Info om Peder Jonsen fra gårdene Falkenberg/Kjølbrønd

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj10126
Sted: GRIMSTAD

Info om Peder Jonsen fra gårdene Falkenberg/Kjølbrønd

Legg inn av gj10126 » 18. oktober 2009 kl. 0.13

Jeg prøver å finne informasjon om Peder Jonsen, født 13.juni 1881 til Jon Pedersen Kjølbrønd og Anne Bertea Olsdatter.

Han ble konfirmert i 1895, og bopel er oppgitt som "Braaten (Kjølenbrønd)".

I 1900 bodde han og familien på gården Falkenberg. Søsken: Marthe, Isak, Adolf og Hans.

I 1906 ble mormoren min født i Nærøy, og faren er "Peder Linum", født i 1881. Jeg har sett at gården Lindheim i Sannidal het "Linum" i gamle dager, og det er derfor jeg lurer på om Peder Jonsen flyttet til Nærøy og brukte Linum som etternavn da min mormor ble døbt. (Det er stavet Linum, men presten kunne selvfølgelig ha stavet det feil).

Setter veldig pris på informasjon om denne familien, eller info om disse gårdene, f eks at jeg tar helt feil med å tro at etternavnet Linum kunne ha stammet fra disse gårdene.

Mvh
Lisa Jakobsen

Brukeravatar
Gunnar Aabøe
Sted: SANNIDAL

Re: Info om Peder Jonsen fra gårdene Falkenberg/Kjølbrønd

Legg inn av Gunnar Aabøe » 26. oktober 2009 kl. 1.25

Hei,

I Sannidalsboka på side 345 står det litt om denne familien:

Sjølberg:
Jon Pedersen bygde huset omkring 1880. Han er f. på Moen under Eikehaug 1851, d. 1918 og g.m. Anne Bertea fra Rakkestad i Bamble, f.1855, d. 1947. Barn: Olav g.m. Lovise Lindkvist, Marte g.m. Peder Bratland, Marie , Peder og Isak, i Amerika, Adolf og Hans, døde. Peder Bratland, f.1886, og Marte Jonsdotter, f.1884, bur nå på Sjølberg. De har barna: Jens, Anne Johanne og Lilly Marie.

Er det denne familien du er ute etter ?

Det finnes en annen person med navn Jon Pedersen her i Sannidal som var inngiftet i Lindheim slekten. Han var født i Gjerstad i 1848. Han hadde en sønn Peder Jonsen som var født i 1880. Navnet Lindheim sies ofte "Linom" her i Sannidal.

Håper dette kan være til litt hjelp.

m.v.h. Gunnar Aabøe.

gj10126

Legg inn av gj10126 » 31. oktober 2009 kl. 14.11

Hei Gunnar,

Tusen takk for infoen!

Den første familien du nevner er den jeg tror er den riktig familien. Ikke at jeg er helt sikker om han er oldefaren min eller ikke. Men ut fra det du fant i Sannidalsboka, står det ingenting om at Peder Jonsen ble gift til en annen. Slik at jeg fortsatt håper at det kan være han.

(Jeg bestilte Sannidalsboka på lokalbiblioteket, men fikk aldri beskjed at den hadde kommet. Tredje gang dette har skjedd, slik at jeg har gitt opp med å bestille ting der!)

Den andre Jon Pedersen hadde også en sønn Peder Jonsen, men han ble født i 1880 og ikke 1881. Selvfølgelig kan dåpsattesten til min mormor ha feil årstall når det gjelder farens fødselsår...Den familien flyttet ut av Sannidal til en øy utenfor Kragerø.

Vet du (eller noen andre) om Kjølenbrønd/Falkenberg var en del av Lindheim i slutten av 1800-tallet?

Hilsen
Lisa

Brukeravatar
Gunnar Aabøe
Sted: SANNIDAL

Legg inn av Gunnar Aabøe » 1. november 2009 kl. 22.09

Hei,

Jeg har notert med dette om Jon Pedersen som kom til Lindheim:

"Jon hadde vært lenge i arbeid på Lindheim og kalte seg derfor for Jon
Pedersen Lindheim. Han var humoristisk og skøyeraktig. Opprinnelig var
han fra Gjerstad."

Sønnen Peder Jonsen reiste til Amerika.

Jeg har et par personer du kan ta kontakt med, men uveksling av dette må vi ta på epost.
[email protected]

m.v.h. Gunnar.

gj10126

Legg inn av gj10126 » 2. november 2009 kl. 21.07

Tusen takk, Gunnar. Sendte deg en mail nå.

Mvh
Lisa

Svar

Gå tilbake til «Kragerø»