Etterkommere av skottene som deltok i slaget ved kringen

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj09913
Innlegg: 70
Registrert: 30. august 2009 kl. 1.03
Sted: TRONDHEIM

Etterkommere av skottene som deltok i slaget ved kringen

Legg inn av gj09913 » 7. februar 2010 kl. 3.21

Hei!

Nå har det lenge gått på folkemunne i slekta mi at vi er etterkommere av en eller annen skotte som visstnok overlevde slaget ved kringen (Gudbrandsdalen i 1612). Dette gjelder da klanen Sinclair. Jeg har lett litt overalt på nettet men finner ikke noe spesifikt om etterkommerne. Ifølge min far går disse anene via Torvald Solheim (født 1900 på Beistad, Nord-Trøndelag), men jeg har ikke klart å finne noe om denne karen på nettet. Sitter noen av dere inne med noe spesifikt som kunne ha hjulpet meg? Mange takk isåfall!

Mvh
Ragnar M. Sandberg

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Etterkommere av skottene som deltok i slaget ved kringen

Legg inn av dn23027 » 7. februar 2010 kl. 8.31

Hei :)

Var lite å finne, og du har kanskje det lille allerede, men det er et utgangspunkt for å jobbe seg bakover. (Eller for at noen andre oppdager at de har denne slekta blant anene sine og kan spe på med opplysninger)

Torvald i ft1900: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... =1594#ovre

Her opplyses det at han gifter seg med Agnes E. Rinnan, og fikk 3 barn (nokså høyt oppe på siden): http://knut-a-selli.com/Web/Familieslektsbok_Velde.htm

Her er dåpen til første datteren, Ruth,(dåp nr 4) i Sørli,og man ser at Torvald er lærer, og Torvalds mor og far er blant fadderne (faren med nytt "gårds-etternavn" i forhold til ft1900, så de har kanskje flyttet): Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-8


Mvh
Linda W

dn23011
Innlegg: 646
Registrert: 3. oktober 2008 kl. 11.59
Sted: VÅGÅ

Re: Etterkommere av skottene som deltok i slaget ved kringen

Legg inn av dn23011 » 7. februar 2010 kl. 8.54

Historia sier jo at noen få overlevde - bl. a. sies det at Engebret Valde i Vågå tok med seg en hjem - en som kastet seg under hans hest og bad om nåde. Han skulle være glassblåser.

Jan-Inge Edvardsen
Innlegg: 2
Registrert: 16. november 2008 kl. 17.15
Sted: KLØFTA

Re: Etterkommere av skottene som deltok i slaget ved kringen

Legg inn av Jan-Inge Edvardsen » 15. august 2010 kl. 17.20

Heisann! Også i min slekt sies det at vi er etterkommere etter overlevende skotter fra slaget ved Kringen 26. august 1612. Det var ikke mange som ble skånet der på Klomstad gård i Kvam den gangen. Det sies at 18 stykker overlevde hvorav 4 var offiserer. Jeg fikk ad omveier i hende et brev fra Johan A. Dybdal datert Kroknes, Rissa 15/9-1948 (sitat):

"To brør av deim kom til Rissa, Anders og Walter Aage, og desse navna har gått i Bersætta til denne dag. Far min heiter Anders, han og. Etter Anders Kårlis død er den vesle gutten på Hamar no einaste berar av Andersnamnet i Bersætta. Det bars til slik at Anders Skottlændar vart gift på Rokset i Rissa, og broren Walter Aage på Olsøy i Skaudalen. En av sønene hans Anders heitte Ole og vart gift på Berg, som endå var leiglendingsgard under Rein. Ettermannen hans på Berg var Anders Olsen Berg, og han var far til vår oldefar Paul Andersen Berg – kommandersersjant ved Det Ritsenske kompagni under kaptein (seinare generaladjutant) Johan Hamond Wolf - som åtte og budde på Yttre Skott eller Brødreskift i Stadsbygd".

Fra tidligere innlegg i dette forumet er Aage sannsynligvis en omskriving av det skotske etternamnet Oag som er vanlig i Caithness-området. Er i kontakt med en slektning som nå jakter på militære ruller fra 1612 ekspedisjonen. Jeg er svært interessert i å komme i kontakt med noen som kan hjelpe meg videre med å verifisere knytningen mellom Anders og Walter og hhv. Rokset og Olsøy, samt etterkommere av disse. Vennlig hilsen Jan-Inge Edvardsen, Kløfta.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Etterkommere av skottene som deltok i slaget ved kringen

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 15. august 2010 kl. 19.40

Jeg er svært interessert i å komme i kontakt med noen som kan hjelpe meg videre med å verifisere knytningen mellom Anders og Walter og hhv. Rokset og Olsøy, samt etterkommere av disse.


Jeg er litt usikker på når de to, Anders og Walter, skal ha levd, men her er noen opplysninger fra manntallet av 1701 for Stadsbygd.

Olsøyen
Gaut Waltersen 50 år.
Han hadde to sønner, Walter 10 år og Åge 7 år.

Årnset
Joen Waltersøn 68 år.
Han har sønnene Joen 40 år, Walter 36 år, Rasmus 24 år og Jacob 19 år.

Skalmerås
Tomas Ågesøn 12 år, i tjeneste.
Ole Ågesøn 15 år, i tjeneste.

Haugen
Walter Ågesøn 12 år, i tjeneste.

Rokset hadde to brukere ved navn Anders i 1701.
Anders Michelsøn 42 år og Anders Ollsøn 43 år.

Håper det kan være til hjelp.
Mvh Aud.
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 20. april 2011 kl. 20.49, redigert 2 ganger totalt.

Jan-Inge Edvardsen
Innlegg: 2
Registrert: 16. november 2008 kl. 17.15
Sted: KLØFTA

Re: Etterkommere av skottene som deltok i slaget ved kringen

Legg inn av Jan-Inge Edvardsen » 15. august 2010 kl. 21.59

Hei! Du verden - det var kjapt! :)
Her fikk jeg litt å tygge på - takk for hjelpen - så langt!

Mvh
Jan-Inge

Brukeravatar
8317
Innlegg: 358
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.49
Sted: PORSGRUNN

Re: Etterkommere av skottene som deltok i slaget ved kringen

Legg inn av 8317 » 15. august 2010 kl. 23.33

Hei.
Her er noe mer informasjon om Aage Waltersen fra Rissa som visstnok skal ha vært med skottene. http://stadsbygd.info/individual.php?pi ... =stadsbygd
Under "Noter" eller "ALLE" for Aage Waltersen er det en fyldig beskrivelse.
Det er også lett med litt trening og komme nedover i etterkommerlista på dette nettstedet.
Sist redigert av 8317 den 30. juli 2013 kl. 8.43, redigert 1 gang totalt.

gj19935
Innlegg: 115
Registrert: 29. juli 2013 kl. 0.20
Sted: OSLO

Re: Etterkommere av skottene som deltok i slaget ved kringen

Legg inn av gj19935 » 8. august 2013 kl. 0.23

Tror du bør søke sammen meg ...

Gro Linda Petersen Vedå
Innlegg: 88
Registrert: 15. august 2021 kl. 17.20

Re: Etterkommere av skottene som deltok i slaget ved kringen

Legg inn av Gro Linda Petersen Vedå » 25. januar 2014 kl. 0.58

Hei
Viser til kommentar vedr. jakten på militære ruller fra 1612 ekspedisjonen. Spent på om noen fant disse og eventuet hvor.

gj14515
Innlegg: 372
Registrert: 10. august 2011 kl. 14.58
Sted: OTTA

Re: Etterkommere av skottene som deltok i slaget ved kringen

Legg inn av gj14515 » 25. januar 2014 kl. 15.40

Det var en avdeling (1200 mann) som landet ved "Nidelvens munning2 19, jui 1612, 4 skip v/ Van Munkhoven.

gj14515
Innlegg: 372
Registrert: 10. august 2011 kl. 14.58
Sted: OTTA

Re: Etterkommere av skottene som deltok i slaget ved kringen

Legg inn av gj14515 » 25. januar 2014 kl. 15.43

De var vel ikke rullert (militære). Menige mannskaper var ubevæpnet.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Etterkommere av skottene som deltok i slaget ved kringen

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 5. mars 2014 kl. 23.19

Jan skrev:
Her er noe mer informasjon om Aage Waltersen fra Rissa som visstnok skal ha vært med skottene. http://stadsbygd.info/individual.php?pi ... =stadsbygd
Under "Noter" eller "ALLE" for Aage Waltersen er det en fyldig beskrivelse.
Det er også lett med litt trening og komme nedover i etterkommerlista på dette nettstedet.


Denne Åge Waltersen i Rissa viser seg å være en konstruksjon basert på et lokalt sagn.
Se debatt om sønnen Walter her

Mvh Aud

Svar

Gå tilbake til «Gudbrandsdalen - ukjent kommune»