Des. 1851.
De fikk en "uekte" sønn Alf August Johannesen f.12 Mai 1893.
Han var døpt i Johanneskirken.
Ønsker opplysninger om både Andreas og Karen.
De var mine oldeforeldre
Hilsen
Tore Hansen
Re: Etterlyser Andreas Olsen f.ca1854 og Karen Johannesen f.
Jeg sitter og ser litt på din sak, finner at Karen fikk en uægte datter Agnes Leonora 24/6-1896(1897 i 1910 tellingen) døbt i Korskirken i Bergen, far er da oppgitt til Sømand Torvald Kristoffersen og mor Karen Birgitte Johannesen Olsen 1854. Karen Johannesen 12/12-1852 er i Bergen i 1912 bor da i Jonas Reinsgt. 10 er da oppgitt å være født i Bergen, med henne bor Alf og Agnes. Jeg finner en Karen Bergyte født 12/12-1852 døbt 9/1-1853 i Domkirken i Bergen med foreldre Ole Martin Olsen og Synneve Bergesdtr. de får også en dtr. Inger Marie Cortelia født 4/4-1855 døbt 13/5-1855 i Domkirken, foreldrene ble gift i Domkirken 12/9-1852. Karen dør 1/5-1912 og i dødsmeldingen er oppgitt disse arvingene, Børn Alf, Karl, Olga, Jenny og Agnes den siste umyndig. Rune
Finner Karen Birgitte Olsen 12/12-1852 gift Mariakirken i Bergen 15/10-1876 med Jens Angel Edvard Johannesen 22/9-1855 UK Sømand født i Buksnæs pr. De får sønnen Karl Johan 14/10-1874 døbt 22/11-1874 i Domkirken. De får Jenny Andrea 24/7-1881 døbt 4/9-1881 i Korskirken og Ragna Kathinka 8/5-1880 døbt 20/6-1880 i Korskirken, det kan være samme paret som får Randolf Martin 23/4-1884 døbt 15/6-1884 i Domkirken, der er også 2 barn født i Johanneskirken som kan være deres??. Rune
Finner at Jens Johannesen Malersvend gift 1855 Buksnæs pr. dør 6/2-1891 begravet 13/2-1891 i Johanneskirken også oppgitt i SP kirken(St Pauls Kirke?), husker ikke hvilken kirke dette var. Det eneste som står i dødsmeldingen er gjenlevende ektefelle og at han døde paa sygehus. I 1885 telleingen for Bergen bor de Baneveien 34 og med barna Jens 1876, Olga 1877 og Jenny 1881. Er i farten ikke i stand til å finne Olga født i Bergen. Rune
Finner at Jens Johannesen Malersvend gift 1855 Buksnæs pr. dør 6/2-1891 begravet 13/2-1891 i Johanneskirken også oppgitt i SP kirken(St Pauls Kirke?), husker ikke hvilken kirke dette var. Det eneste som står i dødsmeldingen er gjenlevende ektefelle og at han døde paa sygehus. I 1885 telleingen for Bergen bor de Baneveien 34 og med barna Jens 1876, Olga 1877 og Jenny 1881. Er i farten ikke i stand til å finne Olga født i Bergen. Rune
Hei,
Takk for mange fine opplysninger.
Her var masse informasjon så jeg trenger litt tid på å i gjennom det.
Jeg har nylig startet med slektsøk for min familie og som nybegynner trenger jeg derfor
litt tid for finne frem.
Ut fra det jeg så langt regner som sikkert er at folketellingen
for 1910 for Bergen kjøpstad for Karen Johannesen er den riktige
da sønnen at Alf (August) født 1993.05.12 er min morfar.
Det er likevel uklart om fødselsd. 1851.12.12 for Karen er riktig når
det gjelder årstall.
Far til Alf August er Andreas Olsen født ca.1854.
Du har funnet andre mulige årstall 1852,53 og 54. for Karen.
Agnes som er nevnt f.1897 er også kjent og jeg tror det er halvsøster til Alf.
Ved søking i Digital arkivet på Karen Olsen i tidsrommet 1850 til 1855 fikk jeg
for Hordaland Bergen en mengde Karen Olsen og også noen med navnet Birgitte og
Bergitte.
Spørsmålet er om noen av disse er den riktige Karen.
Når det gjelder Andreas Olsen f. ca 1854 så er det vel sikkert vanskelig å komme videre
skulle jeg tro i alle fall for en uerfaren som meg.
Takk så langt jeg har rt interessant detektivarbeid foran meg og setter stor pris om
du kan gi meg mer informasjon.
Dette med etternavnet Olsen var jo helt ukjent for meg.
Tore
Takk for mange fine opplysninger.
Her var masse informasjon så jeg trenger litt tid på å i gjennom det.
Jeg har nylig startet med slektsøk for min familie og som nybegynner trenger jeg derfor
litt tid for finne frem.
Ut fra det jeg så langt regner som sikkert er at folketellingen
for 1910 for Bergen kjøpstad for Karen Johannesen er den riktige
da sønnen at Alf (August) født 1993.05.12 er min morfar.
Det er likevel uklart om fødselsd. 1851.12.12 for Karen er riktig når
det gjelder årstall.
Far til Alf August er Andreas Olsen født ca.1854.
Du har funnet andre mulige årstall 1852,53 og 54. for Karen.
Agnes som er nevnt f.1897 er også kjent og jeg tror det er halvsøster til Alf.
Ved søking i Digital arkivet på Karen Olsen i tidsrommet 1850 til 1855 fikk jeg
for Hordaland Bergen en mengde Karen Olsen og også noen med navnet Birgitte og
Bergitte.
Spørsmålet er om noen av disse er den riktige Karen.
Når det gjelder Andreas Olsen f. ca 1854 så er det vel sikkert vanskelig å komme videre
skulle jeg tro i alle fall for en uerfaren som meg.
Takk så langt jeg har rt interessant detektivarbeid foran meg og setter stor pris om
du kan gi meg mer informasjon.
Dette med etternavnet Olsen var jo helt ukjent for meg.
Tore
Hei, i Bergen i 1891 bor fam i Ekangersmuget 1, Jens Angel Edvart Johannes. 1855 Buksnes pr. Malersvend delvis av fattigvesenet, Karen Bergithe 1852, Karl Johan 1874, Jens Bernhard 1876, Olga Marie 1878, Jenny Andre 1880, Randolf Martin 1884, Konrad Emanuel 1886, Joakkim August 1888 og Ragna Katinka 00.02.1890. Da Jens dør bor han i Ekangersmug 1.
Fant Olga Marie født 2/11-1877 døbt 25/11-1877 i Nykirken. Så da hadde Karen mye større fam enn du hadde opplysninger om, du har kanskje fam. i Bergen som du ikke vet om?.
Fant Olga Marie født 2/11-1877 døbt 25/11-1877 i Nykirken. Så da hadde Karen mye større fam enn du hadde opplysninger om, du har kanskje fam. i Bergen som du ikke vet om?.
Hei, Jeg er ganske sikker på at vi har rett Karen født 22/12-1852, at de oppgir forskjellig årstall er ganske vanlig i Kb og i folketellinger, se bare på 1910 tellingen, der kan du ikke stole på hverken dato eller årstall innført, så folk viste kanskje ikke helt sikkert hvortid de var født eller den som førte tellingen har misforstått. Jeg finner Ole Martin Olsen UK Skomagersvend født i Nykirken alder 25 år 4mnd gift i Domkirken 12/9-1852 med Synneve Bergesdtr. Korskirken 31 år pige. når det gjelder Anderas O. er det et så vanlig navn og vi vet ikke hvor han er født, at der har du en stor detektiv jobb, kanskje du er heldig å finne han. Ett spor er jo at en Martin Olsen var fadder til Alf, kanskje en bror. Rune
Hei,
Det var utrolig mange gode opplysninger på så kort tid.
Jeg ser av det du har funnet ut at det må være den rette Karen oldemor
vi har funnet.
Jeg trodde at Folketellingen fra 1910 skulle være den mest pålitelige ,med flest detaljer, men det var ikke slik i dette tilfellet.
De eneste av barna jeg har kjent til er Alf August(morfar) og hans halvsøsteren Agnes.
Far til Alf August er jo Andreas Olsen f. ca 1854, mens far til Agnes er en annen.
Det var interessant at arvingene etter Karen bare var noen av alle hennes barn.
Det må jo kanskje tyde på at de andre var død tidligere.
Det skal bli spennende å se hva som er mulig å finne ut videre.
Det er også interessant at Jens Angel Edvard Johannesen var født i Buksnes i Lofoten.
Min bestemor og oldemor på min fars side var også fra Buksnes og kom til Bergen engang
før 1900.
Kanskje det kan være noen sammenheng her.
Hadde ikke trodd at slektsgranskning var så spennende, da hadde jeg startet langt tidligere.
Nå er jeg snart 64 år og pensjonist og syntes dette er veldig interessant.
Du har vel drevet med dette lenge og har tilgang til flere kilder kanskje.
Tore
Det var utrolig mange gode opplysninger på så kort tid.
Jeg ser av det du har funnet ut at det må være den rette Karen oldemor
vi har funnet.
Jeg trodde at Folketellingen fra 1910 skulle være den mest pålitelige ,med flest detaljer, men det var ikke slik i dette tilfellet.
De eneste av barna jeg har kjent til er Alf August(morfar) og hans halvsøsteren Agnes.
Far til Alf August er jo Andreas Olsen f. ca 1854, mens far til Agnes er en annen.
Det var interessant at arvingene etter Karen bare var noen av alle hennes barn.
Det må jo kanskje tyde på at de andre var død tidligere.
Det skal bli spennende å se hva som er mulig å finne ut videre.
Det er også interessant at Jens Angel Edvard Johannesen var født i Buksnes i Lofoten.
Min bestemor og oldemor på min fars side var også fra Buksnes og kom til Bergen engang
før 1900.
Kanskje det kan være noen sammenheng her.
Hadde ikke trodd at slektsgranskning var så spennende, da hadde jeg startet langt tidligere.
Nå er jeg snart 64 år og pensjonist og syntes dette er veldig interessant.
Du har vel drevet med dette lenge og har tilgang til flere kilder kanskje.
Tore
Jeg har drevet på i ca. 20 år og syntes det forsatt er like spennende, selv om jeg nu for tiden mest er opptatt med å registrere kilder for Statsarkivet i Bergen, jeg har mange databaser her hjemme. så hvis det er noe jeg kan hjelpe til med, så er det bare å spørre. Min epost er r48bergesen alfa krøll yahoo.no. Rune