Andreas Haukland, f. 1873
Moderator: MOD_Nordland
Andreas Haukland, f. 1873
Har akkurat lest "Andreas Haukland - Liv og Diktning" av Tor Hanseth, der det det står at slekta på morssida kan spores 4 generasjoner bakover. Har problemer med å komme lenger enn det som står i boka som er to ledd.
Skulle noen sitte på informasjon om dette så er jeg takknemlig for svar.
Broren til Andreas, Harald Davidsen var min kones bestefar.
Terje Strømsaas
Skulle noen sitte på informasjon om dette så er jeg takknemlig for svar.
Broren til Andreas, Harald Davidsen var min kones bestefar.
Terje Strømsaas
- Geir Tverå
- Sted: TRONDHEIM
Re: Andreas Haukland
Jeg har ikke studert denne slekta nærmere bortsett fra å ha kikke litt på saken i kveld.
Men nå vet jeg ikke hva du allerede har av opplysninger. Det kan derfor være enklere å hjelpe deg dersom du kommer med spørsmål knyttet til konkrete personer.
Mvh
Geir
Men nå vet jeg ikke hva du allerede har av opplysninger. Det kan derfor være enklere å hjelpe deg dersom du kommer med spørsmål knyttet til konkrete personer.
Mvh
Geir
Beklager at jeg var litt upresis. Det som står i boka :
Andreas Haukland (Davidsen) født : 10.10.1873 i Vefsn.
Foreldre : Elen Anna Antonsen (f: 1841) og Sven Erik Davidsen (svensk).
Elen Anna's foreldre er Anton Christian Nielsen (født på Åkerøy i Tjøtta i 1806), gift i 1831 med Ane Maria Andersdatter (Mosjøen).
Siden det står i boka at man kan spore morsslekta fire generasjoner bakover, håpet jeg at noen visste noe om dette, siden Andreas Haukland jo er en ganske kjent dikter.
Terje Strømsaas
Andreas Haukland (Davidsen) født : 10.10.1873 i Vefsn.
Foreldre : Elen Anna Antonsen (f: 1841) og Sven Erik Davidsen (svensk).
Elen Anna's foreldre er Anton Christian Nielsen (født på Åkerøy i Tjøtta i 1806), gift i 1831 med Ane Maria Andersdatter (Mosjøen).
Siden det står i boka at man kan spore morsslekta fire generasjoner bakover, håpet jeg at noen visste noe om dette, siden Andreas Haukland jo er en ganske kjent dikter.
Terje Strømsaas
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Ved vielsen til Anton Christan og Ane Maria (nr 24) står det at fedrene heter Niels Henriksen og Anders Jacobsen, disse herrer samt Ane Maria bør finnes i FT 1801. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21
Ane Maria med foreldre og søsken i FT 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =762#nedre
Ane Maria med foreldre og søsken i FT 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =762#nedre
- Geir Tverå
Dåpen til Anton: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-78
Foreldre: Nils Christian Henrichsen og Karen Marie Andersdatter i Vestvågan (nå tilhørende Vefsn). Jeg kan foreløpig ikke si noe sikkert om opphavet til dette paret, men det er mulig Nils var fra Hals i Vefsn. Her hadde vært lurt å finne vielsen.
Ane Maria var, som det fremgår av vielsen og av 1801-tellingen ovenfor, fra Øver-Bjørnåga og datter av Anders Jacobsen og Kiersti Jonsdatter. Anders og Kirsti hadde begge tilhold på Øver-Bjørnåga da de ble trolovet og gift i 1789. Etter å ha undersøkt skifter og manntall grundig, er jeg fortsatt ikke helt sikker på hvem disse var. I følge innrulleringsmanntallene i 1809 og 1811 var Anders Jacobsen født på Aufles i Vefsn. I så fall ble han døpt i 1758 som sønn av Jacob Olsen og Ingeborg Pedersdatter (begge 50 år i 1769-tellingen).
Når det gjelder Kiersti, er det flere med likelydende navn og samme alder som kan knyttes til Øver- og Ner-Bjørnåga, men de kandidatene jeg så langt har kunnet sjekke, var gift på annet hold. I skiftet etter Margrete Jørgensdatter Rynes i 1810, finner vi nevnt ei niese Kirsten Jonsdatter, som var da var gift med Anders Jacobsen, Øver-Bjørnåga. Hun var datter av Anna Jørgensdatter, og faren var i så fall Jon Olsen fra Grane. Dette paret døper ei datter Kirsten i 1764, men datteren bor ikke sammen med dem ved 1769-tellingen.
Det var litt vanskelig, og tok litt tid, å finne dokumentasjon på slektsforbindelsene, men jeg tror det kan være mulig å komme flere generasjoner bakover hvis man er villig til å bruke den tiden det vil ta.
Hvis du vil følge disse slektslinjene videre, har du noe å starte med.
Foreldre: Nils Christian Henrichsen og Karen Marie Andersdatter i Vestvågan (nå tilhørende Vefsn). Jeg kan foreløpig ikke si noe sikkert om opphavet til dette paret, men det er mulig Nils var fra Hals i Vefsn. Her hadde vært lurt å finne vielsen.
Ane Maria var, som det fremgår av vielsen og av 1801-tellingen ovenfor, fra Øver-Bjørnåga og datter av Anders Jacobsen og Kiersti Jonsdatter. Anders og Kirsti hadde begge tilhold på Øver-Bjørnåga da de ble trolovet og gift i 1789. Etter å ha undersøkt skifter og manntall grundig, er jeg fortsatt ikke helt sikker på hvem disse var. I følge innrulleringsmanntallene i 1809 og 1811 var Anders Jacobsen født på Aufles i Vefsn. I så fall ble han døpt i 1758 som sønn av Jacob Olsen og Ingeborg Pedersdatter (begge 50 år i 1769-tellingen).
Når det gjelder Kiersti, er det flere med likelydende navn og samme alder som kan knyttes til Øver- og Ner-Bjørnåga, men de kandidatene jeg så langt har kunnet sjekke, var gift på annet hold. I skiftet etter Margrete Jørgensdatter Rynes i 1810, finner vi nevnt ei niese Kirsten Jonsdatter, som var da var gift med Anders Jacobsen, Øver-Bjørnåga. Hun var datter av Anna Jørgensdatter, og faren var i så fall Jon Olsen fra Grane. Dette paret døper ei datter Kirsten i 1764, men datteren bor ikke sammen med dem ved 1769-tellingen.
Det var litt vanskelig, og tok litt tid, å finne dokumentasjon på slektsforbindelsene, men jeg tror det kan være mulig å komme flere generasjoner bakover hvis man er villig til å bruke den tiden det vil ta.
Hvis du vil følge disse slektslinjene videre, har du noe å starte med.
Takker så mye for hjelpen, som har brakt meg et godt stykke videre. Skal prøve å sjekke videre på de opplysningene dere har gravd fram.
Terje Strømsaas
Terje Strømsaas
Heisann
Gammelt emne detta men kan hende det blir lest alikevell
Goggla bare litt navn.... når jeg satt å pussla litt med slektstreet.
Harald Davidsen er min tipp oldefar, og jeg hadde kun navnene på han besteforeldre
Så nå kan det hende det blir litt mer info jeg kan finne
For noen år tilbake( før internett sin folkelige annkomst) Hold mamma på med denne slekta ei tid. mener jeg hørte at Elen Anna anthonsdatter hadde syv barn med seks ulikme menn.... Så det er alle disse barna jeg leter etter denne natta
Hilsen Charlotte

Gammelt emne detta men kan hende det blir lest alikevell

Goggla bare litt navn.... når jeg satt å pussla litt med slektstreet.
Harald Davidsen er min tipp oldefar, og jeg hadde kun navnene på han besteforeldre

For noen år tilbake( før internett sin folkelige annkomst) Hold mamma på med denne slekta ei tid. mener jeg hørte at Elen Anna anthonsdatter hadde syv barn med seks ulikme menn.... Så det er alle disse barna jeg leter etter denne natta

Hilsen Charlotte
Her er vel trolig Elen med en sønn i Ft1865 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=789#ovre
Ja ser sånn ut, men jeg lurer på om han døde ung da jeg ikke finner han i senere folketellinger og hun senere får en sønn da som heter Andreas?? fant han i en kirkebok som døpt, men da bør jeg vel se om jeg kan finne ut når han døde 

- Geir Tverå
Finner en Anton Severinsen i tjeneste på Lynghaugen i 1875: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 019&lnr=00
Finner han ikke død før 1880, i hvert fall.
Finner han ikke død før 1880, i hvert fall.