Almaas
Moderator: MOD_Hordaland
Almaas
Jeg leter etter etterkommere av Mathilde Kristina Almaas.Hun ble født 7.09.1897.Hennes mor var Kristina Monsdatter Almaas født 1878.Og far var Ole Ellingsen født 1876.Kristina var et uekte barn.Mathildes mor dør 15.05.1905.Da er Mathilde kun 8 år.Hvor ble det av henne når moren dør?Hennes far reiser fra dem når Mathilde blir født,og reiser til Vestfold hvor han starter ny familie. 

-
- Sted: FLAKTVEIT
Re: Almaas
Hei !
Mathilde ble døpt i Åsane kirke 31.10.1897 ( skannet Kirkebok)
Hun ble konfirmert 15. 09. 1912 Åsane Kirke, anmerkning : Meget godt, bosted Almås.
Ole Ellingsen f. 30.09.1875, dåp 31.10.1875, bosatt på Haugland, foreldre Elling Knutsen og Martha Olsdatter.
I bygdebok for Haus, Haus i ætt og æle under gården Kvisti nr. 97, side 235, er omtalt Simon Larsson Kvisti, han hadde bl.a. en sønn Mikal som i 1915 ble gift med Matilda Kristina Olavsdatter Almås, f. i Hamre ( Åsane) 1897. Hennes far er Ole Ellingsen.
Denne Mikal ble gift 2. gang m. Margit Johansdatter Hille f. på Dale 1902.
Dermed ble Mathilde altså gift, men sannsynligvis død før 1937.
Jeg har ikke funnet vielse / dødsfall så langt.
Lykke til videre.
mvh Trond Madsen.
Mathilde ble døpt i Åsane kirke 31.10.1897 ( skannet Kirkebok)
Hun ble konfirmert 15. 09. 1912 Åsane Kirke, anmerkning : Meget godt, bosted Almås.
Ole Ellingsen f. 30.09.1875, dåp 31.10.1875, bosatt på Haugland, foreldre Elling Knutsen og Martha Olsdatter.
I bygdebok for Haus, Haus i ætt og æle under gården Kvisti nr. 97, side 235, er omtalt Simon Larsson Kvisti, han hadde bl.a. en sønn Mikal som i 1915 ble gift med Matilda Kristina Olavsdatter Almås, f. i Hamre ( Åsane) 1897. Hennes far er Ole Ellingsen.
Denne Mikal ble gift 2. gang m. Margit Johansdatter Hille f. på Dale 1902.
Dermed ble Mathilde altså gift, men sannsynligvis død før 1937.
Jeg har ikke funnet vielse / dødsfall så langt.
Lykke til videre.
mvh Trond Madsen.
Tusen takk.Har også gående en debatt på Webdebatt Digitalarkivet.Men du har funnet ut mere.Jaså så hun ble gift da.Det er synd at hun kanskje aldri fikk vite at hun hadde mange halvsøsken.Ole startet jo ny familie etter at hun ble født.Det som er av mere innteresse er om hvem hun bodde hos etter at moren dør i 1905.Da var hun jo helt alene,ettersom Ole ikke bodde sammen med dem.Hm...
-
- Sted: FLAKTVEIT
Hei igjen !
Mathilde har nok bodd hos familien på Almås, ved dåpen ser det ut til at den nærmeste familien var fadre og ved konfirmasjonen var adressen fortsatt Almås. I bygdebok for Vaksdal b. 2 vises det også til Almås. Hun ble gift med Leonhard Mikal Simonsson Hvidsten.
Hvidsten er omskrevet fra Kvisti.
Hun fikk to barn, Sigurd Johan f. 1915 og Molly Lorentze f. 1918. Det er også etterkommere etter disse !
mvh Trond Madsen
Mathilde har nok bodd hos familien på Almås, ved dåpen ser det ut til at den nærmeste familien var fadre og ved konfirmasjonen var adressen fortsatt Almås. I bygdebok for Vaksdal b. 2 vises det også til Almås. Hun ble gift med Leonhard Mikal Simonsson Hvidsten.
Hvidsten er omskrevet fra Kvisti.
Hun fikk to barn, Sigurd Johan f. 1915 og Molly Lorentze f. 1918. Det er også etterkommere etter disse !
mvh Trond Madsen
Tusen takk.Da er det bare å lete etter om de fikk noen barn da.Så er mye gjort 

Hei
No vart eg interessert her, dette er jo oldefaren min dykk snakkar om. Simon Larsson Hvidsten, ikkje Kvisti som det er nevnt her. Plassen Kvisti har hatt mange navn, far min har ei gammal tante som vart hissig viss du kalla det for Kvisti " det heiter Hvidsten" som ho seier
Simon var frå Kvisti gård. Bestefar min heiter Sverre Hvidsten, og er ein av sonane til Simon Larsson Hvidsten. Han bygde hus på Dale rett etter krigen (1946-47).
No vart eg interessert her, dette er jo oldefaren min dykk snakkar om. Simon Larsson Hvidsten, ikkje Kvisti som det er nevnt her. Plassen Kvisti har hatt mange navn, far min har ei gammal tante som vart hissig viss du kalla det for Kvisti " det heiter Hvidsten" som ho seier

Simon var frå Kvisti gård. Bestefar min heiter Sverre Hvidsten, og er ein av sonane til Simon Larsson Hvidsten. Han bygde hus på Dale rett etter krigen (1946-47).
Hei det vil altså si at broren til din bestefar giftet seg med datteren til min oldefar....
Innteressant;)
Innteressant;)
Ja, det var veldig interessant
Eg har snakka med far min og han har eindel informasjon.
Molly Lorentze f. 1918 : Ho gifta seg med Sverre Hestad på Dale. Dei fekk 2 gutar, Steinar Hestad og Leif Hestad.
Når det gjeldt Sigurd Johan f. 1915 : Han vart gift med Anny Stanghelle som tok navnet Anny Stanghelle Hvidsten. Anny hadde ei jente frå før ho møtte Sigurd, ho heite Irene Hvidsten. Sigurd tok til seg denne ungen som sin eigen, ifølgje far min. Irene døyde ung.
Håpar dette var til hjelp for deg
Det er veldig kjekt å finna ut ting om slekta si.
Helsing Dagfinn

Molly Lorentze f. 1918 : Ho gifta seg med Sverre Hestad på Dale. Dei fekk 2 gutar, Steinar Hestad og Leif Hestad.
Når det gjeldt Sigurd Johan f. 1915 : Han vart gift med Anny Stanghelle som tok navnet Anny Stanghelle Hvidsten. Anny hadde ei jente frå før ho møtte Sigurd, ho heite Irene Hvidsten. Sigurd tok til seg denne ungen som sin eigen, ifølgje far min. Irene døyde ung.
Håpar dette var til hjelp for deg

Helsing Dagfinn