Kirkebok, Veøy Rødven, Møre og Romsdal 1827
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Veøy Rødven, Møre og Romsdal 1827
På denne siden http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=13&uid=228587&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1 tror jeg jeg finner min tipptippoldemor Kari Sandnes som nr 8 under fødte kvindekjønn. Problemet er at jeg ikke klarer å tyde hva som står. Kan noen hjelpe meg? På forhånd takk!
- Anne M. Berge
- Sted: GAMLE FREDRIKSTAD
Re: Tyding av fødsel i Rødven, Veøy 1827
Reidun: lenken din virker ikke - du må poste "permanent sidelenke" eller "permanent bildelenke". Klikk på "bildeinformasjon" øverst på nettsiden, så finner du dem.
-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Lenken du la ut virker bare hos deg i en halvtimes tid, men her er permanent sidelenke.
Jeg gjør et forsøk:
Fødselsdato: 30.oktober
Navn: Kari
Dåpsdato: 28.november
Foreldre: Mand Thosten A. Sandnes og Kone Berthe O.
Faddere: Mand Peder ??, Anders T. ??, Ole O. ??, Kone Guraa P. Sandnæs, Ana O. ibid, Pige Berthe ?? Sandnæs.
Noen som kan rydde opp i tolkningen min og løse ?? og andre svikter?
Jeg gjør et forsøk:
Fødselsdato: 30.oktober
Navn: Kari
Dåpsdato: 28.november
Foreldre: Mand Thosten A. Sandnes og Kone Berthe O.
Faddere: Mand Peder ??, Anders T. ??, Ole O. ??, Kone Guraa P. Sandnæs, Ana O. ibid, Pige Berthe ?? Sandnæs.
Noen som kan rydde opp i tolkningen min og løse ?? og andre svikter?
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Hei.
Jeg tyder navnet til moren som Bereth(e?)
Fadderne tyder jeg til Mand Peder Korsan(d?), Anders T Slemen, Ole O Slemmen, de to neste samme som Espen. Den siste mener jeg staves Brith.
Brith og Bereth variantene er mange
mvh Britt Iren
Jeg tyder navnet til moren som Bereth(e?)
Fadderne tyder jeg til Mand Peder Korsan(d?), Anders T Slemen, Ole O Slemmen, de to neste samme som Espen. Den siste mener jeg staves Brith.
Brith og Bereth variantene er mange
mvh Britt Iren
-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Jeg ser at mitt forslag ikke var riktig, og støtter opp om Britt sitt forslag på fornavn til siste fadder.
- Kontakt:
Scannede kirkebøker var "ute" en periode, men nå er de opp å går igjen. Og da finner jeg at Klokkeren i Rødven var bedre og tyde
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17
- Kontakt:
Selv om teksten er tydet flytter jeg tråden hit til aktuelt forum.
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding
Tusen takk for hjelpen alle sammen!
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
I seneste laget å kommentere kanskje, men jeg var i sydens land da jeg så spørsmålet ditt, og måtte hjem til basen for å svare.
Jeg ser ikke helt hvor linken til Peder Korsan er, men Slemmenfolket er greit da både mor og far til Kari er Slemmenfolk.
Faren er bruker på Pilhaugen, ytre Sandnes.
Kari, 1827-91, gifter seg første gang i 1855 med Knud Sørensen Alfarnes, 1836-60. bruker i Alfarnes. De får to barn Ingeborg Anna, gift til Sølsnes og får tre barn, og Søren ,som emigrer i 1882 og har ukjent lagnad.
Kari gifter seg så 1861 med gammelkjæresten Anders Olsen Nerli, 1834-1915. Han hadde vokst opp på en husmannsplass under nabogården til Pilhaugen, Kroksetgjerde. Anders ryddet plass i Alfarneshagen, og murene skal fortsatt være synlige.
Kari og Anders fikk også tre barn etter at de giftet seg, tre sønner som emigrerte og har ukjent lagnad. Men før Kari giftet seg første gang hadde hun sønnen Torstein i 1854 med nettopp Anders. De har stor etterslekt, mange emigrerte, men det er også ettrkommere jeg har gått sammen med på folkeskolen. Jeg har de fleste etterkommerne i inne i basen ( også Karis aner, og hun er 8menning til min oldefar).
Du har ikke klart å spore noen av dem med ukjent lagnad?
Bruker du piltasten på bildet http://home.sandefjordbredband.net/osva ... dekart.htm lengst ut til høyre finner du Pilhaugen hvor Kari ble født.
Jeg ser ikke helt hvor linken til Peder Korsan er, men Slemmenfolket er greit da både mor og far til Kari er Slemmenfolk.
Faren er bruker på Pilhaugen, ytre Sandnes.
Kari, 1827-91, gifter seg første gang i 1855 med Knud Sørensen Alfarnes, 1836-60. bruker i Alfarnes. De får to barn Ingeborg Anna, gift til Sølsnes og får tre barn, og Søren ,som emigrer i 1882 og har ukjent lagnad.
Kari gifter seg så 1861 med gammelkjæresten Anders Olsen Nerli, 1834-1915. Han hadde vokst opp på en husmannsplass under nabogården til Pilhaugen, Kroksetgjerde. Anders ryddet plass i Alfarneshagen, og murene skal fortsatt være synlige.
Kari og Anders fikk også tre barn etter at de giftet seg, tre sønner som emigrerte og har ukjent lagnad. Men før Kari giftet seg første gang hadde hun sønnen Torstein i 1854 med nettopp Anders. De har stor etterslekt, mange emigrerte, men det er også ettrkommere jeg har gått sammen med på folkeskolen. Jeg har de fleste etterkommerne i inne i basen ( også Karis aner, og hun er 8menning til min oldefar).
Du har ikke klart å spore noen av dem med ukjent lagnad?
Bruker du piltasten på bildet http://home.sandefjordbredband.net/osva ... dekart.htm lengst ut til høyre finner du Pilhaugen hvor Kari ble født.