Ole Pedersen og Malena Andersdtr. Bratset

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Roar Dalen
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Ole Pedersen og Malena Andersdtr. Bratset

Legg inn av Roar Dalen » 21. oktober 2009 kl. 15.03

Hva jeg vet om paret er som følger:

De giftet seg i Rissa 2/7-1820: Lenke

Ole Pedersen:
Født ca.1794 (beregnet ut fra oppgitt alder ved konf. og vielse).
Konfirmert Braset, Rissa 6/10-1811: Lenke
Finnes ikke i Rissa i FT1801.
Finner ham ikke som død i Rissa/Stadsbygd.

Malene Andreasdtr:
Døpt Skaanøen, Rissa 15/9-1793: Lenke
Konfirmert Skaanøen, Rissa 25/3-1810: Lenke
FT1801, Skaanøen: Lenke
Finner henne ikke som død i Rissa/Stadsbygd.

Paret får 6 barn jeg kjenner til i perioden 1820-1834, alle født på Bratset: Marit, Peder, Karen, Ane, Ole og Marta. Verken Ole Pedersen eller Malena Andersdtr. finnes i FT1865 i Stadsbygd/Rissa.

Så - hva jeg søker opplysninger om, er to ting:

Når og hvor døde Peder Olsen og Malene Andersdtr? Jeg har ikke klart å finne dem som gravlagt i kirkebøkene i Stadsbygd i perioden 1833-1865. Men jeg kan selvfølgelig ha oversett noe.

Opphavet til Ole Pedersen? Han er antakelig ikke født i Rissa, da han ikke forefinnes i kirkebøkene der rundt 1794.

Jeg fikk en gang tips (men kan ikke for mitt bare liv huske fra hvem) om at han kunne være født Sundset. Og hvis Sundset er reelt har jeg vha landssøk i FT1801 funnet 2 kandidater til min Ole Pedersen i Trøndelag:

Det finnes en OP i perfekt alder på Sundset i Rennebu, Meldal. Foreldre er Peder Olsen og Randi Pedersdtr. Sundset: Lenke

Det finnes en OP som tjener på Sundset i Mosvik i FT1801. Han er riktignok litt gammel, 10 år – burde vært 7, men det er innenfor ”rimelighetens grenser”: Lenke

Da jeg bladde gjennom kirkebøkene på søk etter begravelse til Ole Pedersen og Malene Andersdtr. fant jeg en Peder Olsen Braset som død 7/12-1836. Det er besnærende å tenke at dette må være OP’s far: Lenke
I Panteregisteret på Fosen står det at Peder Olsen forpakter Bratset fra 1809: Lenke
Dette finnes igjen i pantebok 2C 06 (1810-1822) s.448. Og her kalles han Peder Olsen Sundseth: Lenke
Det døpes, uekte, en Ole Pedersen D7eT i Mosvik, se kolonne 1: Lenke
Foreldre er Peder Paulsen Winnie og Ingeborg Matzdtr. Sundset. Også de fleste fadderne er fra Sundset. Dette er samme OP som er oppført som tjener i FT1801. Peder Paulsen finnes ikke i Mosvik i FT1801. Kan det kanskje være at presten har surret med patronymet ved dåpen, og at Peder Paulsen egentlig skal være Peder Olsen?

Er det noen som kjenner til paret Ole Pedersen og Malena Andersdtr. Bratset og kan hjelpe meg videre?

Gunnar Morten Gravås
Sted: ORKANGER

Re: Ole Pedersen og Malena Andersdtr. Bratset

Legg inn av Gunnar Morten Gravås » 1. november 2009 kl. 23.03

Hei

Ole Pedersen og Malene Andersdtr. Bratseth flyttet fra Skaugdalen til Verran i 1840, du finner det på sidene med utflyttinger i kirkeboka. De hadde med seg alle barna du nevner, unntatt Karen som døde 13 år gammel i 1838. Familien slo seg ned på en av Ørsedalsbrukene. Sønnen Peder døde 15.05.1846.
Malene Andersdtr. døde på Ørsedal 15.11.1863, 70 år, og mannen Ole Pedersen 27.08.1865, 71 år gammel.
Ved FT1865 på Ørsedal i Verran finner vi sønnen Ole Olsen f. 1829 som ny bruker, gift med Berit Anna Andersdtr. Overland fra Leksvik.
Og Martha Olsdtr. Bratseth Ørsedal (f. 1833) ble i 1856 gift med Johannes Bengtsen Ørsedal, f. 1828, også han var av Bratseth-slekt, og Martha og Johannes var i 1865 brukere på Sætter i Verran. Ved FT1900 kalles garden for Sætran.

mvh
Gunnar Morten Gravås

Brukeravatar
Roar Dalen
Kontakt:

Legg inn av Roar Dalen » 2. november 2009 kl. 9.57

Hei, og takk for svar!

Fine greier - der avklarte du det ene hovedspørsmålet mitt!

Ser jo at jeg burde ha forstått dette selv, da datteren Marit (min tippoldemor) giftet seg i Verran... javascript:emoticon(':roll:')

Da er det bare å håpe at opphavet til Ole Pedersen også lar seg løse.

mvh
RD

Gunnar Morten Gravås
Sted: ORKANGER

Legg inn av Gunnar Morten Gravås » 20. november 2009 kl. 20.56

Hei

Er ganske sikker på at Peder Olsen Bratseth som kom til Skaugdalen først på 1800-tallet, var den samme som bodde på Sundset i Rennebu i 1801.
Kona Randi Pedersdtr. var 48 år i 1801, og hun døde på Bratseth 30.06.1828, 74 år gammel.
Sønnen Peder Pedersen, som også er nevnt i Rennebu i 1801, ble konfirmert 17 år gammel i Rissa i 1814. Han ble viet 31.08.1830 i Rissa med Anne Pedersdtr. Hvidhylden, og da står det at han var 34 1/2 år gammel, og f. på Sundset i Rennebu.
Han ble viet pånytt 29.12.1840 (Karen Jørgensdtr. Størset), også da sto hans fødested til Sundset.
Peder Pedersen var husmann på Brovold i Rissa, og han døde 19.05.1851.

Så her finner vi igjen i Rissa alle de personene i familien som er nevnt ved FT1801 i Rennebu, alderen stemmer godt, og det refereres tilbake til Sundset ved flere hendelser (ekteskap og byksel av gård).

mvh
Gunnar Morten Gravås

Brukeravatar
Roar Dalen
Kontakt:

Legg inn av Roar Dalen » 16. desember 2009 kl. 16.35

Hei

Beklager at jeg ikke har reagert, men så ikke siste svar før nå.

Jeg har kommet til samme resultat selv også, da jeg fant konfirmasjonen til Peder, og begravelsen til mora Randi i kb i Rissa/Stadsbygd. Jeg hadde ikke lett etter vielsene til broren Peder, så de opplysningene var nye for meg. Flott.

Når det gjelder foreldrene; Peder Olsen og Randi Pedersdtr. så er Peder en nøtt. Randi ble født på Gunnes i 1754, døpt 24/3. Hun står også oppført med Gunnes som bosted ved vielsen 14/10-1792. Bostedet til Peder er vanskelig å lese, men det kan være "Indset" det står. Han er født ca. 1757, men jeg har ikke klart å finne ham som døpt i Rennebu/Meldal (sjekket kb 1755-59). Jeg har også gått gjennom bøkene i andre sogn i området (Støren, Oppdal, Orkdal, Surnadal), men ikke noe sikkert der. De alternativene jeg har funnet er:
PO Munkvold, f.1755 i Oppdal,
PO Lien, f.1756 i Orkdal,
PO Øye, f.1756 i Surnadal.
Har også notert PO Mogset og PO Syrstad, begge to konfirmert i Meldal 1772 hhv 18 og 19 år gamle.
Men jeg har ikke forutsetning for å si om noen av disse er "min" Peder Olsen.

Det finnes en bra privat base i det aktuelle området i Sør-Trøndelag, men også der står Peder Olsen oppført uten foreldre.

mvh
RD

Svar

Gå tilbake til «Rissa»