Datterdatter/sønnesønn eller barnebarn?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn23074
Sted: KROKELVDALEN

Datterdatter/sønnesønn eller barnebarn?

Legg inn av dn23074 » 4. mai 2010 kl. 18.18

Er ganske ny i dette gamet og ber om synspunkter på flg: Er det noen standard eller hva er mest vanlig på norsk av å anvende uttrykk som datterdatter/dattersønn/sønnesønns kone osv eller kort og godt barnebarn/oldebarn/barnebarns partner? Kjønn framgår jo nesten alltid av navn. Kommer i farten bare på Audun, Tore og Eli som er unisex. Synspunkter, takk :)

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Datterdatter/sønnesønn eller barnebarn?

Legg inn av dn18596 » 4. mai 2010 kl. 18.52

Nå er ikke jeg representativ etter flere år i Sverige som ikke har bestemødre og bestefedre :D . Jeg synes allikevel att det er enklere å beskrive en oldefar som farfars-far da man direkte får fram slektsforholdet.

Brukeravatar
dn23074
Sted: KROKELVDALEN

Re: Datterdatter/sønnesønn eller barnebarn?

Legg inn av dn23074 » 4. mai 2010 kl. 20.29

Hei Niels
Har også flere år i Sverige, så det er kanskje derfor jeg er usikker. Er blitt involvert i oversettelsen av et slekstprogram, og det er i denne forbindelse problemstillingen har kommet til. Er enig i at man skal gjøre det enklest mulig på en måte som beskriver et slektsforhold. Når det gjelder "rette linjer" opp og ned, er det ok. Da er farfars-far osv fint. Men når man kommer til inngifte, kan uttrykkene bli ganske "knotete" som f.eks. "datterdatters datters mann" istedet for kort og godt "oldebarns partner". Eller kanskje jeg har misforstått det hele.....

Svar

Gå tilbake til «Generelt»