Salvesen/Tellefsen
Moderator: MOD_Vestfold
Salvesen/Tellefsen
Jeg har problemer med å finne min farfars forfedre. kan være jeg ikke leter på korrekt sted i kirkebøker og på digitalarkivet så kanskje noen kan hjelpe.
Min farfar het
Hendrik Marino Storm Salvesen F. 29 juli 1913 d. 19 november 1979
Gift med Gunvor Larsen f 15 Mars 1917 d. 27 mars 1967
De giftet seg i Tanum kirke 24 oktober 1947
Broren til Hendrik het Salve Kjerra.
Fikk vite at faren til Hendrik heter Salve Andreas Tellefsen. Ikke hvor han ble født eller når han ble født.
Jeg fant min farmo i kirkebøkene og har funnet en del fra hennes side faktisk, men står altså fast på farfar. Jeg takker så meget for hjelpen. Klarer dere å finne for meg værsåsnill og fortell hvor og hvordan dere gikk frem.
Takk.
Min farfar het
Hendrik Marino Storm Salvesen F. 29 juli 1913 d. 19 november 1979
Gift med Gunvor Larsen f 15 Mars 1917 d. 27 mars 1967
De giftet seg i Tanum kirke 24 oktober 1947
Broren til Hendrik het Salve Kjerra.
Fikk vite at faren til Hendrik heter Salve Andreas Tellefsen. Ikke hvor han ble født eller når han ble født.
Jeg fant min farmo i kirkebøkene og har funnet en del fra hennes side faktisk, men står altså fast på farfar. Jeg takker så meget for hjelpen. Klarer dere å finne for meg værsåsnill og fortell hvor og hvordan dere gikk frem.
Takk.
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Salvesen/Tellefsen
Søk i digitalarkivet på Salve Tellevsen, Tellefsen, Tollefsen, Tollevsen viser at det navnet i hovedsak er konsentrert i Aust-Agder. Kanskje han kom derfra? Søk på bare Salve viste bare 4 stykker i Vestfold og ingen av dem passet.
Har du funnet vielsen av Henrik og Gunvor? Det er jo svært lite å gå på da, med så lite opplysninger og uten vielsen. Har du funnet dåpen til Henrik og hans bror? I så fall er det fint hvis du linker de opplysningene.
Vigdis
Har du funnet vielsen av Henrik og Gunvor? Det er jo svært lite å gå på da, med så lite opplysninger og uten vielsen. Har du funnet dåpen til Henrik og hans bror? I så fall er det fint hvis du linker de opplysningene.
Vigdis
-
- Sted: BREMNES
Hei
Her er ein Salve Andreas Tellefsen fødd 11/9 1889 døpt 27/10 1889 i Austre Moland. Han som står først på lista er faren. Han har same namnet. Dåp
Eg har dessverre ikkje greidd å finna dåpen i kirkeboka. Har leita i 3 ulike bøker nå. Har eg oversett noke?
Mvh
Anne Lisbeth

Her er ein Salve Andreas Tellefsen fødd 11/9 1889 døpt 27/10 1889 i Austre Moland. Han som står først på lista er faren. Han har same namnet. Dåp
Eg har dessverre ikkje greidd å finna dåpen i kirkeboka. Har leita i 3 ulike bøker nå. Har eg oversett noke?
Mvh
Anne Lisbeth
Hei,
I og med at kirkeboka for viede i Tanum, Larvik ikke er tilgjengelig for 1947 så googla jeg navnet og fant dette:
Salvesen, Henrik Marino Storm, Arendal, f.29.7.1913, Fyrbøter, Skip: D/S UTVIKEN, D/S EK
http://www.stiftelsen-arkivet.no/S1
Jeg googler alltid navn jeg leter etter noen, alltids en mulighet for at det finnes noe der ute.
Fant han ikke som døpt i Arendal, høyst sannsynlig at han har bodd der. Søkte på farens navn i FT 1900 og fornavnet Salve er mest vanlig i Aust- og Vest Agder. Fant ingen Salve Andreas Tellefsen. I og med at han har jobba som fyrbøter på båt så ville jeg startet å leite i kystkommunene.
I og med at du har vielsesdatoen så kan du kanskje kontakte Tanum kirke og høre om de kan slå opp vielsen for deg.
Mvh,
Arna Kristin
I og med at kirkeboka for viede i Tanum, Larvik ikke er tilgjengelig for 1947 så googla jeg navnet og fant dette:
Salvesen, Henrik Marino Storm, Arendal, f.29.7.1913, Fyrbøter, Skip: D/S UTVIKEN, D/S EK
http://www.stiftelsen-arkivet.no/S1
Jeg googler alltid navn jeg leter etter noen, alltids en mulighet for at det finnes noe der ute.
Fant han ikke som døpt i Arendal, høyst sannsynlig at han har bodd der. Søkte på farens navn i FT 1900 og fornavnet Salve er mest vanlig i Aust- og Vest Agder. Fant ingen Salve Andreas Tellefsen. I og med at han har jobba som fyrbøter på båt så ville jeg startet å leite i kystkommunene.
I og med at du har vielsesdatoen så kan du kanskje kontakte Tanum kirke og høre om de kan slå opp vielsen for deg.
Mvh,
Arna Kristin
-
Hmm.... den var vrien, jeg finner ham heller ikke
Jeg synes det er er mistenkelig hopp fra august til november i denne boka.
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 10 (1880-1904), Fødte og døpte 1889, side 40.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-43
Jeg lurte derfor på om han kunne ha blitt hjemmedøpt den 27.10.1889 og blitt bekreftet noen år senere i kirken, at det er hjemmedåpen som er oppført i FS. Eller så lurte jeg på om han er blitt funnet i en eller annen konfirmasjonsliste med disse datoene og derfor oppført som døpt i Austre Moland. Men har ikke klart å finne ham konfirmert heller.
Eller så lurte jeg på om det var feil avskrift på årstallet ?
Vigdis
Jeg synes det er er mistenkelig hopp fra august til november i denne boka.
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 10 (1880-1904), Fødte og døpte 1889, side 40.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-43
Jeg lurte derfor på om han kunne ha blitt hjemmedøpt den 27.10.1889 og blitt bekreftet noen år senere i kirken, at det er hjemmedåpen som er oppført i FS. Eller så lurte jeg på om han er blitt funnet i en eller annen konfirmasjonsliste med disse datoene og derfor oppført som døpt i Austre Moland. Men har ikke klart å finne ham konfirmert heller.
Eller så lurte jeg på om det var feil avskrift på årstallet ?
Vigdis
-
Jeg fant iallefall sønnens dåp i Barbu, Aust-Agder:
Name: Henrik Marius Storm Tellefsen
Christening date: 14 Jul 1918
Christening place: Barbu, Aust-Agder, Norway
Residence: Barbu, Aust-Agder, Norway
Birthdate: 29 Jul 1913
Birthplace:
Death date:
Name note: twin
Race or color (expanded):
Father's name: Salve Andreas Tellefsen
Father's birthplace:
Father's age: 1889
Mother's name: Elise Fodd Henriksen
Mother's birthplace:
Mother's age: 1876
Her ser det ut som de har drøyet noen år med dåpen. Og siden han er døpt i Barbu i Aust-Agder, så kan det være riktig spor Anne Lisbeth var inne på.
Vigdis
Name: Henrik Marius Storm Tellefsen
Christening date: 14 Jul 1918
Christening place: Barbu, Aust-Agder, Norway
Birthdate: 29 Jul 1913
Birthplace:
Death date:
Name note: twin
Race or color (expanded):
Father's name: Salve Andreas Tellefsen
Father's birthplace:
Father's age: 1889
Mother's name: Elise Fodd Henriksen
Mother's birthplace:
Mother's age: 1876
Her ser det ut som de har drøyet noen år med dåpen. Og siden han er døpt i Barbu i Aust-Agder, så kan det være riktig spor Anne Lisbeth var inne på.
Vigdis
-
Far til den Salve Andreas Tellefsen som Lisbeth fant i FS, Salve Andreas Tellefsen giftet seg i Barbu med Martha Henriksen den 07.09.1886.
Groom's name: Salve Andreas Tellefssen
Groom's birthdate: 1858
Groom's birthplace:
Groom's age in years:
Bride's name: Martha Henrikssen
Bride's birthdate: 1869
Bride's birthplace:
Bride's age in years:
Marriage date: 07 Sep 1886
Marriage place: Barbu, Aust-Agder, Norway
Groom's father's name: Tellef Anderssen
Groom's mother's name:
Father of bride's name: Henrik Peterssen
Kanskje det er et spor å gå etter. Men det var å finne dåpen til deres sønn, Salve Andreas Tellefsen i kirkebokda da
Vigdis
Groom's name: Salve Andreas Tellefssen
Groom's birthdate: 1858
Groom's birthplace:
Groom's age in years:
Bride's name: Martha Henrikssen
Bride's birthdate: 1869
Bride's birthplace:
Bride's age in years:
Marriage date: 07 Sep 1886
Marriage place: Barbu, Aust-Agder, Norway
Groom's father's name: Tellef Anderssen
Groom's mother's name:
Father of bride's name: Henrik Peterssen
Kanskje det er et spor å gå etter. Men det var å finne dåpen til deres sønn, Salve Andreas Tellefsen i kirkebokda da
Vigdis
-
Og her er vielsen i kirkeboka, par nr. 19. Han er sjømann, konfirmert i Austre Moland i 1872 og hun konfirmert i Barbu i 1883.
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Barbu, Ministerialbok nr. A 3 (1883-1898), Ekteviede 1886, side 19.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20
Vigdis
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Barbu, Ministerialbok nr. A 3 (1883-1898), Ekteviede 1886, side 19.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20
Vigdis
Hei,
Her er link til kirkeboka begge brødrene er innført ved dåpen i 1918:
Aust-Agder fylke, Barbu i Barbu, Klokkerbok nr. B 2 (1890-1922), Fødte og døpte 1918, side 304. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5088&idx_id=5088&uid=ny&idx_side=-307
Mvh,
Arna Kristin
Aust-Agder fylke, Barbu i Barbu, Klokkerbok nr. B 2 (1890-1922), Fødte og døpte 1918, side 304. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5088&idx_id=5088&uid=ny&idx_side=-307
Mvh,
Arna Kristin
Arna Kristin Johansen skrev:I og med at kirkeboka for viede i Tanum, Larvik ikke er tilgjengelig for 1947 [...]
Men lysningsboka er tilgjengelig.
-
Og her er dåpen Henrik Marius Storm (f. 29.07.1913) og Salve Henrik Berthinus (f. 30.08.1911). De er ikke hjemmedøpte, men ble altså døpt da de var hhv 5 og 7 år. Foreldrene er ikke gifte, men fraskilt etter det jeg klarer å tyde.
Ugift (???) arbeider Salve Anderas Tellefsen og fra skilt kone Elise f. Henriksen (g.m. Stompebakken)
Guttene nr. 38 og 39:
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Barbu i Barbu, Klokkerbok nr. B 2 (1890-1922), Fødte og døpte 1918, side 304.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-307
Her står det at faren er født i Barbu i 1889, og bor på Kjærra i Barbu. Moren er født i Stokken. Så kanskje det er feil dåpsted som er oppgitt i FS?
Mvh
Vigdis
Ugift (???) arbeider Salve Anderas Tellefsen og fra skilt kone Elise f. Henriksen (g.m. Stompebakken)
Guttene nr. 38 og 39:
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Barbu i Barbu, Klokkerbok nr. B 2 (1890-1922), Fødte og døpte 1918, side 304.
Her står det at faren er født i Barbu i 1889, og bor på Kjærra i Barbu. Moren er født i Stokken. Så kanskje det er feil dåpsted som er oppgitt i FS?
Mvh
Vigdis
Sist redigert av Vigdis Jøsang den 8. oktober 2009 kl. 23.57, redigert 1 gang totalt.
-
Arna Kristin Johansen skrev:Hei,
Mvh,
Arna Kristin
Her kom du meg i forkjøpet

Vigdis
-
Og HER er dåpen til Henrik Marius Storms far, i Barbu og ikke i Austre Moland (nr. 75):
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Barbu i Barbu, Klokkerbok nr. B 1 (1878-1890), Fødte og døpte 1889, side 199.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-207
Vigdis
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Barbu i Barbu, Klokkerbok nr. B 1 (1878-1890), Fødte og døpte 1889, side 199.
Vigdis
Kristian Hunskaar skrev:Arna Kristin Johansen skrev:I og med at kirkeboka for viede i Tanum, Larvik ikke er tilgjengelig for 1947 [...]
Men lysningsboka er tilgjengelig.
Fint med litt lokalkjente, var ikke klar over at lysningene for Tanum var i Brunlanes, lærer stadig noe nytt…
Mvh,
Arna Kristin

-
I lysningen står det at Henrik Marius Storm var gift før, at hans første kone døde 12.04.1936.
Vigdis
Vigdis
Å snille dere. Tusen hjertelig takk for all informasjon. Jeg skal gå grundig gjennom hvert svar og se selv. Har ei tante som har gitt meg denne informasjonen, drevet selv med slektsforskning, men den gang alt på microfilm. La opp for 12 år siden. har masse informasjon på min farmors side og hennes mor men ikke farfars.
Stemmer det at farfar var gift før, oi, det glemte jeg å informere om, hadde kanskje vært lettere for dere da. og stemmer at hun døde.
Da skal jeg forske litt og se hva som er riktig og kommer tilbake hvis jeg trenger å vite mer.
Nok engang, tusen hjertelig takk.
Stemmer det at farfar var gift før, oi, det glemte jeg å informere om, hadde kanskje vært lettere for dere da. og stemmer at hun døde.
Da skal jeg forske litt og se hva som er riktig og kommer tilbake hvis jeg trenger å vite mer.
Nok engang, tusen hjertelig takk.
Nå klør jeg meg i hodet. JEg ser det dere ser og nå lurer jeg på om min tante har feil opplysninger eller jeg som surrer. Her er tilleggsinformasjon hun ga meg i dag
-----------------------------------------¨
Har leitet gjennom noen papirer jeg har og kansje det kan være til hjelp.
Salve Salvesen f. 30-8-1911 og døde 17-9-1979
Hans kone Elionore f. 16-2-1906 og døde 21-12 1980
Hun har en datter Edith Holland.
De hadde en halvsøster Kitty Terkildsen. De hadde felles mor.
Bror til Hendrik heter Salve Salvesen og bodde på Kjerra. Derav navnet Salve Kjerra.
De hadde ikke barn sammen.
Kjerra var barndomshjemmet deres.
Hendriks barn fra første ekteskap heter Reidun Tjøtta Bryne og Elise Linna Bergsbygda Eidanger.
Tror ikke du finner noe om konfirmasjon til Hendrik for han skrøt av at han bare gikk på skolen i litt over 3 år.
Far til Hendrik var ikke skilt etter hva jeg vet. Jeg har vært og besøkt dem da jeg var lita.
Ellers blir en jo litt forvirra over alt som kommer frem.De dataene jeg har er fra kirkeboka i Tanum.
------------------------------
Reagerer på hvorfor han Salve Salvesen heter Salve Henrik Berthusen et annet sted, men til og med i bygdebøkene står det Salve Salvesen. Derfor jeg har problemer med å forstå om det er korrekt person eller ei. Men utifra kirkebøkene het han jo berthusen. klør meg i hodet.
-----------------------------------------¨
Har leitet gjennom noen papirer jeg har og kansje det kan være til hjelp.
Salve Salvesen f. 30-8-1911 og døde 17-9-1979
Hans kone Elionore f. 16-2-1906 og døde 21-12 1980
Hun har en datter Edith Holland.
De hadde en halvsøster Kitty Terkildsen. De hadde felles mor.
Bror til Hendrik heter Salve Salvesen og bodde på Kjerra. Derav navnet Salve Kjerra.
De hadde ikke barn sammen.
Kjerra var barndomshjemmet deres.
Hendriks barn fra første ekteskap heter Reidun Tjøtta Bryne og Elise Linna Bergsbygda Eidanger.
Tror ikke du finner noe om konfirmasjon til Hendrik for han skrøt av at han bare gikk på skolen i litt over 3 år.
Far til Hendrik var ikke skilt etter hva jeg vet. Jeg har vært og besøkt dem da jeg var lita.
Ellers blir en jo litt forvirra over alt som kommer frem.De dataene jeg har er fra kirkeboka i Tanum.
Reagerer på hvorfor han Salve Salvesen heter Salve Henrik Berthusen et annet sted, men til og med i bygdebøkene står det Salve Salvesen. Derfor jeg har problemer med å forstå om det er korrekt person eller ei. Men utifra kirkebøkene het han jo berthusen. klør meg i hodet.
Vigdis Jøsang skrev:Og HER er dåpen til Henrik Marius Storms far, i Barbu og ikke i Austre Moland (nr. 75):
Vigdis
Klarer simpelheten ikke å lese hans fars og mors navn. Kan du hjelpe?
Vigdis Jøsang skrev:Og her er dåpen Henrik Marius Storm (f. 29.07.1913) og Salve Henrik Berthinus (f. 30.08.1911). De er ikke hjemmedøpte, men ble altså døpt da de var hhv 5 og 7 år. Foreldrene er ikke gifte, men fraskilt etter det jeg klarer å tyde.
Guttene nr. 38 og 39:
Mvh
Vigdis
Stemmer dette i kirkeboken så er Elise 23 år ELDRE enn sin mann??? Og når jeg trykket på den andre linken du ga så er hennes svigermor bare 12 år eldre enne henne selv.
Kan være prsten har hørt feil eller skrevet feil?
Hei. Alderforskjellen for Henriks foreldre er 13 år slik det står.
Foreldrene til Salve Andreas f. 1889 heter Salve Andreas Tellefsen og Marta Henriksen.
Det kan være litt forvirrende når flere slektsledd har samme navn.
Mvh Wilfred
Foreldrene til Salve Andreas f. 1889 heter Salve Andreas Tellefsen og Marta Henriksen.
Mvh Wilfred
Wilfred Vesterli skrev:Hei. Alderforskjellen for Henriks foreldre er 13 år slik det står.
Mvh Wilfred

Jeg tenkte 99 istedet for 89...jada..Og takk for info. Ja jeg reagerte jo på at far og sønn har samme navn.Hvorfor det mon tro?
Vigdis Jøsang skrev:Og her er dåpen Henrik Marius Storm (f. 29.07.1913) og Salve Henrik Berthinus (f. 30.08.1911). De er ikke hjemmedøpte, men ble altså døpt da de var hhv 5 og 7 år. Foreldrene er ikke gifte, men fraskilt etter det jeg klarer å tyde.
Guttene nr. 38 og 39:
Mvh
Vigdis
Hvor er stokken?? Hvilket fylke??
Nå sitter jeg her og bare har lyst dunke hodet i vegge. Jeg prøver nå å lære meg å finne ting slik dere har gjort. SÅ jeg skriver inn det jeg allerede har fått av informasjon bare for å se at jeg klarer å søke på FS, men neida. Får opp No matches found!!!!! Og dere selv har jo funnet informasjonen der. Også prøvde jeg på Salve TEllefse, fant ingenting som lignet engang jo.
Hva er dere egentlig skriver inn som finner dette her da? Har prøvd i ca 20 minutter nå. Og digitalarkviet skjønner jeg ingenting av:(
klarer kun kirkebøkene, men alt annet er komplisert. SUkk.
Noen som har tålmodighet og lyst å forklare med teskje??? Vært moro å finne ut litt selv.
Har jo nå funnet litt mer utifra kirkebøkene da så ble jo glad. men vil jo gjerne komme meg videre på egenhånd, men når jeg ikke engang klarer å finne dem med informasjon jeg allerede vet, nei da...sukk..
Hva er dere egentlig skriver inn som finner dette her da? Har prøvd i ca 20 minutter nå. Og digitalarkviet skjønner jeg ingenting av:(
Noen som har tålmodighet og lyst å forklare med teskje??? Vært moro å finne ut litt selv.
Har jo nå funnet litt mer utifra kirkebøkene da så ble jo glad. men vil jo gjerne komme meg videre på egenhånd, men når jeg ikke engang klarer å finne dem med informasjon jeg allerede vet, nei da...sukk..
Hei. Det med søk på FS skal du ikke ta så tungt. Det er jo noen FS-eksperter som er inne her noen ganger og gir god hjelp, men FS kan også ha feil slik at det som finnes der må sjekkes med kirkebøkene.
Kirkebøkene er det påliteligste som det er nyttig å kunne bla i.
Søking i Digitalarkivet med folketellingene er en treningssak. Der er det jo spørsmål om man treffer presis med stavemåten til det navn som er brukt. Og navnet kan være skrevet ganske annerledes enn i kirkeboka. Så her må man bare prøve seg fram. Masse!
Ellers er det slik at øvelse gjør mester så ikke mist motet!
Mvh W
Kirkebøkene er det påliteligste som det er nyttig å kunne bla i.
Søking i Digitalarkivet med folketellingene er en treningssak. Der er det jo spørsmål om man treffer presis med stavemåten til det navn som er brukt. Og navnet kan være skrevet ganske annerledes enn i kirkeboka. Så her må man bare prøve seg fram. Masse!
Ellers er det slik at øvelse gjør mester så ikke mist motet!
Mvh W

-
Sølvi Anita Dando skrev:
Jeg har bare prøvd å tyde det som stod i kirkeboka for dåpen av de to brødrene. Kan det egentlig bety at det var kona som var fraskilt hennes tidligere mann som het Stompebakken? Det betyr iallefall at de ikke var gifte da de døpte barna sine. Giftet de seg senere kanskje?
Sølvi Anita Dando skrev:
.
Salves fulle navn står i dåpsinnførselen sammen med broren Henrik Marius Storm, og fødselsdato stemmer med det som din tante har oppgitt, så det kan ikke være tvil om at han er rett person. Det var ofte at de kuttet ut flere navner og bare brukte et navn. Salvesen kommer nok fra farens navn / etternavn, og at han også brukte Kjerra fordi han bodde der.
Mvh
Vigdis
-
Sølvi Anita Dando skrev:Nå sitter jeg her og bare har lyst dunke hodet i vegge. Jeg prøver nå å lære meg å finne ting slik dere har gjort. SÅ jeg skriver inn det jeg allerede har fått av informasjon bare for å se at jeg klarer å søke på FS, men neida. Får opp No matches found!!!!! Og dere selv har jo funnet informasjonen der. Også prøvde jeg på Salve TEllefse, fant ingenting som lignet engang jo.
Her lurer jeg på om du er på rett søkebilde i Family Search? Når du går inn på Family Search, må du gå inn på toppmenyen "Search Records" og deretter finne "Record Search Pilot", nr. 2 på nedtrekkslisten som dukker opp. Der skriver du navnene inn, velger om du skal ha dåp, vielse eller begravelse, og velger årstall hvis du vet det. Du kan også søke avansert ved å klikke på "Advanced Search" nederst til venstre. Da vil du kunne skrive inn ekteforeldre, foreldre dersom du vet navnene på dem. Her er søkemotoren ganske fleksibel når det gjelder stavemåter, den leter selv etter alternative stavemåter.
I digitalarkivet er det nok litt mer "krøkkete" da den er nokså "bokstavelig" når det gjelder stavinger. Man må derfor prøve seg fram med forskjellige stavemåter. Men en metode jeg har funnet som fungerer ganske bra i de fleste tilfeller, er å velge "Inneholder" i stedet for "Er lik". For eksempel dersom jeg er på jakt etter Tellefsen, så vet jeg at det finnes ulike stavemåter, Tellevsen, Tellefsen, Tollevsen, Tollefsen, Tolleivsen, Tolleifsen og så alle variantar med -son eller -sson. Metoden jeg da bruker er å bruke så kalt flervalgsklammer:
Etternavn "inneholder" T[eo]l[l]e[i][fv]. Det betyr at andre bokstaven enten kan være en o eller e, den andre klammen med "l" i betyr at det trenger ikke å være bokstav der, eller at det kan være en l der. Det samme med i-en. Så har vi til slutt en klamme som viser at det kan være enten f eller v. Jeg pleier å stoppe der, da det ofte er slik at etternavnene er forkortet, og er de skrevet fullt ut, vil du få dem opp uansett, siden du har valgt "inneholder" i stedet for "Er lik". Når det gjelder digitalarkivet, så må man forsøke seg fram med forskjellige etternavn, både farens fornavn, farens etternavn og gårdsnavnet de bor på, osv... Ofte så står det også med kun et fornavn, selv om de er døpt med både to og tre eller flere navn.
Lykke til.
Vigdis
-
Sølvi Anita Dando skrev:
Hvor er stokken?? Hvilket fylke??
Det finnes et Stokken kapell i Arendal Kommune i Aust Moland sogn, i Aust-Agder fylke.
Vigdis