Gulbrand Hansen f. 1785 -88

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Gro Veel Strand
Sted: LANGHUS

Gulbrand Hansen f. 1785 -88

Legg inn av Gro Veel Strand » 3. november 2010 kl. 15.13

Min tipp-tipp-oldefar het Guldbrand Hansen, og jeg har problemer med å finne ut hvor han kom fra.

Gulbrand Hansen giftet seg i 1817 i Fredrikstad, med Magrethe Joensdatter fra en plass under S. Veum. Han er da skrevet som 29 år gammel.
Han dør av kolera på lasarettet i 1834, skrevet som 48 år gammel. Etterlater seg kone og tre barn, Amund, Johan Fredrik og Ane Kirstine. Jeg har skiftet.

FT 1801 har en Gulbrand Hansen, 16 år gammel, på Gleng. Han bor hos sin onkel. Peder Nilsen, 54 år, Sagmester, Sarp.
Her bor også Peders søsterdatter, (Guldbrands kusine), Kary Mathisdatter, 13 år.

I Thunøe har jeg funnet en Kari Mathisdatter f. 1789. Foreldre Mathies Mathiesen og Marthe Nilsdatter, Gl. Byen. Faddere: Anne Hansen, Curland, Marteh Olsdatter Gl. Byen, Amund Mathiesen, Bakker, Aners Pedersen,Gleng, Anders Bentzen, Borregaard.

Hvis dette er samme familie, har gamle Nils i alle fall tre barn: Hans (Gulbrands far), Marthe og Peder.

Har noen noen opplysninger om denne familien?

Gro Veel Strand
Sted: LANGHUS

Re: Gulbrand Hansen f. 1785 -88

Legg inn av Gro Veel Strand » 26. november 2010 kl. 9.53

Takk for tips. Jeg har vært ute av sirkulasjon et par uker, og så ikke meldingen din før nå. Jeg har begynt å se på dette, men har ikke funnet en sikker sammenheng ennå.
Takk for hjelpen.
Gro

Brukeravatar
dn23558
Sted: OSLO

Re: Gulbrand Hansen f. 1785 -88

Legg inn av dn23558 » 30. desember 2010 kl. 2.08

Hei

Det er mulig at Kari har rett. Jeg har har funnet dåpen
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030323.jpg
(Lenken fra Familysearch virker ikke lenger).

Det jeg har tydet av faddere i farta er Sonni Jonsdatter Sanenga, Sidsel Olsdatter, Halvor Halvorsen Sanenga, Lars Pedersen Sanenga og Hans Andersen Solie.

Og - 9. nov. 1777 døptes en Berthe Maria i Tune med foreldrene Hans Nielsen og Amalia Hansdatter. Det ser ut til å kunne være samme foreldre som Gulbrand i Karis tips. En fadder til Guldbrands barn Amund het Marie Hansdatter (Skalle). Kanskje er Berthe Marie Guldbrands søster - og Guldbrand den rette Guldbrand Hansen???

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 03558&js=j

Kanskje burde innlegget også kopieres til Tune i forumet?

Vennlig hilsen Åse Markussen

Svar

Gå tilbake til «Fredrikstad-Sarpsborg-distriktet - ukjent kommune»