I Siljan Bygdebok står dette under gården Engelstad (noe forkortet):
"I 1722 selger byborgeren Nils Jørgensen Lollich hele Engelstad til Gullik Knudsen. Han var en innflytter fra Numedal, født 1677 død 1749. Han var gift med Ambor Nilsdatter f 1676 d 1741. Han hadde med seg barneflokken: Aaste f 1704, Arve f 1713, Knud f 1709 d 1734, Nils f 1716 og Ingeborg. Gulliks mor Helje Olsdatter var født 1636 i Numedal og døde 1725 på Engelstad."
Gullik er min 5xtippoldefar. Jeg har ikke klart å finne noen passende kandidater i Sandsværbøkene eller i Flesbergbøkene. Jeg har sett i dem fordi jeg hadde endel andre ting å sjekke der, men når jeg ikke vet hvor i Numedal de kommer fra, blir det å lete etter nåla i høystakken. Jeg bor på vestlandet og er avhengig av fjernlån på biblioteket. Så hvis noen har tilgang til andre bygdebøker fra Numedal og vil gjøre et søk, ville jeg være svært takknemlig.
Gullik Knudsen og Ambor Nilsdatter til Siljan i 1722
Moderator: MOD_Buskerud
Re: Gullik Knudsen og Ambor Nilsdatter til Siljan i 1722
Gullik var fra Eidanger i Telemark ifølge FS:
http://www.familysearch.org/eng/search/ ... rompage=99
http://www.familysearch.org/eng/search/ ... rompage=99
FS-opplysningen ville jeg overhodet ikke lagt vekt på. Siljan var den gang et sogn i Eidanger prestegjeld, og som så ofte på FS har ivrige registratorer påført bostedet (her Siljan = Eidanger) som fødested.
Det vil selvfølgelig stemme i mange tilfeller (de fleste ble tross alt boende i hjembygda), men kan ikke legges vekt på når bygdebokforfatteren tydeligvis har opplysninger om at Gullik var numedøl.
Kirkeboka viser at "Gullich Knudtzsøn Engelstads Moder Hellie Olsdaatter 89 aar gl" ble gravlagt 2. september 1725. Videre at "Gulich Knudsøn Engelstad, 72 aar gl" ble gravlagt 15. juni 1749.
Fødselsåra oppgitt i bygdeboka må altså oppfattes som ca.-årstall.
Opplysningen om at Gullik var numedøl kan kanskje stamme fra hans skjøte på Engelstad.
Det vil selvfølgelig stemme i mange tilfeller (de fleste ble tross alt boende i hjembygda), men kan ikke legges vekt på når bygdebokforfatteren tydeligvis har opplysninger om at Gullik var numedøl.
Kirkeboka viser at "Gullich Knudtzsøn Engelstads Moder Hellie Olsdaatter 89 aar gl" ble gravlagt 2. september 1725. Videre at "Gulich Knudsøn Engelstad, 72 aar gl" ble gravlagt 15. juni 1749.
Fødselsåra oppgitt i bygdeboka må altså oppfattes som ca.-årstall.
Opplysningen om at Gullik var numedøl kan kanskje stamme fra hans skjøte på Engelstad.
Takk for respons!
Jeg fant også Gullik Knudsen i Family Search, men konkluderte med at "fødested" måtte være ekstrapolert fra dødsstedet dvs. Siljan i Eidanger.
Hva Siljan Bygdebok angår så har den vært årsak til frustrasjoner. Den er ikke alltid så nøyaktig som jeg kunne ønske, men dobbeltsjekking med kirkebøker osv har som regel ført meg til målet.
Navnene Gullik og Ambor (Ambjørg) ser ut til å være typiske Numedalsnavn, så jeg har ikke gitt opp håpet om å finne dem et sted i Numedal!
Jeg fant også Gullik Knudsen i Family Search, men konkluderte med at "fødested" måtte være ekstrapolert fra dødsstedet dvs. Siljan i Eidanger.
Hva Siljan Bygdebok angår så har den vært årsak til frustrasjoner. Den er ikke alltid så nøyaktig som jeg kunne ønske, men dobbeltsjekking med kirkebøker osv har som regel ført meg til målet.
Navnene Gullik og Ambor (Ambjørg) ser ut til å være typiske Numedalsnavn, så jeg har ikke gitt opp håpet om å finne dem et sted i Numedal!
-
- Sted: KONGSBERG
Se Flesbergboka, bind 3, s.436-438.
Knut Knutsen Strand (ca.1629-1695) g.før 1664 m. Helje Olsd. Søre Tråen?, Rollag
Knut Knutsen Strand og Helje Olsd. hadde 3 barn:
1. Angjerd ca.1664-1696 g.m. Sjurd Levorsen Li
2. Knut ca.1665-1723 g.1693 m. Ambjørg Levorsdatter Li
3. Gullik f.ca.1675 g.m. Ambjørg Nilsd. Ø. Høyset b. Søre Risteigen, Veggli*, seinere Engelstad i Siljan
* Se Rollag Bygdebok, Bind 1, s.231
Knut Knutsen Strand (ca.1629-1695) g.før 1664 m. Helje Olsd. Søre Tråen?, Rollag
Knut Knutsen Strand og Helje Olsd. hadde 3 barn:
1. Angjerd ca.1664-1696 g.m. Sjurd Levorsen Li
2. Knut ca.1665-1723 g.1693 m. Ambjørg Levorsdatter Li
3. Gullik f.ca.1675 g.m. Ambjørg Nilsd. Ø. Høyset b. Søre Risteigen, Veggli*, seinere Engelstad i Siljan
* Se Rollag Bygdebok, Bind 1, s.231
Hei Odd,
ser man det, også i Flesberg som jeg trodde jeg hadde sjekket ut! Jeg har visst noen løse tråder å nøste opp i Flesberg!
Og nå begynner det å bli virkelig interessant. En av grunnene til at jeg fikk tak i Flesberg bøkene var at jeg ville prøve å finne forfedrene til Anders Tollefsen Bårnes (6xtipp) som kom til Lardal fra Nedre Bjørkeset i Flesberg i 1706. Han var sønn av Tollef Olson Bjørkeset, og jeg fant linje tilbake til Hellek på Gjømle.
Anders var gift med Ulvhild Olsdatter Vangestad og de måtte ha kongelig bevilling for å kunne gifte seg: i forbudne ledd osv. Ulvhild var datter av Olav Gunnarson Vangestad og Maret Sjursdotter Strand. Kan denne Marit være i slekt med Knud Knudsen Strand?
ser man det, også i Flesberg som jeg trodde jeg hadde sjekket ut! Jeg har visst noen løse tråder å nøste opp i Flesberg!
Og nå begynner det å bli virkelig interessant. En av grunnene til at jeg fikk tak i Flesberg bøkene var at jeg ville prøve å finne forfedrene til Anders Tollefsen Bårnes (6xtipp) som kom til Lardal fra Nedre Bjørkeset i Flesberg i 1706. Han var sønn av Tollef Olson Bjørkeset, og jeg fant linje tilbake til Hellek på Gjømle.
Anders var gift med Ulvhild Olsdatter Vangestad og de måtte ha kongelig bevilling for å kunne gifte seg: i forbudne ledd osv. Ulvhild var datter av Olav Gunnarson Vangestad og Maret Sjursdotter Strand. Kan denne Marit være i slekt med Knud Knudsen Strand?