Er det noen som kjenner til navnet Oltine By Thomassen fra Harstad ? Hun skal hvistnok ha drevet hotell i 30 år, og datteren hadde kjøpt pensjonatet UTHEIM i Harstad.(Dette sto på baksiden av et bilde av Utheim, så jeg vet ikke om Oltine drev Utheim i 30 år, eller om det var et annet hotell. Men den yngste datteren kjøpte pensjonatet. Når vites ikke.) Jeg vet at dette stedet drives også i dag.
Min bestemor hadde kontakt med slektningene i Harstad. Men dette er nå mange år siden. På 80-tallet engang hadde hun besøk av en dame med navn Ilma fra Harstad, som var av denne slekten. Tidlig på 90-tallet var jeg i Harstad, og min bestemor spurte om jeg kunne lete etter Ilma Thomassen. Jeg fant henne ikke. Og var for ung til å spørre meg frem...desverre

Oltine`s far var min Oldemors bror... var fra Orkdalen i Sør-Trøndelag.(vet ikke hva han het, men min Oldemor het Johanna Rasmusdatter Bye, tror ikke de hadde samme far)
Oltine har vel giftet seg Thomassen i Harstad.
Den finnes også en Otelie og en Amalie. Jeg vet ikke om disse er søstre eller døtre av Oltine.
Vi har funnet flere bilder av familien i Harstad. Det ser ut til at Amalie emigrerte til Amerika,og på baksiden av et bilde har hun signert Amalie og datteren Esther Olsen Wold.Jeg har letet litt på Ancestry, men uten hell...foreløbig:-)
Jeg fant i folketellingen for Trondenes 1900 for gården Roldnes Øvre
Der finner jeg to søstre: Amalie Sofie og Otelie.
Ole Pettersen f 1854
Adlbertine Mikalsdatter f 1847
barn:
Julie marie Olsen 1880 (hun gifter seg Rasmussen d 1956)
Amanda Leoonore f 1884 (hun gifter seg Larsen i Burøyssund d 1955)
Matilde Marie f 1886
Amalie Sofie f 1890
Otelie 1892
Advald Peder f 1894 (død 1974)
Ragnar Peder martin f 1897 ( g m Haldis. Ibestad død 1959)
Jeg vet ikke om dette er riktig familie, for jeg klarer ikke å plassere Oltine inn i denne familien.
På et annet bilde vi har (tatt rundt 1980 tallet) fra en kirkegård. Der ser vi graven til Oltine By Thomassen. (klarer ikke å se årstallene) Bak bilde står det: ""Her er Lalla (Salla) forran mors støtte og bak korset tante Amalie`s støtte. Lik med mors""
Synes det var rart om dette er samme Amalie Olsen Wold som emigrerte ?
To andre bilder vi har, av fire flotte fruer. Det ene er tatt rundt ca 1950-1960 tenker jeg, og det andre noen år tidligere. Damene på bilde er Calali (utydelig å lese), Oltine, Ågot og Alma. Kanskje de var søstre ?
Ett bilde er med Oltine og familien på hytta "lykkebo" i Harstad.
Mer informasjon har jeg desverre ikke. Håper noen kan kjelpe meg med å "samle" disse damene. Hadde vært så morsomt å vite.

Mvh
Rita E Husby